Locomotief (Van Herwerden) 1961

Plaats reactie
marco verbaant
Berichten: 301
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Locomotief (Van Herwerden) 1961

Bericht door marco verbaant »

Ik overweeg om mijn klassieke "Ton van Herwerden" (fabrikaat Locomotief) te verkopen. Omdat ik met iets anders momenteel bezig ben, al een andere klassieke racefierts heb, en geen verzamelaar wil worden. Voor de juiste liefhebber van "oud stael". Veel authentieke onderdelen. Aandrijving in stijl nieuw vervangen, alleen proefrondje mee gereden. Actuelere foto's op aanvraag (deze foto is van begin 2019, er is op detail licht wat gewijzigd.)

1961 - Locomotief/Van Herwerden

Type: “Ton van Herwerden”. Oud clubgenoot bij RRC Sparta Den Haag, o.a. Nederlands Kampioen Veteranen op de weg in 1975. Zoon John was wereldkampioen bij de junioren in Warschau in 1974. Samen runden zij de racespeciaalzaak in Voorburg.

Bouwjaar: 1961, naar info Locomotief. Framebouwer Bertus Slesker. Amsterdamse periode. Land van oorsprong: Nederland, Amsterdam (Locomotief) / Voorburg (Van Herwerden).

Framenummer: 13059 wat onduidelijk ingeslagen aan onderzijde Nervex bracketlug.

Buismateriaal: Alle frame- én vorkbuizen hoogwaardig Reynolds 531 double butted staal. Aangesoldeerde nokken Campagnolo derailleurverstellers aan onderbuis. Stuitnokjes achterremkabel aan onderzijde bovenbuis en stuitnokjes voor de achterderailleur op de liggende rechter achtervorkbuis. Campagnolo dikke uitvalpadden voor en achter (met stelboutjes). Hoek zitbuis 72 graden. Ekla “D” voorvorkkroon met aan binnenzijde verstevigde scheden, typisch bij dit type Locomotief. Net als verschillende types Nervex lugs aan voor- en achterzijde, wat deze framebouwer bij voorkeur zo toepaste.

Gewicht: totaal 10,3 kilo, toentertijd licht. (Folder meldde 10 ½ kilo.) Frame/vork 3.000 gram.

Balhoofdstel: staal, 1”. Stronglight Marque Deposé getande borgring. Losse kogeltjes in de lagerschalen.

Framehoogte: 58 cm. centre-top. Bovenbuis 56 cm. Wielbasis circa 104 cm.

Kleur: goudkleurig, helaas later -niet zo fraai- overgespoten in dezelfde kleur, met de Van Herwerden “vermomming” decals. Omwille van de authenticiteit en de fraaie patina zo gelaten.

Versnellingen: 2x 5. Suntour 5-vit freewheel, 26-23-20-17-14 tands. Nieuw.

Crankstel: 52-45 staal, Hermesse Grand Luxe (België – 60’s). Holle stalen trapas met (nieuwe, 9,5 mm.) crankspieën.

Pedalen: MKS Quill-2K met stalen Christophe toeclips (maat M) en zwarte (helaas nylon, één van de leren onlangs gebroken) toeclipsriemen.

Ketting: zwart ½ x 3/32“ voor 5/6-vit. Nieuw.

Wielen: tubewielen van eind jaren ’60/’70 met uitvalassen; vóór Italiaans, Ofmega lage flensnaaf met een Fiamme tubevelg en achter Frans, een hoge flensnaaf Normandy met een Super Champion tubevelg. De beide klemhevels zijn van Simplex (50’s).

Banden: tubes, 700C Achter Vittoria Rally 25 mm (nieuw), en vóór Gomma Italia Basic 22 mm. Gekit op de velg.

Stuur: Titan aluminium stuur 35 cm breed (smal), met graveringen M.(arcel) Kint, S.(ylvère) Maes en A.(lbéric) (Briek) Schotte. Uit 1955 (55 ingeslagen aan onderzijde mof van de bocht) met een 8 cm. bijpassende stalen Titan stuurnok uit 1954. Voorzien van authentieke, zeldzame Dare Brand gele kunststof stuurbekleding. Zwarte kunststof geschroefde stuurdoppen.

