Kronprinz

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Fotomaan
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Fotomaan »

Maarten Waarlé schreef: 4 jun 2021, 21.25 Wel interessant te lezen dat ze ook in transportfietsen voorkwamen.

Die tekst ''Kronirost'' (Kronprinz niet roesten) zou dat iets te maken hebben met het materiaal. Chroom-nikkel staal?
Geweldig! Die afkorting. :P
Maar ik heb geen idee of het inderdaad een legering was die ze gebruikten.
De velgen waar ik mee bezig ben zijn aan de binnenkant wel wat aangetast. Maar daar staat het 'kronirost' dan ook niet in gestempeld.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

In Duitsland zie je wel vaker Nirosta als aanduiding gebruikt voor een niet roestend staaltype (o.a. RVS). Ik vermoed dat ze bij Kronprinz daar creatief mee aan de slag zijn gegaan ;) Misschien was destijds de term nog alleen voor het originele Krupp staal?!
Je ziet het wel vaker. Het bakelite van Philips heette bijv. ook Philite.

Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

En volgens mij noemden de fransen roestVAST staal 'inox', dat ben ik wel eens tegengekomen op velgen.

Even flauw doen: roestVRIJ is alle staal op het moment dat het uit de fabriek komt, maar sommige soorten houden dat korter vol dan andere.

appie's
Contacteer:

Bericht door appie's »

Fotomaan schreef: 4 jun 2021, 20.06
appie's schreef: 4 jun 2021, 19.41 o ja de batavus velgen zijn 39mm
die van het voorwiel uit 1924 is ergens rond 36mm
die van de kestein ligt momenteel bij de spuiter
Zijn de velgen gespaakt?
Het is ook wel interessant om te weten wat ze wegen.
ja de velg is gespaakt ik denk dat ik de velg uit 1924 de spaken eruit ga halen en er een andere roestige velg in ge zaten de velg past niet goed bij de gulden vlies transportfiets die wel roestig en krokant is
als ik hem heb ontspaalt weeg ik hem voor je op

Plaats reactie