In deze index staan artikelen genoemd die informatie geven over de geschiedenis van de fiets, merken, datering, restauratietechniek e.d. Sommige zijn digitaal beschikbaar. In 1996 zijn per ongeluk 2 nummers verschenen onder het nummer 1996/2. Deze zijn in dit overzicht opgenomen als 1996/2a en 1996/2b. Het nummer 1998/1 bestaat niet, in plaats daarvan is toen een nieuwsbrief verschenen. Niet opgenomen zijn artikelen over tourritten, verslagen van symposia, notulen van ledenvergaderingen, interviews met clubleden of andere personen. De index is bijgewerkt tot en met 2019.
Hieronder staat de index van artikelen P tot met T.
Hier staan de artikelen A-E.
Hier staan de artikelen F-J.
Hier staan de artikelen K-O.
Hier staan de artikelen U-Z.
Parabike | BSA parabike | Otto Beaujon | 2000/3 | 8-9 |
Paulana | Korte merkbeschrijving in Otto’s balhoofdplaatje | Otto Beaujon | 2018/4 | 30 |
Pedersen versn.naaf | In: restaureren zo kan het ook | Otto Beaujon | 2002/2 | 15-16 |
Peerless | In : vraag en antwoord | Otto Beaujon | 2005/2 | 22 |
Perfection | In: Rijwielindustrie en rijwielhandel in Zwolle | Theo de Kogel | 2001/3 | 3-10 |
Peugeot | Boekbespreking “Peugeot et le Cyclisme” | Otto Beaujon | 2004/3 | 11 |
Peugeot | In: Berichten uit de branche | Otto Beaujon | 2001/4 | 14-15 |
Philips | De elektrische fiets van Philips | Theo de Kogel | 2003/4 | 12-14 |
Philips | De elektrische fiets van Philips 2 | Theo de Kogel | 2004/1 | 3-4 |
Philips | Philips rijwielverlichting | Theo de Kogel | 2003/1 | 16-19 |
Philips | Philips rijwielverlichting, opkomst en ondergang | Theo de Kogel | 2003/4 | 3-11 |
Phoenix | De Phoenix rijwielfabriek van Albert Schootstra | Herbert Kuner | 2006/4 | 4-10 |
Phoenix | Het Phoenix Mutaped automatisch drieversnellingssysteem | anoniem | 1992/3 | 1-4 |
Phoenix | Mutaped, aanvulling op artikel | anoniem | 1992/4 | 9 |
Pieper | Korte merkbeschrijving in Otto’s balhoofdplaatje | Otto Beaujon | 2017/2 | 29 |
Pierce | In: Success cardanfiets, historie en restauratie | Theo de Kogel | 2007/4 | 4-11 |
Polak | Moos Polak: voetbal en fietsen | Herbert Kuner | 2017/1 | 16-21 |
Pompen | Koperen fietspomp | anoniem | 2000/2 | 14-16 |
Rabur | In: Vraag en antwoord (2) | Otto Beaujon | 2005/4 | 25 |
Raleigh | Dateren via framenummers | Y.Smit | 1992/1 | 14-16 |
Raleigh | Dateren via framenummers | anoniem | 1998/2 | 9-11 |
Raleigh | Een bezoek aan Raleigh, Nottingham | Otto Beaujon | 1997/1 | 8-13 |
Raleigh | In: Berichten uit de branche | Otto Beaujon | 2001/4 | 14-15 |
Raleigh | Raleigh, een wereldmerk | Jan Fels | 2008/4 | 4-13 |
Raleigh | Raleigh X-frame uit 1928 (restauratie artikel) | Maarten Bokslag | 2015/3 | 24-30 |
Reclame | Dames reclame | Otto Beaujon | 2004/3 | 12-13 |
Reclame | Flessen en Fietsen (De Fiets in o.a. flessenreclame en boekenleggers) | Jos Rietveld | 1998/4 | 3–6 |
Reclame | Lucifersmerken van Vege, fiets in de reclame | Theo de Kogel | 2005/2 | 7-9 |
Record | In: Vraag en antwoord (2) | Otto Beaujon | 2006/1 | 18 |
Remmen | Ontwikkeling van de velgrem | Jos Rietveld en Hans van de Stouwe | 2012/3 | 12-17 |
Remnaven | Aanzet tot inventarisatie van merken en typen remnaven | anoniem | 1992/1 | 13 |
