Behandelen van Frame roest

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Dane103

Behandelen van Frame roest

Bericht door Dane103 » 25 jan 2019, 17.38

Onlangs heb ik voor mijn vriendin een oud Peugeot Avoriaz carbolite frame gekocht. Met onderdelen die ik nog thuis heb liggen wil ik voor haar een simpel singlespeed racefietsje opbouwen die zij in de stad kan gebruiken.

Het frame heeft echter roestplekken. Zo is duidelijk te zien dat er een kettingslot om de zadelbuis heeft gezeten. Ik ben niet van plan om het frame opnieuw te spuiten, visueel stoort de roest me niet. Maar ik wil vooral voorkomen dat de roest uitbreid.

Afbeelding
Afbeelding

Hoe zou ik deze roest het beste kunnen behandelen?

Ik heb al op het forum rond gekeken en las over het oppoetsen van de roest met staalwol en vervolgens poetsolie of lijnolie te gebruiken? Is dit de beste methode?

Alvast bedankt voor de hulp!

(oh en sorry als dit topic op de verkeerde plek staat)

m-gineering

Re: Behandelen van Frame roest

Bericht door m-gineering » 25 jan 2019, 23.39

Gezien de kwaliteit van het frame en het beoogde gebruik zou ik het frame goed in de was zetten en de roest verder negeren. Als je er aan gaat prutsen wordt het niet mooier of beter, en een echte duurzame oplossing is zoals je al aangeeft overdreven.
/Marten

Dane103

Bericht door Dane103 » 27 jan 2019, 12.18

m-gineering schreef:
25 jan 2019, 23.39
Gezien de kwaliteit van het frame en het beoogde gebruik zou ik het frame goed in de was zetten en de roest verder negeren. Als je er aan gaat prutsen wordt het niet mooier of beter, en een echte duurzame oplossing is zoals je al aangeeft overdreven.
Bedankt voor je reactie.
Heb een beetje zitten rond zoeken. Sommige zeggen wax en anderen zeggen silicone spray, zit hier nog verschil tussen?
En om de hoeveel tijd zou de fiets dan opnieuw meoten worden ingevet?

de rode

Bericht door de rode » 27 jan 2019, 13.13

waarom begin je met zo,n haveloos ogend frame als uitvalsbasis om een fiets op te gaan bouwen eigenlijk ? :?Zeker als het voor je vriendin is maak je er toch in ieder geval iets van wat er ook een beetje uitziet lijkt me ;) ; orgineel word het nooit meer dus een beetje nieuwe lak zal niet misstaan en kost nu het frame nog kaal is ook weinig moeite meer toch ?

ReinvB

Bericht door ReinvB » 27 jan 2019, 14.05

Lijnolie en aanverwanten (owatrol) werken goed om roest af te sluiten en vocht buiten de porien die in de roest zitten te houden. Ik heb zelf alleen maar zwarte fietsen, maar ik heb ook gehoord over een product uit de owatrol lijn, polytrol, wat veel minder een geelbruinig laagje achter zou laten, ik heb dit zelf alleen nog niet gebruikt. Als uiterlijk niets uitmaakt en het behoud van de fiets voorop staat, zou ik me over roest op deze plekken niet zo druk maken, en meer over de plekken waar modder en pekel blijven zitten en t staal langdurig nat blijft, achter de trapas is zon plek, waar een frame echt door kan roesten.

Dane103

Bericht door Dane103 » 27 jan 2019, 14.56

de rode schreef:
27 jan 2019, 13.13
waarom begin je met zo,n haveloos ogend frame als uitvalsbasis om een fiets op te gaan bouwen eigenlijk ? :?Zeker als het voor je vriendin is maak je er toch in ieder geval iets van wat er ook een beetje uitziet lijkt me ;) ; orgineel word het nooit meer dus een beetje nieuwe lak zal niet misstaan en kost nu het frame nog kaal is ook weinig moeite meer toch ?
Logische vraag, maar ik heb een paar redenen voor.
Heb dit frame voor 30e kunnen kopen en dat was inclusief trapas, voorvork en balhoofd. Ik heb hier thuis nog een complete fiets liggen waarvan de voorvork gebroken is. Dus in feite kan ik voor 30e een fiets opbouwen. Daarnaast is dit een klein frame van 53ct, met ook een toptube van 53 cm. Wat goed bij het lichaam van m'n vriendin past.
Losse kleine frames, inclusief balhoofd, trapas en voorvork zijn bijna niet te vinden. Meestal zit er dan een hele fiets aan vast.
Verder wordt deze fiets in Rotterdam gebruikt, waardoor het frame uiteindelijk toch wel fink zal slijten. Zonde om daar een mooi frame aan te verspillen.

En ik ben zelf niet zo'n fan van overspuiten. Vind dan altijd dat de fiets een deel van z'n identiteit verliest. Slaat nergens op, maar vind overgespoten frames altijd zo leeg en identiteitsloos overkomen.
ReinvB schreef:
27 jan 2019, 14.05
Lijnolie en aanverwanten (owatrol) werken goed om roest af te sluiten en vocht buiten de porien die in de roest zitten te houden. Ik heb zelf alleen maar zwarte fietsen, maar ik heb ook gehoord over een product uit de owatrol lijn, polytrol, wat veel minder een geelbruinig laagje achter zou laten, ik heb dit zelf alleen nog niet gebruikt. Als uiterlijk niets uitmaakt en het behoud van de fiets voorop staat, zou ik me over roest op deze plekken niet zo druk maken, en meer over de plekken waar modder en pekel blijven zitten en t staal langdurig nat blijft, achter de trapas is zon plek, waar een frame echt door kan roesten.
Thanks voor de reactie
Dus als ik het geod begrijp laat gewone lijnolie een geelbruinig laagje achter? Dat is goed om te weten.
Over het algemeen ziet het frame er redelijk uit. Het zijn vooral dit soort oppervlakkige roest plekjes. Dus denk dat ik het frame gewoon in de was ga zetten.

Plaats reactie