Dames safety van rond 1893- met vragen

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3127
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door maartenB » 17 jul 2015, 22.29

nee joh, hij is helemaal niet te koop. Is een misverstand van simon, hij had hem een dag te koop staan voor Jan, toen kocht ik hem, en Simon heeft hem kennelijk niet van zijn site gehaald.

ik ben er volop mee bezig.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

arnoldus
Berichten: 218
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door arnoldus » 18 jul 2015, 13.59

Heel goed Maarten ik vond het al zo vreemd ,als jij ergens aan begint maak je het ook af !

Succes Nol

Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3127
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door maartenB » 2 sep 2016, 17.10

Nou Nol en anderen, Ruim een jaar later is het dan zover: hij is af.

- achterspatbord stuk aangelast
- voorscherm gemaakt en spatbordstang
- ketting ontroest en in kettingolie gekookt
- natuurlijk alle lagers gereinigd en nieuwe kogels erin
- stuur gerepareerd - schreef ik al eerder
- via het Amerikaanse forum van The Wheelmen kwam ik aan de maten en detailfoto's van het remsysteem. Met veel geduld nagemaakt en daar ben ik heel trots op, eerlijk gezegd. De klem over het stuur is door Maarten Waarle gemaakt, die lukte mij niet.
- voor de handvatten staat in de Crescent catalogus van 1893 dat ze van Vulcanite zijn gemaakt. Dat heb ik opgezocht en het is gevulcaniseerd rubber, een zeer vroege kunststof zoals bakkeliet. Tegenwoordig heet het eboniet. Op de ebay in USA twee staafjes kunnen kopen, die op de draaibank in het juiste model gemaakt.
- voor de banden (Tubes van 30 inch met diameter 47,5 mm) heb ik van alles geprobeerd. Maanden bezig geweest. Brandweerslang leek goed resultaat te geven, maar waar je de naad maakt wordt het lelijk. Uiteindelijk gekozen voor radiatorslang. Ziet er heel goed uit, maar het is niet functioneel, dus fietsen kan niet. Och, ik ben toch veel te lang voor die fiets. De mooie dikke ventielen zijn bestemd voor auto's met lichtmetalen velgen en te koop op Marktplaats.
- zadel voorzien van een oud stukkie leer, ik wil daar nog een keer wat beters op maken.

Op zondag 25 september heb ik op het Tilburg Fietst Festival ( http://www.tilburgfietst.nl/tilburg-fietst-festival )een kleine expositie met 7 antieke fietsen, dit is de oudste damesfiets. Leuk he? Misschien gaat hij ook wel mee naar de hoge bi en safety dag, zondag 18 september.
Bijlagen
P9010060.jpg
P9010060.jpg (111.83 KiB) 4649 keer bekeken
P9010062.jpg
P9010062.jpg (105.3 KiB) 4649 keer bekeken
P9010063.jpg
P9010063.jpg (90.55 KiB) 4649 keer bekeken
P9010068.jpg
P9010068.jpg (54.34 KiB) 4649 keer bekeken
P9010069.jpg
P9010069.jpg (69.14 KiB) 4649 keer bekeken
P9010070.jpg
P9010070.jpg (43.53 KiB) 4649 keer bekeken
P9010072.jpg
P9010072.jpg (45.85 KiB) 4649 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

bartje
Berichten: 148
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door bartje » 2 sep 2016, 22.30

Proficiat Maarten, hij is netjes opgeknapt.
De bandrem is echt mooi nagemaakt.
Weer een mooie fiets bij je verzameling.

Vraagje: waarom kook je een ketting in olie?

Groeten,
Bart

Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3127
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door maartenB » 3 sep 2016, 10.12

Hoi Bart,
Bij de motorzaak of op beurzen kun je grote platte blikken kettingvet kopen. Die zet je op het (gas) fornuis , het vet smelt en de goed gereinigde ketting kan daar even in koken. Het vet komt in elke kier en roesten is er voorlopig niet meer bij.
Kocht ik 28 jaar terug voor mijn eerste motorfiets-project en gaat nog steeds mee, dat blik!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

Maarten Waarlé
Berichten: 1419
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door Maarten Waarlé » 4 sep 2016, 19.10

Jee Maarten,
Leuke fiets geworden!.
Die slinger in het frame is heel aantrekkelijk om te zien.
Mooi ook voor de Tilburgse tentoonstelling.

Groeten,
Maarten

J&L Lexm
Berichten: 82
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door J&L Lexm » 5 sep 2016, 22.35

Ha Maarten je hebt er wat moois van gemaakt
denk dat het stuur het lastigst was met die akelige knikken er in
hoop hem binnen kort een keer te kunnen bekijken
groet Jan

Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 186
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door arjank » 6 sep 2016, 23.40

Prachtig! Mooi werk.
Groet, Arjan

gerritkan
Berichten: 357
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door gerritkan » 10 sep 2016, 20.32

Ziet er goed uit Maarten netjes gedaan mooie fiets geworden .

9Bicy6clet!!3
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door 9Bicy6clet!!3 » 11 sep 2016, 13.06

Hallo Maarten,

Mooie dames Fiets heb je daar in je collectie, had Simon destijds er geen 2 van waar ook een stang voor Heren ertussen gezet kon worden?

Groetjes Hans

Plaats reactie