Fongers Marktplaats

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
jrietveld

Re: Fongers Marktplaats

Bericht door jrietveld » 6 feb 2013, 07.44

Hoi Arjan,

Ach, de sport blijkt door en door rot, en geldt dat ook voor de 'ambulante handel'?
Interessante vraag op dat gebied is of je een nietsvermoedende verkoper onwetend moet laten van een waardevol object dat hij/zij te koop aanbiedt. Intuitief zullen de meeste kopers geneigd zijn dat te doen, het object snel voor een klein prijsje te bemachtigen en thuis, al dan niet met een deskundige achterban, te gniffelen over de mooie 'catch'; sommigen zullen daarbij gelijk het koopje met dikke winst weer te gelde maken. Als de verkoper dat ter ore komt zal deze het gevoel krijgen bekocht te zijn.
Alternatief is om een verkoper op de hoogte te stellen van het feit dat hij wat bijzonders heeft, dat het bij jou in goede handen is en een (wat minder voordelige) deal te sluiten, die voor beiden een win-win situatie zal opleveren.
We zijn natuurlijk een landje van handelaren, rijk geworden met de vooral de eerste manier van zaken doen. Zelf heb ik beide wegen wel bewandeld; in zekere zin een kwestie van handels-ethiek.

groet, Jos

Fotomaan
Contacteer:

Bericht door Fotomaan » 6 feb 2013, 09.12

Hoi Jos,

Gefeliciteerd met je mooie fietsen ;)
Ach, de sport blijkt door en door rot, en geldt dat ook voor de 'ambulante handel'?
Ik kom wel eens een rot mannetje tegen maar daar maak ik nooit zo'n probleem van :P
Achterspatbord er overheen en je ziet er niets meer van.
In mijn atelier ligt een vloerkleed zodat zadels niet al te erg beschadigen als ik een fiets op zijn kop zet.
Je wilt niet weten wat daar allemaal onder geschoven is in al die tijd dat het daar ligt :shock:
'k Kijk maar liever niet.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben » 6 feb 2013, 10.04

Ik ben benieuwd naar de Confessions of The true Collectors...

Soort "uit de kast"

Michiel ;) .

Fotomaan
Contacteer:

Bericht door Fotomaan » 6 feb 2013, 10.16

Hoi Michiel,

Ja, ik ook :lol:
Confessions of The true Collectors
Mooie titel! Aan één boek heb je niet genoeg. Dat wordt een bibliotheek :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Durabo88

Bericht door Durabo88 » 6 feb 2013, 11.06

Beste mensen,

Zelf ben ik er totaal niet voor om de verkoper helemaal voor of in te lichten, want aan een goedkope fiets zit meestal nog zoveel kosten aan onderdelen en werk voordat het weer wat is. Je hoeft dan naar mijn mening niet meer dan 200 per fiets uit te hoeven geven. Wel ben ik ervoor om de verkoper na een tijdje het eindresultaat van je werkstuk te laten zien.
De hobby moet, vind ik, ook voor mensen met een kleinere beurs bereikbaar blijven, daar alternatieve hobby's als auto's en kunst verzamelen al erg duur zijn.

Eigenlijk vind ik het best wel storend als de verkoper al voordat ik een bod kan doen al op de hoogte door iemand is gesteld. Liever bel ik de verkoper als het kan binnen één of twee uur na plaatsing van de advertentie, vraag ik wat hij/zij ervoor wil en dan haal ik eventueel het op.

In tegenstelling tot enkele lui die het dan weer meteen door gaan verkopen, doe ik dit meestal voor de verzameling. In een ander geval knap ik de fiets netjes op en dan verkoop ik het. Handel vind ik in dit geval wel een erg makkelijke manier om meerwaarde uit een fiets te halen (en dan druk ik mij netjes uit), er moet voorafgaand aan verkoop gewoon liefde en werk in worden gestoken.

Uiteraard is het bij mij wel een verzameling, waarbij ik niet het schip in wil gaan.

Het is aan de verkoper of hij te snel 'hapt' of niet. Ik neem zelf altijd alle tijd wanneer ik iets plaats. 't Is een kwestie van geduld, al moet ik het zeggen dat je bij het aanbieden van Fongers spullen een grote mailbox moet hebben.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!

hjwspan
Contacteer:

Bericht door hjwspan » 6 feb 2013, 11.48

ik ben het zoals gewoonlijk vrijwel geheel eens met Yorick,

Een fiets koop ik enerzijds voor de verzameling en anderzijds als ik hoor dat iemand een iets wil kopen die kwa historische waarde van een te groot bellang is. Mijn fiets van de vliegbasis heb ik gekocht alvorens een vriend van mij hem kon kopen om hem te behouden voor een bestaan als stationsfiets. Voor de vriend waren er veel betere fietsen te krijgen die geschikt waren als stationsfiets en ik heb de fiets met veel plezier geheel rijdend gehouden.

Ik verkoop de fiets misschien wel eens maar slechts als ik weet dat de nieuwe eigenaar hem ten toon stelt of wanneer er een degelijke ruil mogelijk is!

