Pagina 1 van 2

Revisie Sturmey Archer voornaaf

Geplaatst: 5 feb 2020, 19.56
door Fongers1952
Graag jullie advies over een voornaaf van Sturmey Archer (trommelrem) uit de jaren 50

Omdat het wiel zwaar liep, ook na het lossen van de conusstelring, heb ik de naaf geopend. Al gauw zag ik dat één van de kogelringen er ondersteboven in zat. Dat was gauw gevonden. Maar ik heb een vraag over het monteren van de naaf.
Op de conusstelring komt een ring en vervolgens de conusborgmoer. Deze borgmoer zit aan de andere kant dus tegen de voorvork.
Van een kennis kreeg ik een moer die volgens hem de juiste conusborgmoer is. (zie foto)
Deze moer heeft een opstaand randje, waarom is mij niet duidelijk. Is het de juiste borgmoer voor S/A?
Maar hoe draai je hem op de as? Met het opstaande randje richting conusstelring of het opstaande randje richting voorvork?
Dus eigenlijk 2 vragen., (1) is dit de juiste conusborgmoer? (2) welke kant moet het opstaande randje van de borgmoer naar toe wijzen? Ik vermoed richting conusstelring maar weet het niet zeker.

Re: Revisie Sturmey Archer voornaaf

Geplaatst: 5 feb 2020, 20.28
door m-gineering
Fongers1952 schreef:
5 feb 2020, 19.56
Graag jullie advies over een voornaaf van Sturmey Archer (trommelrem) uit de jaren 50

Omdat het wiel zwaar liep, ook na het lossen van de conusstelring, heb ik de naaf geopend. Al gauw zag ik dat één van de kogelringen er ondersteboven in zat. Dat was gauw gevonden. Maar ik heb een vraag over het monteren van de naaf.
Op de conusstelring komt een ring en vervolgens de conusborgmoer. Deze borgmoer zit aan de andere kant dus tegen de voorvork.
Van een kennis kreeg ik een moer die volgens hem de juiste conusborgmoer is. (zie foto)
Deze moer heeft een opstaand randje, waarom is mij niet duidelijk. Is het de juiste borgmoer voor S/A?
Maar hoe draai je hem op de as? Met het opstaande randje richting conusstelring of het opstaande randje richting voorvork?
Dus eigenlijk 2 vragen., (1) is dit de juiste conusborgmoer? (2) welke kant moet het opstaande randje van de borgmoer naar toe wijzen? Ik vermoed richting conusstelring maar weet het niet zeker.
https://hadland.wordpress.com/2012/07/0 ... cher-hubs/

Re: Revisie Sturmey Archer voornaaf

Geplaatst: 6 feb 2020, 08.33
door rowejon
Hi,
Van de borgmoer vermoed ik dat je heb het over een balhoofd. De opstaande rand moet naar boven. De moer moet in principe met de vingers aandrijen.
Groeten
Jon Rowe

Re: Revisie Sturmey Archer voornaaf

Geplaatst: 6 feb 2020, 08.39
door m-gineering
rowejon schreef:
6 feb 2020, 08.33
Hi,
Van de borgmoer vermoed ik dat je heb het over een balhoofd. De opstaande rand moet naar boven. De moer moet in principe met de vingers aandrijen.
Groeten
Jon Rowe
Een balhoofdmoer is nooit 6-kantig, dan worden ze waanzinnig groot. Borgmoeren met een opstaand randje zijn bedoeld om iets op te steken, bv een ankerplaat

Re: Revisie Sturmey Archer voornaaf

Geplaatst: 6 feb 2020, 08.45
door rowejon
Hi,

"Een balhoofdmoer is nooit 6-kantig"

;) Ik heb ze op meerdere fietsen.

Ik zie nu dat ik had de origineel bericht verkeerd begrepen.