Reparatie | Crankspie uitdrijven (2) | Maarten Waarle | 2013/3 | 20-21 |
Reparatie | Reparatietip achterlicht waarvan het boutje is afgebroken | Theo de Kogel | 2004/1 | 15 |
Reparatie | Zelf een freewheelafnemer maken | Theo de Kogel | 2012/3 | 26 |
Reparatietips | Reparatietips | div. | 2006/1 | 16 |
Restaureren | Raleigh X-frame uit 1928 | Maarten Bokslag | 2015/3 | 24-30 |
Restaureren | Het Fongers rijwiel van juffrouw Dane | Maarten Waarlé | 2016/4 | 12-23 |
Restaureren | Fongers CCG 60 1918 – fiets en eigenaren | Yorick Vermeulen | 2018/1 | 14-21 |
Restaureren | De fietsen van Twickel | Theo de Kogel | 2013/4 | 4-15 |
Restaureren | Fongers damesfiets 1901; revival van een oude dame | Jos Rietveld | 2012/3 | 4-11 |
Restaureren | Herstellen van ingesleten lagers | Maarten Waarle | 2011/2 | 16-18 |
Restaureren | Het repareren van celluloid stuurbekleding | Martin Hagen | 2012/1 | 32-33 |
Restaureren | Het richten van rijwielen | Maarten Waarle | 2013/1 | 18-23 |
Restaureren | Lea & Francis. Tweeluik over de geschiedenis van een Engels merk en het restaureren van een overgebleven exemplaar | Maarten Waarle | 2014/2 | 20-24 |
Restaureren | Lea & Francis. Tweeluik over de geschiedenis van een Engels merk en het restaureren van een overgebleven exemplaar. Deel 2 de restauratie. | Maarten Waarle | 2014/3 | 18-23 |
Restaureren | Restauratie van een Hillman, Herbert & Cooper D.H.F. hoge bi. Deel 1 | Maarten Waarle | 2012/2 | 25-29 |
Restaureren | Restauratie van een Hillman, Herbert & Cooper D.H.F. hoge bi. Deel 2 | Maarten Waarle | 2012/3 | 18-23 |
Restaureren | Restauratie van een Simplex Cycloide herenfiets | Maarten Waarle | 2010/1 | 8-21 |
Restaureren | Restauratie van een Simplex Cycloide herenfiets | Maarten Waarle | 2010/2 | 11-17 |
Restaureren | Rokbeschermers | Theo de Kogel en Hans van der Stouwe | 2010/1 | 24-27 |
Restaureren | Solderen van rijwielonderdelen | Maarten Waarle | 2011/4 | 18-21 |
Restaureren | Biezen, en wat dies meer zij (artikel over het biezen en transfers plakken) | Jos Rietveld | 2004/4 | 20-22 |
Restaureren | De restauratie van een Simplex-fiets | Theo de Kogel | 2002/2 | 11-13 |
Restaureren | Een leren zadel repareren | Hans van der Stouwe | 2008/2 | 14-15 |
Restaureren | Het wel en wee van een fietsrestaurator | Jos Rietveld | 1997/1 | 14-17 |
Restaureren | In: Nieuwjaarsbijeenkomst (verslag lezing over de restauratie van een Fongers ) | Jan-Willem Kayser | 2007/1 | 8-11 |
Restaureren | Restauratie van de “Kopspijkerfiets” | Theo de Kogel | 2002/2 | 4-7 |
Restaureren | Restauratie? (Artikel over de restauratie van een Louise Bobet kinderfietsje) | Otto Beaujon | 2002/1 | 13 |
Restaureren | Restaureren (Artikel over restaureren van fietsen) | Otto Beaujon | 2006/1 | 10-12 |
Restaureren | Restaureren kettingkast voor een oude fiets | Vincent van Eerd | 2004/4 | 18-19 |
Restaureren | Restaureren zo kan het ook | Otto Beaujon | 2002/2 | 15-16 |
Restaureren | Restaurtie-tips | anomiem | 1993/1 | 3 |
Restaureren | In: Success cardanfiets, historie en restauratie | Theo de Kogel | 2007/4 | 4-11 |
Restaureren | Van wrak tot fiets, restauratie van een Nederlandse dienstfiets | Philip Moreau | 2002/4 | 12-14 |
