gazelle 1940

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
dingdong

gazelle 1940

Bericht door dingdong » 20 nov 2015, 15.39

Hallo allemaal bij deze mijn eerste post dus ik zal me even voorstellen. Ik ben daan 31 jaar en al een tijdje besmet met het oldtimer virus, vooral oude brommers (puch en tomos) en ook de trotse bezitter van kobus de renault estafette uit 1971.

Onlangs uit nood (kapotte fiets) bij de lokale sociale werkplaats langs geweest en thuis gekomen met een hele mooie jaren 50 of 60 raleigh maar kon de zielige verwaarloosde omafiets die ze hadden staan voor bijna niks niet achterlaten.

Afbeelding

Flink wat spaken gebroken. Geen biezen of logo's meer zichtbaar (overgelakt? lang geleden misschien) maar voor de rest fietst en remt hij nog prima. Framenummer 645181 zou volgens een lijst die ik vond op 1939/40 duiden en gezien mijn nummer laat in de lijst valt gok ik op 1940.

Afbeelding

Ook zie ik nog een nummer verder op de framebuis staan onder het zadel 9722 nd 50. Iemand enig idee?

Afbeelding

Ik vermoed dat de koplamp, dynamo en eventueel zadel niet origineel zijn maar misschien zien jullie nog meer zaken die er niet ophoren.. Trouwens ook geen idee welk type Gazelle dit is, misschien is er ook foldermateriaal beschikbaar uit die tijd?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat mis ik ook nog een achterlicht (koets?), jasbeschermers (van die touwtjes?), het balhoofdplaatje (welk type?)... Kortom vragen genoeg.

Plan is om de fiets te laten zoals hij is in de min of meer originele lak en patina. Graag zou ik wel de niet originele en missende delen op termijn vervangen dus vandaar al mijn vragen.. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Ik kan je van een willekeurig oud puchje waarschijnlijk een hoop vertellen maar van oude fietsen heb ik weinig verstand.

dingdong

Re: gazelle 1940

Bericht door dingdong » 21 nov 2015, 16.40

Niemand? Als ik hier zo rond snuffel is er toch een hoop kennis aanwezig..Als iemand mij kan zeggen welk achterlicht, jasbeschermers en balhoofdplaatje ik nodig heb zou ik al heel erg geholpen zijn.. Alvast bedankt

Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé » 21 nov 2015, 17.24

Dag Estafette rijder.

Ik ga er eens voor zitten.

Spreekt me wel aan Estafette. Ik heb er ook een gehad
Oude ijscowagen verlengd hoog dak, 1300 motor en nog de oude gril. Gered van de sloop en met onderdelen uit Dalfsen rijdend gekregen. Heel veel leuke vakantie ervaringen mee maar wat een rammelbak!! Bij te snel genomen overweg lagen m`n muziek cassette`s door de hele kiet. Je zit zelf voor de voorwielen met motor en al. Dat geeft een flinke klap.

Over de Gazelle, dat is een mooie vonst en zeker als het voor een prikkie mee te nemen was.

Framenummer 64etc. zou moeten duiden op 1941 Punt is dat de lijst van de vereniging uit gaat van het laatste nummer van het betreffende jaar. 624.280 is het laatste nummer van 40.
Je ziet het steeds terug komen dat mensen de Gazelles een jaar te vroeg dateren. Misschien moeten we de lijsten eens aanpassen.

Het andere nummer is een postcode. In nederland is men daar een tijdje fanatiek mee geweest als diefstal preventie probeersel.

Over het achterlicht; inderdaad Koets is een hele goede voor achterop maar je kan ook andere lampjes met rijkskeur monteren.
Glas is eerder uit die tijd dan plastic glaasjes.
De koplamp op jouw fiets is veel jonger dan de fiets .Ik zou daar iets anders bij zoeken. Gazelle had haar eigen verlichtingslijn. Ingekochte lampen en dynamo`s met een eigen merkje er in. Simplex en andere merken hadden regelmatig de zelfde verlichtingsets maar dan met eigen naam er in.
Bij Gazelle is dat Arko, Elga ,Prico en Gelria.
001.JPG
Gazelle reclame November 1940
001.JPG (347.06 KiB) 5279 keer bekeken
In deze advertentie zie je ook de diverse achterlicht variaties vernoemd.

Jasbeschermers inderdaad touw. Van dat getwijnde touw waarin je de bundels om elkaar heen ziet draaien. Onder bij de achteras moet dan een dubbel stel ovale ogen gemaakt van een plaatje staal zitten. Aan de binnenkant van het spatbord ga je van een oog naar het volgende om vervolgens weer af te dalen naar de naaf. Aan de binnenkant van het spatbord zie je dan steeds een streepje touw van oog naar oog lopen.
Er zijn of waren ook prefab netjes met veertjes en ijzertjes die je zo in het spatbord kon haken. Een wat duurder systeem waar nu lastig aan te komen is of waar de kleuren vaak wat schreeuwerig zijn.

Het balhoofdplaatje is er een van vernikkeld messing. Vaak is dat nikkel er af. wat je dan over houdt is een koper plaatje met relief nog steeds niet onaardig. De vooroorlogse fietsen hadden rechte spaken boven in het embleem en bij de latere zijn de spaken gekruist zo als een echt wiel is.
Ik zou nog wel eens zo`n plaatje kunnen hebben liggen.
Ze zijn natuurlijk massaal gemaakt die Gazelle`s dus echt lastig zou het niet moeten zijn om er een te vinden.

