Raleigh kruisframe versus Gazelle kruisframe

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé

Raleigh kruisframe versus Gazelle kruisframe

Bericht door Maarten Waarlé » 4 jun 2018, 21.09

Vandaag de gelegenheid gehad om m`n Gazelle kruisframe in elkaar te zetten.
Een reus van een fiets met 71cm frame.
Het rijdt en zit als een vorst. Geen slapende polsen of kromme rug maar gewoon een ruime zit.
004 (800x533) (2).jpg
Ik heb de fiets naast m`n Raleigh gezet en het blijkt dat deze laatste zo`n 5cm kortere maat heeft tussen stuur en zitbuis.
Het voorwiel is van Gazelle zelfs zo`n 6cm verder naar voor. De maat tussen voor en achteras is wel 120cm

Trapas-zadel-achterwiel zijn bij beide fietsen een gelijke driehoek. De extra lengte zit bij Gazelle dus echt in de voorbouw van het frame.
Naast de korte Engelse bouw heeft de Raleigh ook een laag stuur, extra laag deze maar ook het standaard Raleigh stuur is niet zo hoog opgebogen als de Nederlandse fietsen.
Al met al een kortere en wat gebogen houding dus van de berijder.
De bijlage 016 (800x533) (2).jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage 004 (800x533) (2).jpg is niet meer beschikbaar

Raleigh was trouwens de eerste met zo`n type kruisframe. Ik weet niet of ze er echt een patent op hadden. Feit is dat bijvoorbeeld Fongers na korte tijd met een vergelijkbaar frame kwam. terwijl vele Engelse merken (Centaur, Elswick) met iets anders kwamen.

Ik ken naast Raleigh geen Engelse ''Raleigh type'' kruisframe bouwers .

Groeten,
Maarten

Maarten Waarlé

Re: Raleigh kruisframe versus Gazelle kruisframe

Bericht door Maarten Waarlé » 4 jun 2018, 21.13

Nog maar een foto van boven .
Hier zie je de gelijkvormigheid van het achterste deel en het vooruitstekende van de voorste partij.
016 (800x533) (2).jpg

Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé » 4 jun 2018, 21.19

En een foto van de Gazelle .
Super zithouding een dijk van een fiets.
Ik ga de fiets gebruiken als ''boodschappenfiets '' algemeen dagelijks gebruik dus.
De Raleigh heeft veel meer een mooie oude uitstraling maar de Gazelle geeft toch wel een betere houding.
018 (800x533) (2).jpg

maartenB
Contacteer:

Bericht door maartenB » 4 jun 2018, 22.28

uiteindelijk toch zwart?

Schitterende stoere fiets geworden zeg!

Leuk ook die verschillen. De Gazelle zal ook wel fors zwaarder zijn!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé » 5 jun 2018, 18.35

Ja ik werd het met me zelf niet eens over de kleur.
Origineel was de fiets groen . Ik dacht over zandkleurig. Blauw is de fiets geweest zo als je hebt gezien. Toch uiteindelijk maar zwart.
En inderdaad een stuk zwaarder dan de Raleigh.
Dat hadden de Engelsen echt een stuk beter onder de knie; gewichtsbesparing.
In Nederland nauwelijks een issue.
Deze fiets was ooit dienstfiets bij Philips zo te zien aan het plaatje wat op de staande achtervork zat gemonteerd.
Bijzonder wel voor zo`n luxe en hoog model.
Ik stel me er een lange portier bij voor die s`avonds een ronde moest maken om te kijken of alle lichten uit waren en hekken moest sluiten. Dan heb je bij het formaat van de Philips locaties van destijds wel een goede fiets nodig.
003 (800x533).jpg

fietser

Bericht door fietser » 5 jun 2018, 21.23

Het is de vraag of de eigenaar de fiets zelf moest betalen of dat hij in bezit van Philips was. In het laatste geval denk ik niet dat een portier een kruisframe krijgt, dan moet je eerder een hoge Piet zijn (en een lange :lol: )

Maar leuk die vergelijking van de Engelse en de Nederlandse bouw. Uitgaande van een standaard 24"-herentoerframe werden de hogere fietsen bijna altijd alleen maar hoger gemaakt en niet langer. Dat is natuurlijk gemakkelijk voor de fabrikant maar niet logisch vanuit de berijder gezien. En bij zo'n Engelse fiets die toch al korter gebouwd is dan in de rest van de wereld (nou ja, echt onderzoek is er niet hiernaar) is het eigenlijk idioot om die 28" hoog te maken en alsnog maar met een wielbasis van 114 cm (= 120 - 6 cm). Ils sont fous, ces anglais.

Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé » 5 jun 2018, 22.09

Ja Fietser ,ik moet ook zeggen dat het wel vreemd is om een verband te zien tussen een fietsend beroep bij Philips (post-beheer gebouwen-bewaking misschien) en de behoorlijke luxe van de fiets. Er zat ook nog SA versnellingen op origineel. Maar waarom zou een hoge piet bij Philips gezien willen worden met een fiets waar ''dienst'' op staat?
Het beugeltje waarmee het Philips plaatje vast zat was in de zelfde groen als de rest van de fiets.
Bouwjaar 1950 overigens. En opvallend trouwens dat de letters Philips andersom op het embleem staan .De schildjes staan op z`n kop ahw.

Kortom een raadselachtige dienstfiets...

Vanavond nog eens een proefrondje getrapt (en wilde zwijnen gezien volwassenen en jonkies!)
Maar de houding spreekt inderdaad echt in het voordeel van Gazelle. Zo ruim gebouwd!

Groeten,
Maarten

fietser

Bericht door fietser » 5 jun 2018, 22.40

Ik stel me zo voor dat de fiets eigendom van Philips was (dus "dienst" erop) en dat misschien het hoofd ontwikkeling geregeld vanuit zijn kantoor met tekenkamer naar wat andere gebouwen toe moest (laboratorium, gereedschapsmakerij, ...) en dat gezien de afstanden het beste op een fiets kon doen. Als je dan nog een beetje "hoofd" wilt zijn is zo'n luxe fiets best een uitkomst. ;)

Onlangs heb ik nog een Gazelle Populair van 1993 met 32" framehoogte opgemeten (echt waar), geen kruisframe maar dubbele bovenbuis. De wielbasis was een magere 116 cm, framewijdte en bovenbuis maar 1-2 cm meer dan bij een ouderwetse toerfiets. Om bij zo'n korte wielbasis niet met het zadel zowat boven de achteras uit te komen was de zadelbuis steiler gemaakt: 72 graden.

Die compacte bouw heeft wel het voordeel dat het frame met zijn zware berijder erop nog enigszins stijf blijft. Maar het zit voor zo'n lang persoon waarschijnlijk bijna als een hoge bi :P

hansvdw

Bericht door hansvdw » 6 jun 2018, 19.48

Opvallend toch, en mooi om te zien, hoe luttele centimeters de esthetiek van een fiets veranderen. De Gazelle oogt lomp naast de Raleigh (maar kwestie van smaak natuurlijk).

Overigens, ik kom regelmatig op Strijp in Eindhoven, het oude Philips terrein. Een enorme oppervlakte en hoeveelheid gebouwen. Daar is driftig heen en weer gereden op dienstfietsen (nog te zien op oude foto’s). En inderdaad, het kader zal beter bedeeld zijn geweest, misschien wel met zo’n mooie Gazelle.

Groeten,
Hans

Fongers1952

Bericht door Fongers1952 » 6 jun 2018, 21.03

hansvdw schreef:
6 jun 2018, 19.48
Opvallend toch, en mooi om te zien, hoe luttele centimeters de esthetiek van een fiets veranderen. De Gazelle oogt lomp naast de Raleigh (maar kwestie van smaak natuurlijk).

Overigens, ik kom regelmatig op Strijp in Eindhoven, het oude Philips terrein. Een enorme oppervlakte en hoeveelheid gebouwen. Daar is driftig heen en weer gereden op dienstfietsen (nog te zien op oude foto’s). En inderdaad, het kader zal beter bedeeld zijn geweest, misschien wel met zo’n mooie Gazelle.

Groeten,
Hans
Ik heb zelf ook een Gazelle Kruisframe alsmede een Simplex Kruisframe. Ik zou de Gazelle zeker niet lomp willen noemen. Integendeel, hij rijdt heerlijk, een comfortabele fiets. Maar de Simplex Kruisframe is een zeer zware fiets, gebouwd als een tank en fietst daarom ook minder lekker.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia

Plaats reactie