Restaureren | Zelf een lederen kettingkast maken | Maarten Waarle | 2006/2 | 12-13 |
Restaureren | Zelf remblokjes maken | Maarten Waarle | 2011/1 | 27 |
Restaureren | Restauratiedrieluik deel 1: de lak van de fiets | Jos Rietveld, Maarten Waarlé, Theo de Kogel | 2019/2 | 16-21 |
Restaureren | Restauratiedrieluik deel 2: nikkel en chroom | Jos Rietveld, Maarten Waarlé, Theo de Kogel | 2019/3 | 19-26 |
Restaureren | Restauratiedrieluik deel 3: de zachte delen | Jos Rietveld, Maarten Waarlé, Theo de Kogel | 2019/4 | 11-20 |
Retro | Retro (Artikel over Franse versnellingssysteem) | Otto Beaujon | 1997/2 | 12-13 |
Retro-direct overbrenging | Retro-direct overbrenging | J. de Zeeuw | 1992/4 | 11-12 |
Reynolds framebuizen | Reynolds dubbel-butted framebuizen | Otto Beaujon | 1999/1 | 8-12 |
Richard Depoorter | Korte merkbeschrijving in Otto’s balhoofdplaatje | Otto Beaujon | 2017/1 | 26-27 |
Rigardus Rijnhout | Reuzenfietsen (hoge fiets voor reus van rotterdam) | Otto Beaujon | 2000/4 | 6-7 |
RIH | In: Soepel, Snel, solide..Simplex | Otto Beaujon | 1992/1 | 1-7 |
RIH Sport | RIH sport (artikeltje over de restauratie van een RIH sport uit 1955) | Otto Beaujon | 2002/3 | 12-13 |
Rijwielbelasting | Fietsbelasting-2 | anoniem | 1992/3 | 11-12 |
Rijwielbelasting | Franse rijwielbelasting | Otto Beaujon | 1997/3 | 4-6 |
Rijwielbelasting | Het plaatje met of zonder gaatje | Anja Lelieveld | 1992/2 | 1-8 |
Rijwielbelasting | Het rijwielplaatje | Cor de Jong | 2003/1 | 8-10 |
Rijwielscholen | De ANWB reisgids en rijwielscholen | Koos Steendijk-Kuypers | 2003/1 | 11-16 |
Rivertown | In : vraag en antwoord | Otto Beaujon | 2005/2 | 20-21 |
Robijn | Edelstenen uit het Noorden | Herbert Kuner | 2011/2 | 4-13 |
Rodha | Korte merkbeschrijving in Otto’s balhoofdplaatje | Otto Beaujon | 2017/3 | 40-41 |
Roelewiel | In: Durabo (Artikel over de fietsfabriek Durabo) | Jos van der Horst en Herbert Kuner | 2005/3 | 3-9 |
Rolaandrijving | Rijwiel met rolaandrijving | anoniem | 1994/1 | 12-13 |
Rollsflex | In: Verende fietsen | Theo de Kogel | 2007/3 | 12-18 |
Rondeel | Rondeel | Herbert Kuner | 2019/4 | 9-10 |
Rousson & Chamoux | Rousson & Chamoux (franse navenfabriek) | Otto Beaujon | 2005/2 | 10-11 |
Royal Nord | Korte merkbeschrijving in Otto’s balhoofdplaatje | Otto Beaujon | 2018/2 | 40 |
Salland | In: Rijwielindustrie en rijwielhandel in Zwolle | Theo de Kogel | 2001/3 | 3-10 |
Sauvage | Sauvage. In: Otto’s balhoofdplaatje | Otto Beaujon | 2014/1 | 19 |
Schimmel & van den Hul | Schimmel & van den Hul (Fietsmerk uit Barneveld) | anoniem | 2003/2 | 24 |
Scholte | Fietsfabrikanten in Nederland in de 19e eeuw | Herbert Kuner | 2014/3 | 8-17 |
Schot | In: Rijwielindustrie en rijwielhandel in Zwolle | Theo de Kogel | 2001/3 | 3-10 |
Schot | Barzoi Rijwielen | Theo de Kogel | 2019/1 | 4-17 |
Schroefdraad | Meten is weten (deel 1) | Otto Beaujon | 2019/1 | 34-37 |
Schwager | F.F. Schwager’s rijwielen, Utrecht | Herbert Kuner | 2002/3 | 5-9 |
Simplex | Dateren via framenummers | anoniem | 1992/2 | 19 |
Simplex | Dateren via framenummers | J. de Zeeuw | 1992/3 | 6 |
