Antieke fiets Sparkbrook safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
devlaeminck
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2015, 14.08

Re: Antieke fiets

Bericht door devlaeminck »

Bartje,

Ik heb net gelezen dat jij een oude fiets hebt gekocht, waar ik al jaren naar opzoek ben.

Ik zou deze graag van jou overkopen en heb hier veel voor over...

devlaeminckske@hotmail.com

groeten,

Roger

bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Hallo Nol,

Sorry, maar je vertelde dat mijn zadel van een vroeg model is.
Mag ik daar uit verstaan dat de kans groot is dat mijn zadel nog origineel is? Welke kenmerken heeft een vroeg zadel?

Op de foto uit de catalogus (Safety van 1888) die MaartenB poste staat er toch ander model op, terwijl we spreken over dezelfde fiets.
Of werden er toen ook al meerdere zadels aangeboden?

Groeten,
Bart

Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3320
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Antieke fiets

Bericht door maartenB »

zadel is origineel, ik stuur je de catalogus van 1890, daar staat hij in.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Hallo,

Afgelopen zaterdag heeft Maarten Waarlé een foto gepost van twee olielampen die op mijn fiets zouden thuishoren.

Ik was net eens aan het surfen op internet en heb gemerkt dat er veel verschillende olielampen verkocht werden doorheen de jaren.
Vanaf wanneer tot wanneer werd er een olielamp eigenlijk gemonteerd op een fiets?

Is er iemand die me kan vertellen welk merk er origineel thuishoort op mijn fiets? Ik ben nog geen lamp met dik glas en geslepen randen tegengekomen.

De twee glazen aan de zijkant zijn soms gekleurd. Zijn dit lampen van een later stadium?

Laatste vraag over een olielamp: ik heb thuis dacht ik nog een "FEUERHAND GERMAN 175 SUPERBABY" olielamp met verende bevestiging voor aan de lamphaak. Over welke periode spreken we dan?

Allen bedankt om me wegwijs te maken.

Groeten,
Bart
Laatst gewijzigd door bartje op 1 dec 2015, 17.13, 2 keer totaal gewijzigd.

arnoldus
Berichten: 246
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Antieke fiets

Bericht door arnoldus »

Bart, Jou zadel is volgens mij het originelen oudste wat maarten al schreef, men kon in die tijd zelf als koper een ander zadel kiezen, het zadel op de fiets bij veliciousbicycles is een Amerikaans zadel kan wel maar liever niet, de jongere fiets die ook verkrijgbaar was met cushion tyres van de Nederlandse daeler heeft een bijpassend zadel, het zadel van de fiets van velorama heeft volgens mij een verkeerdom gemonteerde voor veer? wat de lamp betreft, een lamp uit die tijd is met ca 16 cm flink wat forser als een lamp van na ca 1900 ca 12 cm, ze zijn niet veel op de markt en nogal prijzig.

Nol

arnoldus
Berichten: 246
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Antieke fiets

Bericht door arnoldus »

Bart, Zoiets als deze.
Nol
Bijlagen
lampenverzameling 003 (640x480).jpg
lampenverzameling 003 (640x480).jpg (198.45 KiB) 3523 keer bekeken

Maarten Waarlé
Berichten: 1616
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Antieke fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Bart,

Nol legt het perfect uit, de lampen van de vroege periode waren heel wat groter dan de lampen van rond 1900. Je kan zelfs zeggen dat ze per 2-3 jaar slonken. Op mijn Singer zit een wat kleinere safety lamp je zal `m wel zien. Toch nog groter dan de lampen van 1900 en verder.
De eerste zijn zo groot dat het in eerste instantie wat bevreemdend werkt op een safety.

Het boek van Peter W Card ,Early cycle lighting 1868-1948 is erg goed vind ik . Je ziet er de gehele ontwikkeling en ook de
grote merken worden speciaal belicht.
ISBN 978-1-86126-964-5

Groeten,
Maarten

bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Hallo,

Zoals ik al eerder verteld heb zijn de spaken van het achterwiel in goede staat. In het voorwiel zal ik enkele spaken moeten namaken en vervangen.
Ik heb net een spaak verwijderd en denk dat deze snijplaat wel eens zou kunnen kloppen.
Op een as Ø3 heb ik de schroefdraad gesneden en de spaak laat zich gemakkelijk in het gat draaien.

Is er iemand die kan bevestigen dat deze snijplaat klopt?
foto 1.JPG
foto 1.JPG (748.77 KiB) 3476 keer bekeken
Op de spaken is een felrode verf te zien. Zou dit de originele roestwerende verf van vroeger kunnen zijn?

Groeten,
Bart

Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3320
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Antieke fiets

Bericht door maartenB »

Roestwerende verf op spaken lijkt me sterk, maar ze deden de gekste dingen in de 19e eeuw. het lijkt me een latere poging tot behoud.
Waarschijnlijk waren de spaken indertijd vernikkeld.

BSW (= Whitworth draad) lijkt me helemaal juist. Als het goed past, heb je DUS de juiste draad te pakken. BSW zit ook op Singer/Matchless hoge bi van 1882, weet ik uit ervaring, dus kan heel goed ook op jouw fiets zitten.
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Hallo Iedereen,

Eerst en vooral bedankt voor jullie info.

Ik heb gisteren de fiets eens onderhanden genomen.
Omdat de fiets lang in een vergeten hoekje heeft gestaan, was alle vet goed vastgekoekt.
Het vastgekoekt vet heeft wel alles beter beschermd tegen roest.

Met de ketting ben ik toch wel een poos bezig geweest.
Op elke schakel van de ketting staat staat "PATENT 415/82". Weet imand soms wat dit wil zeggen?
Ik heb de ketting gemakkelijk uit elkaar kunnen halen omdat deze verbonden was met een bout.(is origineel)

Ik heb het voorwiel volledig gedemonteerd. Er zijn een aantal spaken stuk die vervangen moeten worden. De overige spaken waren gemakkelijk uit de naaf te draaien, omdat ze niet echt onder spanning stonden.
Ook was het makkelijker om de as uit de naaf te krijgen.
Ook hier zaten de lagers vast in het uitgedroogd vet.
Het heeft wel even geduurd voor ik de regelschroef (speling regelen) zonder beschadiging van de as had.
3.jpg
3.jpg (1.73 MiB) 3410 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (1.39 MiB) 3410 keer bekeken
Het achterwiel draait wel soepel, al zal ik best de lagers ook eens goed schoonspoelen.

Tot zover de werkzaamheden...

P.s. Een originele olielamp zoals eerder beschreven (schuin geslepen glas- hoogte ongeveer 17 cm) in goede staat, heeft niemand te koop zeker?

Groeten,
Bart

Plaats reactie