Welk type Fongers is dit?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
hansvdw

Welk type Fongers is dit?

Bericht door hansvdw »

Hierbij de Fongers fiets waarvoor ik onlangs heb getracht een liefhebber te vinden. Heb hem uiteindelijk zelf maar opgehaald. De eigenares heeft de fiets in 1960 als veertienjarige nieuw gekregen. De eerste decennia van zijn bestaan reed hij in Den Haag, dagelijks door de toen al drukke Javastraat en de Laan van Meerdervoort. Mevrouw heeft al die jaren goed voor de fiets gezorgd. Volgens haar zijn in de loop van de tijd slechts het voorwiel en de verlichting (en natuurlijk de banden) vervangen. Ook het originele zadel is verdwenen. Ik heb er voor de aardigheid even een rokzadel opgezet.

Ik heb geprobeerd te achterhalen wat het type is, maar kom er niet uit. De bagagedrager is van een Super Sport, maar hij heeft verder weinig van het prachtige grijs-blauwe exemplaar dat ook op het forum te vinden is. De kleur van de spatborden verschilt weliswaar subtiel van die van het frame, maar daarmee is het met de frivoliteit gedaan. De decal met de type-aanduiding is in de loop van de rijd nagenoeg weggesleten (zie de foto).

Mijn vraag daarom: weet iemand met welk type Fongers we hier te maken hebben?

Groet,
Hans
Bijlagen
0B665D0A-E297-499C-A96D-3F61AAAE4D90.jpeg
F0F1A79A-19B2-4D1A-8AEB-68E8B5A653A5.jpeg
EA60BEDF-1A35-44AC-8271-1E686827BAFC.jpeg

JasperA
Contacteer:

Re: Welk type Fongers is dit?

Bericht door JasperA »

Dag Hans,

Ik heb zelf een Fongers Majestic uit 1962 waar mijn vrouw op rijdt. We zijn momenteel een weekje aan het kamperen op de Hondsrug en verkennen deze uiteraard op twee Fongers fietsen.

Jouw Fongers damesfiets lijkt qua vormgeving hetzelfde te zijn. Ik vermoed dus dat dit ook een ‘Majestic’ is. Ik heb de kleurstelling in ieder geval vaker op dit type Fongers gezien. Het betreffen vaak de latere Fongers fietsen. De echt spannende kleuren zijn er dan alweer uit.
Bijlagen
E70AEF5C-3251-4547-91F1-2BE714D9DCBE.jpeg
879E07BD-4179-43B0-866F-CBBC7807E1F4.jpeg
Voor mijn eigen verzameling (en het helpen van collega verzamelaars) ben ik altijd op zoek naar oud Fongers en Sturmey Archer rijwielmateriaal.

Heeft u of weet u iets ter overname stuur dan gerust een bericht.

Website; http://www.fongersgroningen.nl

hansvdw

Re: Welk type Fongers is dit?

Bericht door hansvdw »

Ha Jasper,

Mooi weekje heb je uitgezocht!

Majestic, dat past naadloos op de restanten van de versleten decal, dank. De inderdaad weinig spannende kleurstelling werd blijkbaar ook al in 1960 toegepast.

Fijne week nog.

Groet,
Hans

Plaats reactie