Simplex | Dateren via framenummers | J. de Zeeuw | 1993/2 | 11-12 |
Simplex | Datering van Simplex fietsen tot 1953 | Herbert Kuner | 1999/2 | 3-6 |
Simplex | De restauratie van een Simplex-fiets | Theo de Kogel | 2002/2 | 11-13 |
Simplex | De Simplex fabriek krijgt een nieuwe functie | Jos Rietveld | 2002/4 | 16-17 |
Simplex | Oude fietsoctrooien (Octrooi op voorloper zweeffiets van Simplex door dhr. Van Toren) | Herbert Kuner | 2002/2 | 9-10 |
Simplex | Rectificatie op het artikel Simplex folders 1920-1953 | Herbert Kuner | 2005/2 | 5 |
Simplex | Simplex fietsen gezocht (Dateren Simplex fietsen) | Herbert Kuner | 1998/5 | 3-5 |
Simplex | Simplex folders 1920-1953 | Herbert Kuner | 2005/1 | 14-19 |
Simplex | Soepel, Snel, solide..Simplex | Otto Beaujon | 1992/1 | 1-7 |
Simplex zweeffiets | In: Verende fietsen | Theo de Kogel | 2007/3 | 12-18 |
Sloten | Axa 100 jaar | Otto Beaujon | 2002/2 | 14 |
Sloten | De Hollandse Patent Metaalindustrie | Herbert Kuner | 2002/4 | 4-8 |
Sloten | De Hollandse Patent Metaalindustrie (deel 2) | Herbert Kuner | 2003/1 | 3-7 |
Sloten | De Hollandse Patent Metaalindustrie (slot) | Herbert Kuner | 2003/2 | 6-11 |
Sloten | Sloten | Jos Rietveld | 2017/4 | 14-19 |
Smaragd | Edelstenen uit het Noorden | Herbert Kuner | 2011/2 | 4-13 |
Spaaklengte | Bepalen spaaklengte | Otto Beaujon | 1991/4 | 14-15 |
Spaaklengte | Het bepalen van de spaaklengte | S. de Vries | 1992/2 | bijlage |
Spaaklengte | Spakenmaten (Tabel met spakenmaten) | Theo de Kogel | 2003/3 | 11-13 |
Spanfiets | Spanfiets | Otto Beaujon | 1992/3 | 10 |
Spanfiets | Spanfiets (in vraag en antwoord (5) | Otto Beaujon | 2009/4 | 24-25 |
Spanninga | Spanninga | Otto Beaujon | 2012/2 | 16-20 |
Sparkbrook | In: Bernardus Antonius Jansen (1861-1932), een pionier in de fietsbranche | Koos Steendijk-Kuypers | 2008/1 | 4-11 |
Sparta | 100 jaar Sparta fietsen | Herbert Kuner | 2017/3 | 4-31 |
Spatborden repareren | In: Reparatietips (Solderen van gaten in spatborden) | Maarten Waarle | 2006/1 | 16 |
Specker | Fietsen in het veen. De Rijwielfabriek H.T. Specker, Musselkanaal Groningen | Drs. J.N.A. Specker | 2015/2 | 4-17 |
Spotprent | De eerste velocipede spotprent in Nederland? | Aad Streng | 2015/2 | 28-29 |
Sprick | In: Vraag en Antwoord 4 (Sprick designfiets) | Otto Beaujon | 2007/1 | 20-21 |
Sturmey Archer | De Sturmey Archer collectie | Otto Beaujon | 2004/1 | 7-9 |
Sturmey archer | Sturmey Archer (bedrijfsovername in 2000) | Otto Beaujon | 2000/3 | 10-11 |
Sturmey Archer | Sturmey Archer: het kleine broertje (SA SW naaf) | Otto Beaujon | 2008/3 | 9-10 |
Succes | In: Rijwielindustrie en rijwielhandel in Zwolle | Theo de Kogel | 2001/3 | 3-10 |
Succes | In: Rijwielindustrie en rijwielhandel in Zwolle | Theo de Kogel | 2001/3 | 3-10 |
Success | In: Success cardanfiets, historie en restauratie | Theo de Kogel | 2007/4 | 4-11 |
Sunbeam | Dateren via framenummers | Y.Smit | 1992/1 | 14-16 |
Tandems | Gezellig met z’n tweeen – tandemrijden in Nederland | Herbert Kuner | 2015/1 | 4-23 |
Tandems | De tandem als grote verleider | Koos Steendijk-Kuypers | 2006/2 | 6-8 |
Tandems | Tandems | Otto Beaujon | 2006/1 | 13-15 |
