HZ65 1940

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 438
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

HZ65 1940

Bericht door jrietveld »

Weer een aardige 'schuurvondst': een Fongers HZ65 uit 1940. De fiets was van ir. Jan Lolke Boersma (1913-2011) uit Leeuwarden, die hem van zijn 27e tot 80e bereden heeft. Bijzonder aan de fiets is de Torpedo duomatic (waarvan de kabel verdwenen is). Verder is er wat aan geknutseld (voorspatbord, rechtercrank, pedalen en kettingkast niet origineel, wat gekwast hier en daar). Mooi zadel (met een dolle bout) en prachtig balhoofd/stuur. Ik zoek er een goede bestemming voor. De Doeto voorband haal ik er nog af.

groet, Jos
Bijlagen
SAM_3535.JPG
SAM_3535.JPG (250.98 KiB) 5989 keer bekeken
SAM_3534.JPG
SAM_3534.JPG (312.81 KiB) 5989 keer bekeken
SAM_3533.JPG
SAM_3533.JPG (311.37 KiB) 5989 keer bekeken
SAM_3531.JPG
SAM_3531.JPG (257.23 KiB) 5989 keer bekeken
SAM_3529.JPG
SAM_3529.JPG (250 KiB) 5989 keer bekeken

Durabo88
Berichten: 2202
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: HZ65 1940

Bericht door Durabo88 »

Beste Jos,

Leuke fiets. Een kleine kanttekening bij de naaf, het is geen Duomatic, maar een Zweigang of Doppeltorpedo. Die wordt bedient door een stangensysteem die met een kettinkje over het geleidertje schuift. Let op de schakelstift is afwijkend van moderne Torpedo versnellingsnaven (smalle stift, schroefdraad spaak 14).

Zie voor meer info http://scheunenfun.de/f+s_zweigang-torpedo.htm
Sportief fietsend!

Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 438
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: HZ65 1940

Bericht door jrietveld »

Hoi Yorick,

Dank voor de info; deze naaf kende ik nog niet; ik zie geen info over stangen en kettinkje?!

groet,Jos

Durabo88
Berichten: 2202
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: HZ65 1940

Bericht door Durabo88 »

Staat bij het onderwerp Alte Schalter:
http://scheunenfun.de/schaltansteuerung.htm
Sportief fietsend!

Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3316
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: HZ65 1940

Bericht door maartenB »

zie fotos, de schakelaar zie ik onder het zadel zitten (hoort een stuk verder naar voren) , de rest van het mechanisme is nog wel te vinden of te maken.
Bijlagen
union 1933 014.jpg
union 1933 014.jpg (315.29 KiB) 5905 keer bekeken
union 1933 011.jpg
union 1933 011.jpg (205.67 KiB) 5905 keer bekeken
union 1933 010.jpg
union 1933 010.jpg (221 KiB) 5905 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

Durabo88
Berichten: 2202
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: HZ65 1940

Bericht door Durabo88 »

Ik maak van de gelegenheid even gebruik om een oproep te plaatsen. Wie heeft nog een schakelstift met kettinkje voor deze naaf liggen? Ik heb nl. ook zo'n naaf liggen, maar de stift zit niet in de naaf. Een losse stift mag ook, dan zet ik er zelf wel een kettinkje aan.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!

Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 438
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: HZ65 1940

Bericht door jrietveld »

Tja, waar vind je deze bediening?; mijn fiets staat door het ontbreken ervan in de hoogste versnelling, wat niet lekker wegtrapt.

Jos

Durabo88
Berichten: 2202
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: HZ65 1940

Bericht door Durabo88 »

De man achter Scheunenfun.de leeft volgens mij van het reviseren en handelen in (voornamelijk) Torpedo naven. Bij hem kun je navraag naar de onderdelen doen. De prijs is er wel naar.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!

Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3316
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: HZ65 1940

Bericht door maartenB »

Hoi Durabo en Jos,
af en toe wordt het opeens aangeboden, zo'n mechaniek. Afgelopen Berlicum beurs (dit voorjaar) was er een complete set te koop.
Maar vorig jaar, toen ik hem nodig had heb ik een hele (sloop) fiets moeten kopen (tip van Y. trouwens) .
De schakelstift kun je ook gewoon maken van een spaak 14. De schroefdraad past in elk geval perfect in de aansluitingen van de kettinkjes: misschien ook in het 'staafje' in de naaf.

Jos: werden deze naven echt origineel geleverd op een SA-georienteerd merk als Fongers? Staat er een jaartal op de Zweigang?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 438
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: HZ65 1940

Bericht door jrietveld »

Heb deze fiets inmiddels 'geïdentificeerd' in het Fongers Archief. Hij is met een gewone remnaaf geleverd, de Torpedo Zweigang is er in de jaren '50 opgezet. Trapt nu erg zwaar doordat hij in de hoge versnelling staat; gedoe om de ontbrekende kettinkjes/stangetjes te vinden. Denk dat ik deze fiets maar sloop voor de onderdelen.

Fongers monteerde wel degelijk Torpedo naven; niet alleen de reguliere remnaven, maar ook deze Zweigang en de drieversnellingsnaaf met terugtraprem. Eind jaren '30/begin jaren '40 zie ik in de garantieboeken ook regelmatig de NOVO-naaf vermeld (wat mij niets zegt).

Jos

Plaats reactie