Gazelle Sport Speciaal 1957

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Steelframes

Re: Gazelle Sport Speciaal 1957

Bericht door Steelframes » 10 mei 2017, 20.37

Dankje Rode, ben er wel content mee!
Dat oranje lijkende loopvlak verliest als snel zijn felle kleur. Is na een rondje door de woonplaats al aardig verkleurd naar de zijwang...
Op naar de volgende :D

grt. Jeroen uit de Heerhugowaardse polder

Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen » 10 mei 2017, 21.03

welk type banden zijn het? kom regelmatig bij mario, heb zelf ook al wat bandjes gemonteerd op fietsen en op eigen fietsen. alleen is het tmodel wat ik heb met lijnprofiel die worden ook wel valer naar verloop van tijd, maar ach het past er goed bij! mooie fiets!

Steelframes

Bericht door Steelframes » 10 mei 2017, 22.38

Het zijn Swallows met lijnprofiel, 26x1.3/8.
Dankjewel voor het compliment!
Weet iemand de juiste benaming voor de kleur? ik dacht eerst dat het gewoon grijs was..nou ben ik gedeeltelijk kleurenblind dus dat helpt er niet echt aan mee :oops:
Volgens mijn vrouw zit er een blauwe ondertoon in..Nou heb ik toevallig vanavond een Sport Populair van het oud ijzer gered :D die is van het zelfde bouwjaar (1957). Die is veel meer echt grijs.
In de folders bij documentatie kom ik geen kleurennamen tegen. Trouwens wat een uitkomst die documentatiebank, bravo voor de samenstellers en aanvullers!

Jij hebt er toch ook één van '57 Bert?

grt. Jeroen

Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen » 11 mei 2017, 19.26

die heb ik ook wel eens gehad inderdaad. de 28 inch maat zijn net andersom kwa kleurstelling. goede bandjes en rijden lekker ook.

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc » 11 mei 2017, 23.34

Steelframes schreef:Zag dat Ed (Asterd..) een nog mooiere Sport Speciaal in zijn bezit heeft! Wat een plaatje..
denk dat ik een dozijn Gazelle Sport Speciaal fietsen hebwaarvan een paar in absolute nieuwstaat. Daar is niet al te moeilijk aan te komen omdat ze veelal door de vorige eigenaar te klein bevonden worden. Met mijn 1.70 vind ik dat geen probleem!
Meestal zijn deze fietsen ook in goede conditie.
Het was destijds ook een duur model en ik vermoed dat de kopers doorgaans voeling hadden met techniek, want die Sport Speciaal straalt iets uit. De metalen kettingkast, gecombineerde trommelremmen met kabelbediening welk op dit model beschikbaar was, de 2-kleuren banden, Gazelle 3-naaf, het herkenbare 'speciaal' schrift op de onderbuis, de kleine wielen (was destijds sportief en hip).

Jouw fiets mag goed gezien worden, ik vind het een heel mooi exemplaar.
De remgreep handvatten kan ik je wel bezorgen, maar ze zijn zwart. De witte zijn niet aan te komen en als je al eens een setje vindt dan is het wit (sterk) afwijkend.
het wordt hier in Antwerpen alsmaar GAZELLEger

https://get.google.com/albumarchive/113 ... 1462216519

Steelframes

Bericht door Steelframes » 13 mei 2017, 19.19

Bedankt voor het aanbod Ed. Ik ga gewoon op zoek naar witte hoesjes en anders moet ik zelf maar wat in elkaar gaan fabrieken. ;)
Ik ben 1,82 en pas toch redelijk comfortabel op dat 26inch fietsje. Het is een 59cm frame dus redelijk hoog.

Wat jij schrijft over de aantrekkingskracht van de techniek en afwerking onderschrijf ik volledig. Ze hebben ook een zekere chique, met name in deze kleurstelling wat toch ook maakt dat het chroom mooi afsteekt.
De kettingkasten van deze fietsen zijn best wel complex met dat lastige schuifje achter het tandwiel dat je gelijk met het wiel inzetten in de vier daarvoor bestemde uit gestanste gleuven moet schuiven.
Zonder het eindstukje krijg je hem ook niet stil, daarom het spuuglelijke plastic vervangingsgedrocht. :lol:

grt. Jeroen

Fongers1952

Bericht door Fongers1952 » 13 mei 2017, 21.32

Schitterende fiets Jeroen, zo iets zoek ik nou ook. Als iemand zo iets te koop weet dan hou ik me aanbevolen. :P
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia

Steelframes

Bericht door Steelframes » 13 mei 2017, 21.40

Dankje Peter!

Mocht ik nou iets zien wat jij niet ziet :D dan mail ik je even..
schuurtje is toch al te vol voor nog meer Gazelle's. ;) we zitten toch in dezelfde regio

grt. Jeroen

stuur even je e- mailadres via een pb dan sla ik hem op.

Fongers1952

Bericht door Fongers1952 » 13 mei 2017, 22.29

Dat is goed Jeroen, graag, ik heb nog ruimte voor een Gazelle. En over een paar weken allemaal op naar Dieren :D
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia

Plaats reactie