Een verkoper is voor mij niet meer dan iemand die geld wil verdienen, en dat vind ik niet erg maar iemand die Dollar tekens gaat zien kan zichzelf ook uit de markt prijzen zoals bij de wel bekende Fongers....
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur

arjank

Bericht door arjank » 6 feb 2013, 22.07

beste mede-clupperts,

handels-ethiek, ja: uiteindelijk moeten beide partijen een goed gevoel aan de deal overhouden. dat betekent dat ik niet op een tientje kijk. maar vind het ook niet erg als de verkoper wat op tafel laat liggen, zullen we maar zeggen. heb en krijg daar geen wroeging van omdat ik tot nog toe fietsen uit de onderklasse heb gekocht. dan levert het verschil tussen € 75 en € 100 of € 140 en € 170 geen gewetensnood op. dat ik niet voor de handel koop en verkoopmarge geen rol speelt, draagt bij aan de gemoedsrust.

groeten, arjan

jrietveld

Bericht door jrietveld » 27 apr 2013, 16.13

Het heeft even geduurd, maar de Fongers CCG 60 1929 uit de 'beruchte' MP-aanbieding is weer in rijdende staat.
De fiets verkeerde in matige staat (naar schatting zeker veertig jaar stilgestaan op een niet erg droge plek), maar bleek bij nadere inspectie geheel origineel, behoudens handvatten en achterlichtje. Paar details:
- originele lak en nikkel
- het verbeterde Fongers velgremsysteem met nokken op de vorken(in Nederland zeer schaars)
- SA K-naaf met alle 40 double butted spaken
- originele Fongers moleskin kettingkast
- Berko-setje van eind 1927

Het leren zadel met vernikkelde veren heb ik vervangen door een FG-zadel met de gepatenteerde zadelpen (dat tegen meerprijs op dit model leverbaar was en hem een wat sjiekere uitstraling geeft).

De restauratie was geen sinecure, maar ik ben niet ontevreden; de fiets heeft zijn patin mooi behouden en ondanks het feit dat hij zeker 25.000 km gereden heeft (afgaande op slijtage kettingwielen, lagers en pedalen) rijdt hij heel netjes (desgewenst met losse handjes).

Morgen neem ik hem mee naar ZO-Brabant.

groet,Jos
Bijlagen
SAM_3417.JPG
SAM_3417.JPG (261.41 KiB) 4368 keer bekeken
SAM_3411.JPG
SAM_3411.JPG (315.95 KiB) 4368 keer bekeken
SAM_3410.JPG
SAM_3410.JPG (247.25 KiB) 4368 keer bekeken
SAM_3406.JPG
SAM_3406.JPG (248.8 KiB) 4368 keer bekeken
SAM_3400.JPG
SAM_3400.JPG (253.27 KiB) 4368 keer bekeken
SAM_3391.JPG
SAM_3391.JPG (310.1 KiB) 4368 keer bekeken
SAM_3390.JPG
SAM_3390.JPG (308.66 KiB) 4368 keer bekeken

maartenB
Contacteer:

Bericht door maartenB » 29 apr 2013, 09.53

Hoi Jos,
Had ik nog willen zeggen gisteren: wat is het een schitterende fiets geworden!! Echt heel fraai.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

jrietveld

Bericht door jrietveld » 3 aug 2014, 23.39

Sommige restauratiefietsen hebben een 'tweede ronde' nodig. Onlangs heb ik mijn CCG 1929 van de ontbrekende originele onderdelen kunnen voorzien:
- leren zadel met vernikkeld frame en bijpassend tasje
- celluloid FG pompje
- vernikkelde FG koplamp
- platte FG dynamo

De fiets is daarmee geheel in de staat waarin hij in 1929 afgemonteerd zou kunnen zijn (behoudens de Fongers Extra banden...).

Vooral met de verlichting ben ik content; tot voor kort was ik nog niet in het bezit van een complete eerste Fongers-set; Fongers kwam hiermee in 1928 op de markt, het setje kostte 11 gulden als extra montage en is slechts vijf jaar geleverd. Zowel dynamo als koplamp vertonen overeenkomsten met de Zwitserse VT/Lucifer-set uit die periode, maar verschillen op onderdelen sterk. Zo heeft het huis van de dynamo een schuine hals en een andere stroomdraad-contactpunt dan de welbekende VT-uitvoering. Het heeft het er alla schijn van dat dit FG-setje ook door Lucifer/Geneve is gemaakt.
De dynamo heb ik met kunst en vliegwerk gerestaureerd, hier en daar zijn delen van het aluminium huis afgebroken.

In principe neem ik deze fiets volgende week mee naar Norg.

groet, Jos
Bijlagen
SAM_3730.JPG
SAM_3730.JPG (312.29 KiB) 3664 keer bekeken
SAM_3733.JPG
SAM_3733.JPG (200.61 KiB) 3664 keer bekeken
SAM_3734.JPG
SAM_3734.JPG (309.94 KiB) 3664 keer bekeken
SAM_3735.JPG
SAM_3735.JPG (312.02 KiB) 3664 keer bekeken
SAM_3736.JPG
SAM_3736.JPG (199.2 KiB) 3664 keer bekeken
SAM_3738.JPG
SAM_3738.JPG (312.86 KiB) 3664 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jrietveld op 4 aug 2014, 00.11, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie