Kronprinz

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1140
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Kronprinz

Bericht door Fotomaan »

Er staan hier twee velgen van het merk Kron Prinz.
De naam staat gestempeld naast het ventielgat.
De maat is voor 622 banden, ze zijn 39mm breed en ze wegen 1700g.
Zijn dit hele oude velgen voor een transportfiets?
Of werden dergelijk velgen met zo’n hoog gewicht ook voor toerfietsen gebruikt?
Bijlagen
912F8656-BE7E-4F51-9E5E-1F064A077AC4.jpeg
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 4 jun 2021, 21.25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1140
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Fotomaan »

De info hieronder is inmiddels gevonden maar het is nog niet duidelijk wat het gewicht van de velgen voor toerfietsen was. Zijn die ook zo zwaar?
En is de maat die werd gemonteerd door Fongers altijd 635? Deze velgen zijn voor banden met de maat 622.
https://fongers.net/onderdelen/wielen/
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 4 jun 2021, 21.25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Werner
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Kron Prinz

Bericht door Werner »

Deze mooie fiets stond in januari 2021 op Marktplaats: een Fongers Manhattan, 28x1 5-8 1 3-8, dames parallel groen - ik vermoed een PFG fiets. Ik kon het niet goed geloven omdat het oogt als een toerfiets, maar er zat, dacht ik, een foto bij van de band, al sloeg ik die niet op. Ik verwerkte de bandenmaat wel in de file-name.
Fongers Manhattan, 28x1 5-8 1 3-8, dames parallel groen, Heerenveen, E125.jpg

Maarten Waarlé
Berichten: 1840
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Kron Prinz

Bericht door Maarten Waarlé »

Charles ,ik heb eens bij een Kronprinz velg gekeken wat de maat en het gewicht is
Het gaat om een 635 velg dus 28 x 1 1/2 en de breedte is 38mm. Het gewicht is 1100 gram.
De vroege velgen tot plm 1908 hadden dat messing plaatje met klinknagels .daarna tot minstens 1913 zijn er velgen te vinden waarbij de Kronprinz gestempeld is maar niet bij het ventiel. Kort voor 1940 zie je velgen met een Nederlands octrooinummer in plaats van de naam Kronprinz.
Kronprinz velgen die vernikkeld -verchroomd zijn hebben zover ik weet altijd een zwart gelakte binnenkant en middenbies. Het remvlak (velgrem) is het enige blinkende als het ware .
Kronprinz velgen zitten oa in duurdere Fongers en Gazelle fietsen . In de goedkopere modellen zie je ze niet.
Kan goed zijn dat de velgen van jou uit een tandem komen. Gezien het wat luxere karakter lijkt me dat iets meer voor de hand liggen dan dat ze in transportfietswielen zaten. Maar het is natuurlijk per bedrijf een individuele keuze dus alles is mogelijk.
Ze bestaan nog als bedrijf en maken nog steeds velgen voor bijvoorbeeld auto`s.

Groeten,
Maarten

Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1140
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Fotomaan »

Hartelijk bedankt voor de informatie.
De velgen hebben duidelijk hun geschiedenis omdat ze zijn overgelakt. Tijdens het schuren is er een rood-bruine grondverf tevoorschijn gekomen waar een zwarte lak overheen is gezet. Het is niet zeker of dit de originele lak is.
Onder de lak zijn geen sporen van nikkel of chroom te vinden en ook geen slijtsporen van velgremmen.
De velgen zijn iets breder dan 38mm. Op verschillende plaatsen gemeten lees ik een gemiddelde van 39,2mm.
Daar kan ik nog aan toevoegen dat bij beide velgen de gaatjes voor de nippels bedoeld zijn voor spaak G13.
Het zal wel een beetje gissen blijven waar ze vandaan komen.
Er worden door mij wielen van gemaakt met een vernikkelde naaf in het voorwiel en een origineel zwart gelakte remnaaf van STYRIA in het achterwiel.
De remnaaf heeft anders dan het stempel van het logo geen andere aanduidingen. De remhevel is een gebogen model en de remhevelconus heeft nokken in plaats van uitsparingen. Die lijkt mij van begin dertiger jaren. Misschien ouder.
Die bouw ik vervolgens in het Göricke frame uit 1924. Die fiets is bij mij terecht gekomen als verzameling onderdelen. Het frame is duidelijk te herkennen omdat het identiek is aan het frame van de Göricke die ik al heb.
Alles wat er verder van over is gebleven is het stuur en misschien de rechtercrank.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 4 jun 2021, 21.25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

