Oude Burco gered van de ijzerboer

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Floris91

Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door Floris91 »

Het gaat om een Burco met framenummer E21180, Ik dacht eerst dat het een burgers uit 1936 totdat ik hem uit het rek haalde. Iemand die weet hoe oud hij is?
WhatsApp Image 2018-11-26 at 13.06.26.jpeg
Deze fiets stond al twee jaar met lege banden in de stalling. Vorige maand zouden daar alle oude fietsen met een verwijderingslabel eromheen na twee maanden verwijderd worden om opgehaald te worden door de ijzerboer ( dezelfde waar ik mijn fongers uit 1940 had gekocht ). Het juiste moment om deze fiets toe te eigenen. Mag dat wel volgens de wet? :?

Dus...

Slot open slijpen,
De trapas de goede kant opdraaien en de trekbouten weer compleet maken en vast zetten. ( dat zal de reden zijn waardoor de linkerkrank in het frame liep waardoor de fiets in onbruik was geraakt )

De spaken spannen en de wielen uitlijnen. ( dat was erg nodig ) ( het achterwiel heeft een Favorit naaf 80 11193 3 , lijkt me niet origineel toch ?
De lagers van het voorwiel en balhoofd schoonamaken en invetten. ( op het balhoofd zat flink wat speling )
Nieuwe oude chrome voorlamp erop.
nieuwe spatbordstangen en nieuwe lakdoek. ( de originele was voor de helft van duct tape)
Nieuw kabeltje naar het koetslampje achter door het frame.
nog wat andere dingen invetten en in de poestolie zetten.
Nieuwe banden erop zonder reflectie strepen.
Ketting schoonmaken.
Verder er bewust voor gekozen om de reflectiecirkels in het wiel te laten zitten en zelfs even schoon te maken. deze werden toch in 1980 verplicht gesteld als ik het goed heb?

20181106_151302.jpg
20181106_112035.jpg
20181106_151248.jpg
Al met al erg tevreden over het resultaat!

wimjansen

Re: Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door wimjansen »

Niet echt antiek maar wel een mooie vondst. Als je de fiets zó meegenomen hebt is het wettelijk gezien niet helemaal legaal. Niet dat er iemand over zal klagen: als je je fiets zo verwaarloost verdien je niet beter :) . Je kunt even kijken in het register gestolen fietsen (internet) of dit framenummer daarin voorkomt, mogelijk had je dat al gedaan. Zo niet dan kan je de fiets aanmelden als gevonden voorwerp en mag je hem zelf bewaren en opknappen en in principe na een jaar gaan gebruiken. Alleen als iemand kan bewijzen dat het zíjn (of in dit geval waarschijnlijk háár) fiets is moet je die teruggeven, desgevraagd in de oorspronkelijke staat. De fiets blijft zogezegd opeisbaar. De praktijk leert dat dit uiterst zelden gebeurt. Succes!
DCR gaat nooit verloren....

Coleine

Re: Oude Burco gered van de ijzerboer

Bericht door Coleine »

Goed gehandeld hoor, was zonde geweest! 😃👍
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:

Plaats reactie