Groeten
Jon Rowe

Re: Revisie Sturmey Archer voornaaf

Geplaatst: 6 feb 2020, 09.28
door Fongers1952
m-gineering schreef:
6 feb 2020, 08.39
rowejon schreef:
6 feb 2020, 08.33
Hi,
Van de borgmoer vermoed ik dat je heb het over een balhoofd. De opstaande rand moet naar boven. De moer moet in principe met de vingers aandrijen.
Groeten
Jon Rowe
Een balhoofdmoer is nooit 6-kantig, dan worden ze waanzinnig groot. Borgmoeren met een opstaand randje zijn bedoeld om iets op te steken, bv een ankerplaat
Moet de borgmoer met opstaand randje dus richting conusstelring op de as gedraaid worden?

Re: Revisie Sturmey Archer voornaaf

Geplaatst: 6 feb 2020, 09.30
door m-gineering
rowejon schreef:
6 feb 2020, 08.45
Hi,

"Een balhoofdmoer is nooit 6-kantig"

;) Ik heb ze op meerdere fietsen.

I
Penny? ;)

Re: Revisie Sturmey Archer voornaaf

Geplaatst: 6 feb 2020, 20.25
door Fongers1952
m-gineering schreef:
5 feb 2020, 20.28
Fongers1952 schreef:
5 feb 2020, 19.56
Graag jullie advies over een voornaaf van Sturmey Archer (trommelrem) uit de jaren 50

Omdat het wiel zwaar liep, ook na het lossen van de conusstelring, heb ik de naaf geopend. Al gauw zag ik dat één van de kogelringen er ondersteboven in zat. Dat was gauw gevonden. Maar ik heb een vraag over het monteren van de naaf.
Op de conusstelring komt een ring en vervolgens de conusborgmoer. Deze borgmoer zit aan de andere kant dus tegen de voorvork.
Van een kennis kreeg ik een moer die volgens hem de juiste conusborgmoer is. (zie foto)
Deze moer heeft een opstaand randje, waarom is mij niet duidelijk. Is het de juiste borgmoer voor S/A?
Maar hoe draai je hem op de as? Met het opstaande randje richting conusstelring of het opstaande randje richting voorvork?
Dus eigenlijk 2 vragen., (1) is dit de juiste conusborgmoer? (2) welke kant moet het opstaande randje van de borgmoer naar toe wijzen? Ik vermoed richting conusstelring maar weet het niet zeker.
https://hadland.wordpress.com/2012/07/0 ... cher-hubs/
Bedankt Marten.
Echter hier kan ik ook niet vinden of dit (foto) de juiste conusborgmoer is en zo ja welke kant hij op de as gedraaid moet worden.

Iemand nog een idee/tip?

Re: Revisie Sturmey Archer voornaaf

Geplaatst: 6 feb 2020, 21.36
door Maarten Waarlé
IK weet zo ook niet hoe het gezeten heeft maar je zou eens kunnen kijken of de uitsparing in de vork ruimte geeft voor het randje. Dus of de kraag netjes de ruimte in de vork opvult. Andersom zou het kunnen dat een tussenring met groter gat tussen conus en borgmoer hoort te zitten.
Zonder opvullende tussenring zou ik de contamoer niet tegen de conus aanzetten met het dunne randje. Dat is niet dragend genoeg.

Groeten,
Maarten

Re: Revisie Sturmey Archer voornaaf

Geplaatst: 6 feb 2020, 21.58
door Fotomaan
Ik heb hier een voornaaf voor een transportfiets van het merk Bayliss Wiley & Co Ltd, ook Engels waarvan de konussen aan de buitenkant, naar de vork toe dus ook zo'n opstaande rand hebben.
Gazelle heeft ooit een systeem gehad waarbij er geen vaste opstaande rand maar een losse revet tussen de koon en de vork werd gemonteerd. Die revet viel in een uitgefreesde uitsparing in de voorvork. Als de asmoer dan onverhoopt los zou komen zou het voorwiel niet uit de voorvork kunnen komen.
Ik vermoed dat de contramoeren van de konen die jij hebt en de rand aan de konen van de naaf die ik hier heb een dergelijke functie hebben om te voorkomen dat de as uit de voorvork komt voordat je in de gaten hebt dat die loszit.
De diameter van de opstaande rand moet dan uiteraard niet groter zijn dan de diameter van het gat in de voorvork.