appie's
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Locatie: grijspkerk
Contacteer:

Re: Kron Prinz (kroniros)

Bericht door appie's »

hallo fotomaan :D
ik heb in mijn batavus uit 1932 ook kronprinz kroniros velgen
deze fiets is uit 1932
ik heb ik mijn kestein ook kroinprinz ned octro.....(octrooi nummer)
de velgen van de kestien zijn jaren 40 en velgen van de batavus zijn orrigineel

ook heb ik nog een voorwiel met een F&S naaf uit 1924 ook met kronprinz velg dus deze zijn zeker transportfiets
Bijlagen
1 kroniros 4 spaakgaten verder
1 kroniros 4 spaakgaten verder
2kronprinz rondt het ventielsgat
2kronprinz rondt het ventielsgat
batavus transport(1932/33)
gazelle transport(1926)
kestein transport (1932)
gazelle tandem (1936)
centaur kinderfiets (+-1900)
gazelle heren (1924)
gulden vlies (replica)
simplex dienst (1940)
germaan kruis frame transport(1942)

Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1140
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kronprinz (kroniros)

Bericht door Fotomaan »

appie's schreef: 3 jun 2021, 21.25 hallo fotomaan :D
ik heb in mijn batavus uit 1932 ook kronprinz kroniros velgen
deze fiets is uit 1932
ik heb ik mijn kestein ook kroinprinz ned octro.....(octrooi nummer)
de velgen van de kestien zijn jaren 40 en velgen van de batavus zijn orrigineel

ook heb ik nog een voorwiel met een F&S naaf uit 1924 ook met kronprinz velg dus deze zijn zeker transportfiets
Geweldig! Da's leuke interessante info.
Ik ga er van uit dat het allemaal velgen zijn voor banden met de maat 622? En 39mm breed?
Ze werden dus wel degelijk gebruikt voor transportfietsen. Ik ben ze nog niet eerder tegengekomen. Alleen maar de twee die ik nu heb en daar weet ik niet van waar ze vandaan komen.
De enige 'link' naar transportfietsen was het hoge gewicht.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 4 jun 2021, 21.26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

appie's
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Locatie: grijspkerk
Contacteer:

Re: Kron Prinz

Bericht door appie's »

o ja de batavus velgen zijn 39mm
die van het voorwiel uit 1924 is ergens rond 36mm
die van de kestein ligt momenteel bij de spuiter
batavus transport(1932/33)
gazelle transport(1926)
kestein transport (1932)
gazelle tandem (1936)
centaur kinderfiets (+-1900)
gazelle heren (1924)
gulden vlies (replica)
simplex dienst (1940)
germaan kruis frame transport(1942)

Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1140
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Fotomaan »

appie's schreef: 4 jun 2021, 19.41 o ja de batavus velgen zijn 39mm
die van het voorwiel uit 1924 is ergens rond 36mm
die van de kestein ligt momenteel bij de spuiter
Zijn de velgen gespaakt?
Het is ook wel interessant om te weten wat ze wegen.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 4 jun 2021, 21.26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Maarten Waarlé
Berichten: 1840
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Kron Prinz

Bericht door Maarten Waarlé »

Wel interessant te lezen dat ze ook in transportfietsen voorkwamen.

Die tekst ''Kronirost'' (Kronprinz niet roesten) zou dat iets te maken hebben met het materiaal. Chroom-nikkel staal?

Plaats reactie