Raleigh kruisframe versus Gazelle kruisframe

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé

Re: Raleigh kruisframe versus Gazelle kruisframe

Bericht door Maarten Waarlé » 7 jun 2018, 09.57

Ik vind de geschetste verklaring van Fietser wel een aannemelijke.
Inderdaad een hoger geplaatste die op diverse locaties wat te doen had.
En inderdaad De Philips terreinen beslaan een behoorlijk oppervlak.

Enorme gebouwen in een functioneel beton. Mijn vader werkte bij Philips als werktuigbouwkundig tekenaar en heeft dat af en toe ook op de Emmasingel gedaan.
Ook zo`n kolosaal gebouw dat de bijnaam ''de Singsing'' (gevangenis USA) had.
Blijkbaar kende hij de weg niet want hij vertelde me dat hij met een krijtje op de muren de weg markeerde als hij koffie ging halen. Zodoende kon hij op z`n Hans en Grietjes de weg terug vinden.
Hij moest ook wel eens in Doetinchem of in Roeselare werken en hij vertelde dat hem daar geweigerd was om de dienstfiets te nemen om naar het hotel te rijden. Daar in België vond men dat dat niet gepast was voor een tekenaar. Die moest met de dienstwagen gehaald en gebracht worden. Niets voor mijn sobere vader natuurlijk.

Over het uiterlijk van de Gazelle en de Raleigh. Ik ben zelf meer liefhebber van de wat fragielere vroeg 20e eeuwse fietsen. Maar je ziet gedurende die jaren steeds meer dat de fiets zich regionaal specificeerd naar type gebruik en omstandigheden van de omgeving .

Ik ben eens gestopt in Engeland door de politie omdat we met twee op een fiets zaten.
Daar kon de fiets niet tegen volgens die politieman. Met Engelse fietsen en Engelse bagagedragertjes is dat inderdaad juist maar hier in Nederland kijkt niemand er van op als je dat doet ;vriendin achterop. Ook voor Hollandse fietsen niet echt goed maar ze zijn een stuk steviger gebouwd in ieder geval.

Groeten,
Maarten

hansvdw

Re: Raleigh kruisframe versus Gazelle kruisframe

Bericht door hansvdw » 7 jun 2018, 17.30

Ha Maarten,

wat ik als ‘lomp’ omschreef, heb jij eleganter geformuleerd. Maar behalve de - voor het oog - aangenamer verhoudingen zie je bij de Raleigh dat in alles meer is nagedacht over design. Spatborden, vork, kettingscherm, remsysteem, het heeft allemaal wat meer jeu. Daarbij vergeleken is de Gazelle een rijdende reclame voor het Calvinisme.

Leuk, dat je vader een Philips man was. Dan heb je veel meegekregen van de enorme omvang en impact van die onderneming. In de lift van het Klokgebouw op Strijp hangen levensgrote foto’s uit, zo te zien, eind jaren 50. Op een ervan gaan de Philips werknemers op de fiets naar huis. Nog nooit zo’n massa fietsers op één foto gezien!

Groeten,
Hans

Plaats reactie