Groeten,
Maarten

wimjansen

Bericht door wimjansen » 21 nov 2015, 21.47

'n Beste vondst. Aan de postcode te zien is het misschien geen eerste eigenaar geweest, hoewel, waarom ook niet? Hij/zij komt uit de Thorbeckelaan in Groningen, mocht je het spoor terug willen volgen.
Succes,
Wim
DCR gaat nooit verloren....

dingdong

Bericht door dingdong » 22 nov 2015, 01.23

Beste Wim en Maarten dank voor jullie reacties, leuk om een mede estafette rijder hier te treffen wij hebben ook de versie met de oude grill en het verhoogde dakje. In 2014 zijn we met het barrel zo'n 5 maanden rond wezen toeren in europa en dat was een hele ervaring...
Leuk ook die postcode en te lezen dat het een fiets die van in de oorlog is. Geeft wel een extra stukje historie vind ik. Volgens mij heb ik nog wel ergens een koets lampje liggen dus dat komt wel goed. De rest zal nog wel aan te komen zijn. Is er misschien een plaatje van die jasbeschermers ergens? Heb die gekleurde al wel gevonden maar die zijn inderdaad nogal fel..
Ook vroeg ik mij af of je zo kunt zien welk type dit is...Ik lees allerlei termen van A of L tot nummer 8 etc maar heb geen idee. Alvastg bedankt!

Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé » 22 nov 2015, 10.42

Klinkt goed zo`n grote reis door Europa!
Wij hebben de Estafette niet meer maar dromen wel van weer een oude bus. Punt is dat buiten staan niet echt bevorderlijk is voor die oudjes. Bij mijn Estafette was de bodem gaaf maar rotte de wagen van de daklijst af naar beneden.
Ik had er een gasinstallatie in zitten dat was wel weer tof.
004.JPG
goeie oude tijden
004.JPG (418.03 KiB) 5226 keer bekeken
Over die jasbeschermers ik heb wat foto`s staan onder een stukje ''De Gazelle van mevrouw De Jong Bruinsma uit Groningen'' Dat vind je in Toerfietsen in de eerste rij onderaan.
Het geeft je een beeld van de gebruikte touw.
En hieronder nog een beugeltje dat precies overeen komt met wat er op m`n Gazelle 7 van 31 zit.
Het zit gemonteerd onder de bout van de staande achtervork.
002.JPG
jasbeschermer beugeltje Gazelle
002.JPG (397.66 KiB) 5226 keer bekeken
Als je die nog mist wil ik deze best in een envelope doen .Ik heb er nog maar een van liggen.
Foto`s van m`n Gazelle 7 met van die jasbeschermers vind je in de zelfde rubriek op blz 4.

Type van de fiets is eigenlijk pas te zeggen als je weet wat voor trapas er in zit in combinatie met bv model van de vork kroon.
In grote lijnen lijken alle Gazelles op elkaar. Stuur, balhoofd,
trommelremmen spatborden ; er zit geen zichtbaar verschil in de diverse type.
Het zit m in de details zo als bv en lederen kettingkast(duur)tegenover een moleskin (kunstleer).enkele of dubbele bies.
Dure Kronprinz velgen tegenover merkloze en dus het type trapas.

Groeten,
Maarten

maartenB
Contacteer:

Bericht door maartenB » 22 nov 2015, 17.20

Ik wil ook wel iets zeggen.
Van die gazelle beugeltjes voor jasbeschermers heb ik er nog 2 liggen, een setje dus. Ongebruikt.
De datering van Gazelle framenummers is met de druk van het nieuwe boekje 2 jaar geleden gewijzigd. In het oude boekje stond per jaartal het laatste nummer vermeld, in het nieuwe boekje staat per jaartal het eerste nummer vermeld. Staat er trouwens ook duidelijk bij.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

dingdong

Bericht door dingdong » 23 nov 2015, 09.24

Leuke estafette maarten! dit is de onze hij was origineel ook wit.

Afbeelding

Mocht je er weer een willen zou ik haast maken. De prijzen zijn aan het stijgen namelijk. In verband met de hele foodtruck hype van het moment. Het magazijn
in dalfsen
Ik zal wel eens even kijken naar het type trapas framehoogtes etc. De velgen zijn in ieder geval van Lepper. Biezen heb ik nog niet kunnen ontdekken behalve op de kettingkast.

Maartenb bedankt voor je aanbod wat moet zo'n setje kosten?

@Andere maarten als je hem in een evenloppe wil stoppen super altijd goed. De jouwe is mooi roestig namelijk net als mijn fiets.

Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé » 23 nov 2015, 21.49

Ja dat ziet er nog niet slecht uit. De oude neus met klepjes boven de voorruit. Je hebt gelijk die ventwagen-rage. Luxe hapjes uit een nostalgische markt-wagen. Dat doet wat met de prijs van die Franse wagentjes.

Voor dat beugeltje mail maar even naar andoorn3(apestaartje) netnet enz.

Als je denkt ik kijk even naar die van Maarten B. dan is dat ook prima gaat deze weer ergens anders heen. Links en rechts zal het ding wel gezocht worden. ze zijn er vaak af.

Groeten,
Maarten

dingdong

Bericht door dingdong » 16 jan 2016, 10.51

Al weer even geleden hier. Ondertussen wat ontroest etc aan de fiets. Nu was ik aan het kijken voor buitenbanden in de maat 40-635. Gezien de hele retro fiets hype van het moment dacht ik daar wel makkelijk aan te komen maar alle creme uitvoeringen zijn met schreeuwerige logo's (schwalbe) of reflectie. Hoe lossen jullie dit op?
Ik vind die vredestein retro banden op zich heel mooi maar is er misschien een manier om de reflectiestrip te verwijderen?
Ondertussen wel een mooi lepper zadeltje gescoord dus daar ben ik blij mee

Plaats reactie