Gazelle Kwikstep achterwiel

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
m-gineering
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle Kwikstep achterwiel

Bericht door m-gineering » 26 jun 2019, 17.12

Bonnie schreef:
26 jun 2019, 16.24
Een medewerker van Vlechtservice.nl schreef mij dat mijn achterwiel het best gevlecht kan worden met lichte 12 G bromfietsspaken van zink, omdat zink taaier is dan roestvrij staal (roestvrij stalen spaken was mijn idee, maar ik ben een leek!). Dank voor de reaktie, maar ik heb nu nog meer twijfels!
Lichte spaken van 2.6 (?)mm dikte? . Dikker is zwaarder en minder elastisch.
Het blijven stalen spaken, ze zijn alleen verzinkt.

En ze passen niet in je naaf en velg, dus moeten alle gaten opgeboord worden en dan is de kans verkeken dat je er nog een normaal wiel van kan bouwen. Bij dit soort adviezen moet je je altijd afvragen of de fietsenfabriek, de velgenfabrikant en de fabrikant van de naaf nou zo dom waren, of dat die fietsenmaker misschien iets over het hoofd ziet
/Marten

theodorus
Berichten: 116
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Gazelle Kwikstep achterwiel

Bericht door theodorus » 26 jun 2019, 22.21

De vouw of deelfietsen uit die tijd hebben bijna allemaal spaak 14 gemonteerd die zou ik er zeker weer inzetten .
rvs spaken zijn tegenwoordig standaard bij alle kwaliteit fietsen. in de tijd van het bouwjaar van de fiets gebruikte ze verzinkte spaken.
naar mij mening allebei goed.
ik deel de mening van Marten, Geen telefoonpalen monteren gaat niets bijdragen aan een sterker wiel
Een bedrag van 70 euro voor het vlechten van een wiel vind ik een normale prijs voor een professioneel bedrijf
Alles bij elkaar met uit en inbouwen snel een uurtje werk.
Theodorus

Bonnie
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep achterwiel

Bericht door Bonnie » 29 jun 2019, 10.38

Dank voor het advies! Toen ik bij diverse fietsenmakers destijds informeerde, zeiden ze allemaal dat de originele Gazelle spaken die op de juiste lengte zijn alleen per 144 stuks besteld kunnen worden en ze daar niet aan konden beginnen. Ik zal eens bij Vlechtservice.nl informeren of bij de de nieuwe fietsenmaker waar ik laatst was, maar beiden adviseerden er lichte bromfietsspaken in te zetten.

m-gineering
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle Kwikstep achterwiel

Bericht door m-gineering » 29 jun 2019, 11.54

Bonnie schreef:
29 jun 2019, 10.38
Dank voor het advies! Toen ik bij diverse fietsenmakers destijds informeerde, zeiden ze allemaal dat de originele Gazelle spaken die op de juiste lengte zijn alleen per 144 stuks besteld kunnen worden en ze daar niet aan konden beginnen. Ik zal eens bij Vlechtservice.nl informeren of bij de de nieuwe fietsenmaker waar ik laatst was, maar beiden adviseerden er lichte bromfietsspaken in te zetten.
Verzinkte bromfiets spaken zijn makkelijker te vinden in de 228 oid die je nodig hebt. Een doos verzinkte spaken (144st) komt op 2-3 tientjes consumentenprijs, kun je inderdaad niet aan beginnen als je er geen zin in hebt
RVS spaken zijn duurder maar gaan per 100 als je een doos koopt, echte wielenbouwers vinden het vermoedelijk simpeler om een setje spaken op maat te maken als het een gekke lengte is.
/Marten

Bonnie
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep achterwiel

Bericht door Bonnie » 30 jun 2019, 09.56

Mijn mail die ik gisteren aan Vlechtservice stuurde, is beantwoord. De medewerker raadt nu 13G spaken aan. Als ik de lengte weet, kan ik ze bij hen bestellen. Zou 13G goed zijn?

m-gineering
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle Kwikstep achterwiel

Bericht door m-gineering » 30 jun 2019, 18.49

Bonnie schreef:
30 jun 2019, 09.56
Mijn mail die ik gisteren aan Vlechtservice stuurde, is beantwoord. De medewerker raadt nu 13G spaken aan. Als ik de lengte weet, kan ik ze bij hen bestellen. Zou 13G goed zijn?
Spaken in een wiel werken als een veer. Een soepele veer kan ver heen en weer veren zonder los te komen, een stugge niet. Dat is niet alleen slecht voor de spaak, maar ook slecht voor de velg die bij iedere omwenteling grotere klappen krijgt. De enige reden voor dikke spaken is dat het langer duurt voor ze stuk gaan als je een slecht wiel bouwt, er is gewoon meer ijzer om door te scheuren. En als de velg eerder stuk gaat als de spaken zijn de spaken nog heel en is het jouw probleem ;)

Omdat de spaken in dit wiel kort zijn, zijn ze al relatief stug, als je ze nog dikker maakt wordt dat niet beter! Het enige dat ik kan bedenken om dikke spaken te gebruiken is behalve ' hebben we liggen' dat het langer duurt voor de te lange elleboog doorscheurt in de dunne flens. De normale oplossing bij dunne flenzen is de spaak strak te trekken door er eerst een ringetje op te schuiven, maar dat is meer gepriegel. Betaalt zich op termijn uit
/Marten

Bonnie
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep achterwiel

Bericht door Bonnie » 30 jun 2019, 19.26

Ik ben overtuigd, geen dikkere spaken! Maar moet ik dikte 13 of 14 G hebben?

m-gineering
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle Kwikstep achterwiel

Bericht door m-gineering » 1 jul 2019, 07.14

Bonnie schreef:
30 jun 2019, 19.26
Ik ben overtuigd, geen dikkere spaken! Maar moet ik dikte 13 of 14 G hebben?
ja zal nu 2mm hebben (#!4) , #13 is dikker met 2.3mm
/Marten

Bonnie
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep achterwiel

Bericht door Bonnie » 1 jul 2019, 11.29

Dank, Marten!

Plaats reactie