Gazelle Sport Speciaal 1957

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Steelframes

Gazelle Sport Speciaal 1957

Bericht door Steelframes » 9 mei 2017, 16.19

Om als dagelijks vervoerfiets te worden ingezet heb ik een Gazelle Sport Speciaal aangeschaft.
In de kleur antraciet, nou ben ik benieuwd of er leden zijn die de plastic greepjes aan de remhendel ooit zelf hebben nagemaakt. Omdat ze in crème kleur waren is dat wat lastig..
Dacht zelf aan een aquariumslangetje te nemen en daarna met krimpkous te overtrekken.
Je hebt dan niet het "geribbelde" profiel helaas.
Wie heeft er suggesties? :idea: :?:

Het uiteinde van de kettingkast is tijdelijk vervangen door een zelfmaak plastic product. Dit om het stalen plaatje om de naaf op zijn plek te houden, hij is nou tenminste stil ;)

Jeroen
Bijlagen
gazelle sp.sp.1.jpg
gazelle sp.sp.1.jpg (268.4 KiB) 3332 keer bekeken
gazelle sp.sp.jpg
gazelle sp.sp.jpg (357.23 KiB) 3332 keer bekeken
gazelle sport speciaal.jpg
gazelle sport speciaal.jpg (362.33 KiB) 3332 keer bekeken

de rode

Re: Gazelle Sport Speciaal 1957

Bericht door de rode » 9 mei 2017, 17.13

prachtfiets ! bijna zonde om die dagelijks te gebruiken , die remgreepjes zou ik gewoon zo/zonder laten, de banden zou ik vervangen door mooie spekbanden met lichter loopvlak zonder reflectie , die zijn nog wel te krijgen alle details zijn ook licht van kleur dus dat staat mooier :D

Steelframes

Bericht door Steelframes » 9 mei 2017, 18.43

Dankje Rode!

Die bandjes die jij bedoeld zijn 10minuten geleden afgeleverd door de post :D
Ga ze morgen monteren, kwamen bij Mario Verhoeven vandaan.
Ik moet je bekennen dat er geen moderne fietsen in de schuur staan :oops: Dus gewoon gaan met de oudjes en des te minder je aan schade denkt, des te beter het werkt! ;)

vriendelijke groet Jeroen

Durabo88

Bericht door Durabo88 » 9 mei 2017, 19.12

Beste Jeroen,

Een prachtige fiets, waar je zeker kijkers mee zal trekken.

Voor dagelijks gebruik even alle lagers schoonmaken en opnieuw op de juiste manier smeren, anders draai je je lastig verkrijgbare onderdelen kapot. Controleer ook de remwerking goed, het kan zijn dat er in het verleden olie of vet op de voeringen is gekomen.

Succes!

Yorick.
Sportief fietsend!

Steelframes

Bericht door Steelframes » 9 mei 2017, 19.30

Dankje voor het advies Y. Maar zoals het een liefhebber betaamd is dat alweer gebeurd ;) :D . Beter een keer teveel dan te weinig.
Blijft gewoon heel prettig werken aan Gazelle's vooral als het onderhoud in het verleden is bijgehouden.
Sleutel al zo'n 40 jaar aan alles wat zich op wielen voortbeweegt. ;) De laatste twee jaar alleen nog maar aan fietsen en wanneer het nodig is aan mijn ouwe Suzuki Swift.
Zag dat Ed (Asterd..) een nog mooiere Sport Speciaal in zijn bezit heeft! Wat een plaatje..

pjotr-40

Bericht door pjotr-40 » 9 mei 2017, 19.37

Durabo88 schreef:Beste Jeroen,

Een prachtige fiets, waar je zeker kijkers mee zal trekken.

Voor dagelijks gebruik even alle lagers schoonmaken en opnieuw op de juiste manier smeren, anders draai je je lastig verkrijgbare onderdelen kapot. Controleer ook de remwerking goed, het kan zijn dat er in het verleden olie of vet op de voeringen is gekomen.

Succes!

Yorick.
Hallo Yorick,

Heb zelf ook een oude Gazelle sport speciaal van dit bouwjaar die waarschijnlijk al een lange tijd heeft stil gestaan. De Fiets heeft een SA naaf met 3 versnellingen en trommel rem.
Hoe en waarmee smeer ik deze naaf op de juiste manier (olie?)
Waarschijnlijk kan ik het beste de naaf ook los halen om de lagers schoon te maken?

Groeten Peter

de rode

Bericht door de rode » 9 mei 2017, 20.20

Steelframes schreef:Dankje Rode!

Die bandjes die jij bedoeld zijn 10minuten geleden afgeleverd door de post :D
Ga ze morgen monteren, kwamen bij Mario Verhoeven vandaan.
Ik moet je bekennen dat er geen moderne fietsen in de schuur staan :oops: Dus gewoon gaan met de oudjes en des te minder je aan schade denkt, des te beter het werkt! ;)

vriendelijke groet Jeroen
da,s ook toevallig :lol: laat eens een foto zien als ze erop liggen dat is leuk om te zien wat een paar bandjes voor verschil kunnen maken , je hebt eigenlijk gelijk ; een fiets is gemaakt om op te fietsen .

Steelframes

Bericht door Steelframes » 9 mei 2017, 20.33

Zal een foto maken en plaatsen...ben zelf ook wel benieuwd ;)
en ja anders blijven ze gewoon te vaak in het schuurtje staan :D

Steelframes

Bericht door Steelframes » 10 mei 2017, 14.49

Nu met de beige/bruine banden.....

maakt het wat luchtiger, nu de quest naar het achterkantje van de kettingkast :D

Voor de gein naast mijn 28inch toerfiets gezet, dan zie je toch echt het verschil tussen een sport en een toer :shock:
Bijlagen
band1.jpg
band1.jpg (383.13 KiB) 3267 keer bekeken

de rode

Bericht door de rode » 10 mei 2017, 17.00

veeeeeel mooier :D

Plaats reactie