Remmen: Uit 1963. Centrepull remhoeven Vainqueur 999 (=Weinmann). Met de originele rode remblokjes. Weinmann remgrepen met quick release en afstelmoeren. De rechter ervan is helaas niet meer te verstellen. Er zitten (dubbelop) toch ook stelmoertjes op het einde van de originele blauwe Bowden buitenkabels. Spécialités TA 32 remkabelgeleider op stuurnok.

Derailleurs: Huret Allvit achter en Huret Club II vóór (periode 1960-1970), bediend door Campagnolo (#1014) verstellers aan de onderbuis. Voorzien van gele (#173) Campagnolo rubbers. Huret kabelgeleiding bij bracket op de onderbuis.

Zadel: Brooks B15 leren racezadel. Productiecode ingeslagen B 62, van 1962. In opmerkelijk goede conditie. Regelmatig onderhouden met ledervet en voorzichtig opgespannen.

Zadelpen: 27,2 mm. aluminium en staal (!) Campagnolo Record (#1044). Vroege versie van 1956-1960.

Extra's: Spécialités TA Criterium Ref. 216 stalen bidonhouder (1960-1970) met enkele TA klemband op de schuine buis. Tevens TA bidon, nieuw en ongebruikt. Geen bel. Wel een reservetube (thuiskomertje) onder het zadel. Zoals dat toen ging.
Afbeelding

Cyclissimo
Berichten: 383
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Locomotief (Van Herwerden) 1961

Bericht door Cyclissimo »

Jammer. Toch maar weg dus... Een leuk project. Jammer dat ik er al een heb :) (nou ja, eigenlijk juist fijn ;) )

Misschien wat off topic, maar ik meen me te herinneren dat er een LJ23 voorderailleur opzat. Heb je die nog? En zo ja, zou je die eventueel willen ruilen/verkopen?

marco verbaant
Berichten: 301
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Locomotief (Van Herwerden) 1961

Bericht door marco verbaant »

Klopt, goed onthouden, van die Simplex derailleur LJ23. Ik heb hier toen een Huret voorderailleur gemonteerd vanwege de achterderailleurs van datzelfde merk. Of ik 'm nog heb, die Simplex? Oei... morgen even checken in de bak onderdelen... ;)

marco verbaant
Berichten: 301
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Locomotief (Van Herwerden) 1961

Bericht door marco verbaant »

marco verbaant schreef: 10 jun 2021, 22.14 Klopt, goed onthouden, van die Simplex derailleur LJ23. Ik heb hier toen een Huret voorderailleur gemonteerd vanwege de achterderailleurs van datzelfde merk. Of ik 'm nog heb, die Simplex? Oei... morgen even checken in de bak onderdelen... ;)
de foto al wel gevonden... deze toch? Nu de echte morgen nog vinden...
Afbeelding

Cyclissimo
Berichten: 383
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Locomotief (Van Herwerden) 1961

Bericht door Cyclissimo »

marco verbaant schreef: 10 jun 2021, 22.55 de foto al wel gevonden... deze toch? Nu de echte morgen nog vinden...
Afbeelding
Ja, die inderdaad. Ik ben ernaar op zoek voor een Franse racefiets van rond 1960...

marco verbaant
Berichten: 301
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Locomotief (Van Herwerden) 1961

Bericht door marco verbaant »

