Transportfiets 1951 PTT

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Kwikstep1965
Contacteer:

Transportfiets 1951 PTT

Bericht door Kwikstep1965 »

Hallo,

Sinds een aantal jaren rijdt ik op een transportfiets uit 1951 door Amsterdam. Gekocht in omgeving Den Bosch, de fiets was al grotendeels elkaar gehaald. Ik heb de fiets verder uit elkaar gehaald, schoongemaakt, een Owatrol gegeven en nieuwe kogels in balhoofd, vooras en trapas gezet. Ook de achternaaf is gedoteerd en gereinigd. Enige tijd op oudere Vredestein Transport banden gereden, inmiddels voor het comfort vervangen door Continental Retroride banden. Het past net. Toegevoegd nog een Bosch Rotodyn koplamp en dynamo (de laatste moet er nog op). En een (nieuw) oud Vasad zadel (inmiddels alweer met 3e gebroken neusveer). Ik zoek nog een passend achterlicht. De zadelbuis is helaas nieuw, de originele is te kort voor mijn lengte.

Op de trapas en vooras staat 1951, dit zal het bouwjaar zijn. Op het achterspatbord staan oude letters van de PTT , dus de fiets heeft ooit als postfiets dienst gedaan. Ook kenmerkend is de balhoofd buis uit één stuk. Het framenummer is 26632. Ik ben benieuwd naar het merk van deze fiets. Zou het een Batavus kunnen zijn? Misschien heeft iemand een dergelijke transportfiets met dezelfde balhoofd. Hier een aantal foto's:
transportfiets-01.jpg
Roelewiel rek
Roelewiel rek
transportfiets-07.jpg
Union pedalen
Union pedalen
Bracket met oliepotje
Bracket met oliepotje
Balhoofd uit één stuk
Balhoofd uit één stuk
PTT tekst op achterspatbord
PTT tekst op achterspatbord
F&S achternaaf
F&S achternaaf
Vasad zadel
Vasad zadel
Serienummer
Serienummer

Groet,
Martijn
Bijlagen
Originele F&S remnaaf
Originele F&S remnaaf

Jeroen Zuiderwijk
Contacteer:

Re: Transportfiets 1951 PTT

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hoi Martijn,

Als eerste, het is waarschijnlijk geen Batavus. De voorvork is niet van het typische model dat Batavus gebruikte. Als de fiets uit 1951 is, dan is het framenummer ook een aanwijzing dat het vrij waarschijnlijk geen Batavus is. In de jaren '50 gebruikte Batavus een 6 cijferig framenummer, en mijn Batavus uit 1955 (met trapas uit '53) heeft framenummer 118499. De versterkte achterspatbordstang is wel typisch Batavus, maar die schijnen ook los te koop zijn geweest, waardoor je ook andere transportfietsen en bakfietsen ermee uitgerust ziet. De balhoofdbuis uit een stuk ken ik met name alleen van transportfietsen van rond 1930 (en ook eerder maar dan alleen uit oude prijscouranten). Dat wil niet zeggen dat deze fiets zo oud is, maar het zou de eerste na-oorlogse transportfiets zijn waarbij ik dat tegenkom. Verder zie ik geen verdere kenmerken voor datering en/of identificering.

fietser

Bericht door fietser »

Dit is jouw fiets in 2012:
https://www.oudefiets.nl/component/p8pb ... ietsen/354
Ik heb er ook nog een "bewijsfoto" (met het framenummer van jouw fiets erop) maar zou niet weten hoe ik hier een foto moet plaatsen. Vroeger kon ik dat nog wel.

Groeten,
fietser

Kwikstep1965
Contacteer:

Beste 'fietser', foto's uploaden gaat makkelijk onder de optie 'bijlagen' naast 'opties' linksonder. ben benieuwd naar de foto.
Groet, Martijn

Kwikstep1965
Contacteer:

Hallo Jeroen, waarschijnlijk is mijn fiets een 'Lord' fiets uit Apeldoorn, één van de vele kleine merken uit die tijd. Zelf dacht ik aan een bekender merk doordat de fiets bij de PTT is gebruikt (mits het spatbord met PTT logo origineel is, maar dat lijkt wel zo). Ben benieuwd hoe bij de PTT de fietsen destijds ingekocht werden. Misschien zit er een oudere PTT werknemer op het forum? Dank nog voor jouw reactie.
Groet, Martijn

fietser

Bericht door fietser »

Nog een poging dan...

Nee, weer niet gelukt. Ik had het gisteren ook al met "bijlagen" en vervolgens "bestanden toevoegen" geprobeerd. Als ik dat doe verschijnt er netjes een venster waarin ik het gewenste plaatje kan selecteren, maar als ik dat dan bevestig verschijnt de foutmelding "HTTP-fout.".

Nu nog een poging via een extern geplaatst bestand:
Afbeelding

Warempel! Dit zijn dus de foto's die in 2012 bij de marktplaats-advertentie zaten.

Groeten,
fietser

Jeroen Zuiderwijk
Contacteer:

Dezelfde balhoofdbuis uit een stuk. Het is dat dat en het framenummer klopt, anders zou je hem niet herkennen.

Kwikstep1965
Contacteer:

(Je bericht per ongeluk verwijderd. Was niet de bedoeling. Jeroen)

de rode

Bericht door de rode »

mooi exemplaar hoor :!:

Jeroen Zuiderwijk
Contacteer:

Het kan zijn dat het een transfer is, die misschien verdwenen is onder een nieuw laag lak. De lak op de 2012 foto ziet er een stuk minder uit, dus wellicht dat hij toen is overgespoten. Je zou de balhoofdbuis voorzichtig met verfafbijt kunnen behandelen, en kijken of er een transfer onder tevoorschijn komt.

Plaats reactie