afwijkende framenummers van Gazelle kruisframe,s

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
de rode

afwijkende framenummers van Gazelle kruisframe,s

Bericht door de rode » 7 nov 2017, 08.10

Steeds weer zie ik dat framenummers niet matchen met de uitvoering van Gazelle kruisframe,s ; hier weer zo,n voorbeeld met o.a een kleur die toen nog niet voorkwam incl transfer van latere datum en vaste nok aan de voorvork voor de dynamo etc.
Al vele malen heb ik oude framenummers gezien die in eind 60 er jaren uitvoering waren , is men eind jaren 60 maar in het wilde weg gaan nummeren , of hebben ze toen nog een aantal oude frame,s in het magazijn gevonden ? het lijkt me stug dat al deze exemplaren terug naar de fabriek zijn gegaan om geheel als nieuw uitgevoerd te gaan worden https://link.marktplaats.nl/m1221812900

Fongers1952

Re: afwijkende framenummers van Gazelle kruisframe,s

Bericht door Fongers1952 » 7 nov 2017, 21.22

Dit is dezelfde Kruisframe waarover we al eerder in discussie zijn geweest.
Ik snap het ook niet, alles wijst op een Kruisframe uit de jaren 1960 -1965.
Ik kan het weten want ik heb zelf een Kruisframe uit 1961.
Ik vraag me nog steeds af of het framenummer misschien verkeerd is ingeslagen destijds door Gazelle. Dat de 1 is weggevallen bedoel ik. Dan zou het om een 1964/1965 Kruisframe gaan, één van de laatsten dus.
Maar goed, ik sta open voor andere meningen. :oops:
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia

de rode

Bericht door de rode » 7 nov 2017, 21.51

Fongers1952 schreef:Dit is dezelfde Kruisframe waarover we al eerder in discussie zijn geweest.
Ik snap het ook niet, alles wijst op een Kruisframe uit de jaren 1960 -1965.
Ik kan het weten want ik heb zelf een Kruisframe uit 1961.
Ik vraag me nog steeds af of het framenummer misschien verkeerd is ingeslagen destijds door Gazelle. Dat de 1 is weggevallen bedoel ik. Dan zou het om een 1964/1965 Kruisframe gaan, één van de laatsten dus.
Maar goed, ik sta open voor andere meningen. :oops:
nee dat is ie niet ; die had een ouder framenummer, dat nummer is zeker niet vergeten ; ik heb er al zeker 5 gezien met een oud framenummer maar in 60 er jaren uitvoering zelf heb ik een 40 er jaren framenummer in groene jaren 60 jas gehad

fietser

Bericht door fietser » 7 nov 2017, 21.55

Niet alles wijst op jaren 60. Zo heeft het achterlicht bijvoorbeeld geen controlleur (het jaren 60 achterlicht met nylon-fitting had dat ook niet maar dit lijkt toch wel op het oudere type en dan is het ouder dan begin jaren 50). En op de staande achtervork ontbreekt het aangesoldeerde buisje voor de bevestiging van de bagagedrager met een stukje draadeind.

Dat er in het framenummer alleen de 1 mist denk ik niet. Het hele nummer ziet er anders uit dan bij de "echte" Gazelle's. De cijfers staan te dicht bij elkaar. Het nummer hoort over de hele lengte van de zadellug te lopen, en met alleen een 1 erbij is dat nog steeds niet het geval.

Conclusie: of ze hebben er bij Gazelle bij het nummeren gek lopen doen (kan ik me niet voorstellen) of in deze zadellug heeft nooit een origineel Gazelle-nummer gestaan. Wat dat dan verder betekent weet ik ook niet.

Groeten,
fietser

Fongers1952

Bericht door Fongers1952 » 8 nov 2017, 21.47

Quote En op de staande achtervork ontbreekt het aangesoldeerde buisje voor de bevestiging van de bagagedrager met een stukje draadeind Unquote

Fietser heeft gelijk op dit punt. Nu valt het mij ook op dat de bagagedrager nog op de naaf bevestigd is. Vanaf eind jaren 50 echter (ingangsdatum onbekend) werd de bagagedrager bevestigd op de bout van de staande achtervork samen met de spatbordstang.
Het stuur lijkt mij correct voor begin jaren 50, de voorvork echter niet (zie bevestiging dynamo)

Hendrik

Bericht door Hendrik » 9 nov 2017, 01.37

http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php ... 486#p10365

Ik zie op het achterscherm het firmaplaatje van Glaudé (Groningen) staan.
In de topic uit 2013 wordt vermoed dat de firma Glaudé ook zelf Gazelle's (op bestelling?) assembleerde/afmonteerde.
Zou een verklaring kunnen zijn?

Groet, Erwin

de rode

Bericht door de rode » 9 nov 2017, 06.45

Hendrik schreef:http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php ... 486#p10365

Ik zie op het achterscherm het firmaplaatje van Glaudé (Groningen) staan.
In de topic uit 2013 wordt vermoed dat de firma Glaudé ook zelf Gazelle's (op bestelling?) assembleerde/afmonteerde.
Zou een verklaring kunnen zijn?

Groet, Erwin
dat had ik ook gezien maar dit is wel de enige waar ik het plaatje van deze firma op heb gezien,daar komt bij ze maakten tijd-correcte bijzondere varianten dus geen jaren 50 fiets in 60 er jaren uitvoering , deze heeft b.v metallic lak en een transfer die in de jaren 60 pas gebruikt werden

ReinvB

Bericht door ReinvB » 9 nov 2017, 10.08

Is het niet gewoon zo, omdat de kruisframes mooi en apart zijn, dat mensen al langer de moeite nemen om ze op te (laten) knappen, en dat ze soms meer worden opgeknapt naar het idee hoe een mooie gazelle eruitziet, dan naar hoe de fiets er origineel heeft uitgezien.
Ik zie namelijk meer opgeknapte kruisgazelles te koop, en behalve dat ik ze allemaal niet zou kunnen betalen, lijken ze ook meer opgeknapt met het idee een mooie en goede fiets met mooie of nieuwe onderdelen te maken, dan een historisch beeld van de fiets te willen geven. En sommige fietsen werden wellicht al in de jaren 70, 80 `professioneel` opgeknapt.

Fongers1952

Bericht door Fongers1952 » 9 nov 2017, 21.35

ReinvB schreef:Is het niet gewoon zo, omdat de kruisframes mooi en apart zijn, dat mensen al langer de moeite nemen om ze op te (laten) knappen, en dat ze soms meer worden opgeknapt naar het idee hoe een mooie gazelle eruitziet, dan naar hoe de fiets er origineel heeft uitgezien.
Ik zie namelijk meer opgeknapte kruisgazelles te koop, en behalve dat ik ze allemaal niet zou kunnen betalen, lijken ze ook meer opgeknapt met het idee een mooie en goede fiets met mooie of nieuwe onderdelen te maken, dan een historisch beeld van de fiets te willen geven. En sommige fietsen werden wellicht al in de jaren 70, 80 `professioneel` opgeknapt.
In theorie kan de fiets na een aanrijding ook opgeknapt zijn met latere onderdelen en opnieuw gemoffeld zijn. Mogelijk dat de verkoper e.e.a. kan toelichten.

de rode

Bericht door de rode » 9 nov 2017, 21.41

in de opknap / aanrijdingsverhalen geloof ik niet ; let maar op het zijn allemaal 60 er jaren uitvoeringen met oudere framenummers, dat is TE toevallig

Plaats reactie