voorbeschouwing Fongers HZ 70

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Bericht door Maarten Waarlé » 1 dec 2019, 17.29

Ja dat is ook fraai!

Maarten Waarlé

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Bericht door Maarten Waarlé » 2 dec 2019, 09.56

Ik heb nog eens het werktuig samengesteld waarmee ik het frame van het opgereden zijn heb afgeholpen.
Ik heb het woordje martel voor werktuig maar weggelaten maar echt fijn is het niet zo`n dwingende brug in je nek.
DSC05300.JPG
richtwerktuig
DSC05301.JPG
voorbeeld frame
In de trapas zit de alu bus die ook weer verbonden zit met de stang door de zadelbuis. Deze is zeer dikwandig en zodoende blijft de zadelbuis recht .
Er ontstaat een stevige driehoek met de strippen. De bout vooraan kwam uit in een bus die weer netjes in de buiten balhoofdbuis paste.
Ik kon voor en na het opdraaien netjes controleren of er een maatverschil op trad. Ik ben iets van 6 mm gezakt aan de voorkant van het frame.
Automatisch gaat de balhoofdbuis dan ook onder een grotere hoek staan.

Het achterwiel heb ik nog wat beter afgesteld in de liggende achtervork. Ik zag met een rechte stang dat achter tegen de velg gehouden ik voor net rechts langs het voorwiel af schoot. Door de linker kettingspanner wat aan te draaien spoort de fiets nu goed.
Ik merkte het eerder ook als als ik op een vlakke weg het vooriel recht zette met het stuur dat de fiets de neiging had om langzaam linksaf te gaan (spook)rijden.
DSC05295 (3).JPG
Groeten,
Maarten

Plaats reactie