Afgelopen dagen is er weer wat gebeurt aan de Archipel.
De kettingkast ,een nooit gemonteerde zonder gaten heb ik er op weten te krijgen.
Echt een don`t try this at home beleving. Wat zijn die kasten kwetsbaar. Had dus ook alle gelegenheid om stuk te gaan.
Gelukkig niet of heel beperkt gebeurt( een haakje half uitgescheurd)
Punt is dat door ouderdom het doek er al heel strak om haar frame zit. Als een vel van een trommel.
Ga je dat los halen dan komt het nooit meer goed terug op haar plek. En dan heeft deze fiets ook nog de achterrem op de liggende achtervork.
Echt een rampscenario.
Ik heb tijdens het monteren nog een stukje van het achterste framedeel in moeten korten. De spanning werd te groot maar door deze boven en onder 5 mm in te korten ging het kwetsbare doek uiteindelijk er toch op.
Veel leuker om te doen zijn de jasbeschermers. Er zaten afgebroken haakjes op de achtervork voor jasbeschermers maar deze new old stock hadden hun eigen as oog. Wel jammer dat Archipel niet helemaal door is gegaan met gaatjes maken. Ik had nog een stuk of twee touwtjes met haken over aan het eind.
Remblokjes zijn van een stuk harde hoge bi band.
Geeft een berg rubber troep dat op maat slijpen maar ik vind de witte blokjes wel aardig om te zien.
De voorrem had nog wat aandacht nodig omdat de remblokjes tegen de rembeugel aan te ver van de velg zouden komen. Ik heb er ringetjes bij gedraaid en een vierkante (anti meedraai) moer aan de achterkant gemaakt.
Ook wel weer aardig met die zeskantboutkop aan de buitenkant.
Nu ben ik inmiddels wel overtuigd van de transfers op de fiets . Voor is echt te ver weg en achter is er een mooi stukje vrij gebleven tussen de biezen.
Groeten,
Maarten