TBA | TBA (in Vraag en Antwoord) | anomiem | 2010/3 | 22-23 |
Technica | Technica rijwiel nummer 120372 van Cycle Import in Den Haag (fragment boek ISBN 978-90-75434-13-2) | Bert van Gelder | 2005/4 | 12-15 |
Techniek | Reynolds dubbel butted framebuizen | Otto Beaujon | 1999/1 | 8-12 |
Techniek | Technische tip | Theo de Kogel en Maarten Waarlé | 2007/1 | 7 |
Techniek | De balhoofdbuislengte van een omafiets | Herbert Kuner | 2009/4 | 18-22 |
Techniek | Waarom breekt er af en toe een spaak? | Maarten Bokslag | 2016/3 | 10-17 |
Techniek | Bichaine versnellingen | Otto Beaujon | 2017/1 | 22-25 |
Techniek | Versnellingen (deel 2) | Otto Beaujon | 2017/2 | 24-28 |
Techniek | Versnellingen (deel 3) | Otto Beaujon | 2017/4 | 20-23 |
Techniek | Versnellingen (deel 4) | Otto Beaujon | 2018/1 | 22-25 |
Techniek | Versnellingen (deel 5) | Otto Beaujon | 2018/2 | 26-27 |
Techniek | Meten is weten (deel 1) : schroefdraad | Otto Beaujon | 2019/1 | 34-37 |
Techniek | Meten is weten (deel 2) bandenmaten van draadbanden | Otto Beaujon | 2019/2 | 26-29 |
Techniek | Freewheel | Otto Beaujon | 2019/4 | 27-28 |
Teddy | In: De fietsjaren van L.A. Moll | Anton J. Janssen | 2005/1 | 9-13 |
TEHA | T.Hartog’s rijwielfabriek | Hens Dekker | 2009/1 | 4-15 |
Tekeningen | Tekeningen (Fietstekeningen van Frank Patterson) | Otto Beaujon | 2007/4 | 12-13 |
Telephone | De Hollandse Patent Metaalindustrie | Herbert Kuner | 2002/4 | 4-8 |
Tesor | Moos Polak: voetbal en fietsen | Herbert Kuner | 2017/1 | 16-21 |
The Benly Cycle | The Benly Cycle Eygelshoven | Antoine Berghs | 2008/2 | 4-13 |
The Best | Merkbeschijving ( in Otto’s Balhoofdplaatje) | Otto Beaujon | 2009/3 | 21 |
The Breezer | Korte merkbeschrijving in Otto’s balhoofdplaatje | Otto Beaujon | 2016/3 | 26 |
The Ocean Cycle | The Ocean cycle. In : Otto’s balhoofdplaatje | Otto Beaujon | 2014/2 | 25 |
Thiadens | In: Vraag en antwoord 4 | Jos Rietveld | 2007/1 | 22 |
Thiebout | Het loopwiel van Thiebout | Theo de Kogel | 2008/3 | 4-8 |
Timmer | Fietsfabrikanten in Nederland in de 19e eeuw | Herbert Kuner | 2014/3 | 8-17 |
Toeclips | Einde van een tijdperk (Artikel over toeclipfabriek Zefal in Frankrijk) | Otto Beaujon | 2002/1 | 16-17 |
Torpedo | De Torpedo vrijwielnaaf (1) | Wil Bergs | 1994/4 | 5-8 |
Torpedo | Torpedo twee versnellingsnaven | Otto Beaujon | 2002/2 | 21 |
Torpedo | Reclame van Torpedo | Otto Beaujon | 2016/3 | 18-21 |
Transfers | Biezen en wat dies meer zij (artikel over het biezen en transfers plakken) | Jos Rietveld | 2004/4 | 20-22 |
Transfers | Transfers maken | Willem Pol | 1997/2 | 3-4 |
Transfers | Zelf transfers maken | Oscar Casander | 2002/2 | 19 |
Transfers | Zelf transfers maken (via computer en printer) | Oscar Casander | 2002/3 | 16-18 |
Transportfietsen | Transportfietsen: Nederlandse carriers 1885-1900 | Wim Zonneveld | 2018/3 | 4-13 |
Transvalia | Transvalia (2) De vreugde die een fietsenfabriek op Hoek bracht | J.L. Platteeuw | 2001/2 | 13-18 |
Transvalia | Transvalia (Kort artikel over dit merk) | Herbert Kuner | 2000/3 | 18-19 |
Trekvogel | In: Vraag en antwoord (2) | anoniem | 2005/4 | 26-27 |
Trekvogel | In: Vraag en antwoord (2) | Herbert Kuner | 2006/1 | 19 |