Één echt bod én reactie. Niet eens een verkeerd bod, maar van de andere kant is het eigenlijk een beetje onredelijk, voor veel jongere Gios’en en Colnago’s en zelfs Gazelle’s Champion Mondial worden forsere bedragen neergelegd. En ook hier zie ik voor "gewone" klassieke gebruiksfietsen weinig waarde-toekenning. Voor met recht échte klassiekers zoals deze is het eigenlijk bedroevend wat deze waarde zou zijn. Hoewel mijns inziens de echte waarde bij de échte liefhebbers meer in het hart zit dan de portemonnee.
Ik begon mijn advertentie voor de Locomotief (Van Herwerden) dan ook met: “Ik overweeg …” iets waar ik het bij nader inziens maar bij laat. Ik wil de zolder niet vol, en meende in een (jongere) Jan Janssen Vitus Futural 787 een waardig vervanger gevonden te hebben. Bij nader inzien zie ik daar toch maar van af. Ik ga deze JJ wel verder afbouwen en later te koop zetten. Het is mij niet om het geld te doen, ik zit er echt niet om te springen.

marco verbaant
Berichten: 301
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Locomotief (Van Herwerden) 1961

Bericht door marco verbaant »

Cyclissimo schreef: 11 jun 2021, 15.32 Ja, die inderdaad. Ik ben ernaar op zoek voor een Franse racefiets van rond 1960...
Ik heb 'm gevonden. Ik denk niet dat ik er zelf een echte bestemming voor heb, dus wil hem best wel ruilen. Voor een (nieuwe) 6/7 vits derailleur ketting 1/2 x 3/32". Ik hoor graag van je hoe we dit met gesloten portemonnee kunnen regelen.
Laatst gewijzigd door marco verbaant op 12 jun 2021, 11.51, 1 keer totaal gewijzigd.

Cyclissimo
Berichten: 383
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Locomotief (Van Herwerden) 1961

Bericht door Cyclissimo »

marco verbaant schreef: 11 jun 2021, 22.04 Ik heb 'm gevonden. Ik denk niet dat ik er zelf een echte bestemming voor heb, dus wil hem best wel ruilen. Voor een (nieuwe) 6/7 vits derailleur ketting 1/2 x 3/32". Ik hoor graag van je hoe we dit met gesloten portemonnee kunnen regelen.
Tof. Ik stuur je een PB.

marco verbaant
Berichten: 301
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Locomotief (Van Herwerden) 1961

Bericht door marco verbaant »

Cyclissimo schreef: 12 jun 2021, 22.47
marco verbaant schreef: 11 jun 2021, 22.04 Ik heb 'm gevonden. Ik denk niet dat ik er zelf een echte bestemming voor heb, dus wil hem best wel ruilen. Voor een (nieuwe) 6/7 vits derailleur ketting 1/2 x 3/32". Ik hoor graag van je hoe we dit met gesloten portemonnee kunnen regelen.
Tof. Ik stuur je een PB.
Ik kan je PB wel lezen, maar niet eentje terugsturen. Ik ben maar een beperkt (on-line) lid. Het zal een mailtje moeten zijn. Voor de goede orde, ik zoek geen andere vervangende derailleur, maar zoals hierboven aangegeven een derailleurketting... Mijn e-mail: isabellanhd@hotmail.com

Cyclissimo
Berichten: 383
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Locomotief (Van Herwerden) 1961

Bericht door Cyclissimo »

marco verbaant schreef: 11 jun 2021, 22.01 Één echt bod én reactie. Niet eens een verkeerd bod, maar van de andere kant is het eigenlijk een beetje onredelijk, voor veel jongere Gios’en en Colnago’s en zelfs Gazelle’s Champion Mondial worden forsere bedragen neergelegd. En ook hier zie ik voor "gewone" klassieke gebruiksfietsen weinig waarde-toekenning. Voor met recht échte klassiekers zoals deze is het eigenlijk bedroevend wat deze waarde zou zijn. Hoewel mijns inziens de echte waarde bij de échte liefhebbers meer in het hart zit dan de portemonnee.
Tsja.. Dat is een bekend probleem. Racefietsliefhebbers willen vaak alles in perfecte staat en in de originele lak, of nieuwe lak die op het origineel lijkt... En dan wordt het echt pas wat als het een fiets is in een kleurstelling waar ook professioneel mee gefietst is... Ondanks dat dit in feite hetzelfde frame is als een teamfiets, blijft deze toch enorm ondergewaardeerd inderdaad...

Ik heb je een mailtje gestuurd voor de ketting.

Plaats reactie