Onderhoud

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Onderhoud

Bericht door Loopt spaak »

Ik ben in het bezit van een howe hoge bi en een Peugeot safety fiets.
Van de howe heb ik wel eens wat gepost maar nog niet van de Peugeot, dat zal ik er nog even bij doen.
Maar wat ik mij afvraag,

Wat voor een onderhoud hebben beide fietsen nodig?
En met wat voor een frequentie?

Van de hoge bi weet ik dat je regelmatig het speling moet weg draaien van de backbone.
Maar ik kan mij voorstellen dat beide fietsen regelmatig gesmeerd moet worden. Maar hoe vaak en waarmee?

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt
Bijlagen
F78B362F-6651-43B4-B396-37D54B9645E4.jpeg
E8759D6F-4C26-4498-BF7B-A56409298518.jpeg
B7BF6FD7-90ED-419B-983C-E6F3DB859AD5.jpeg
42ED8845-AA35-4E60-9AEA-96DC302BF64D.jpeg

m-gineering
Berichten: 649
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Onderhoud

Bericht door m-gineering »

Loopt spaak schreef: 21 apr 2021, 13.51 Ik ben in het bezit van een howe hoge bi en een Peugeot safety fiets.
Van de howe heb ik wel eens wat gepost maar nog niet van de Peugeot, dat zal ik er nog even bij doen.
Maar wat ik mij afvraag,

Wat voor een onderhoud hebben beide fietsen nodig?
En met wat voor een frequentie?

Van de hoge bi weet ik dat je regelmatig het speling moet weg draaien van de backbone.
Maar ik kan mij voorstellen dat beide fietsen regelmatig gesmeerd moet worden. Maar hoe vaak en waarmee?

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt
Wat je met vet gesmeerd hebt zou ik laten zitten totdat je vindt dat het opnieuw schoongemaakt en opnieuw ingevet moet worden. De wegen zijn natuurlijk niet zo stoffig als vroeger, dus ieder jaar lijkt me nu totaal overdreven.
Dingen die je met olie gesmeerd hebt gewoon bijhouden, ouderwetse motorolie (sae30, 20w50 etc) is beter dan naaimachineolie (te dun).
Vet gesmeerde onderdelen niet ook met olie smeren.

Toestands afhankelijk onderhoud is op deze leeftijd beter dan werken met vaste intervallen ;)
/Marten

Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Onderhoud

Bericht door Loopt spaak »

Bedankt voor je reactie.
Oude olie heb ik nogwel ergens staan.
👍👍

Maarten Waarlé
Berichten: 1808
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Onderhoud

Bericht door Maarten Waarlé »

Mooie verhoudingen heeft die Peugeot safety!

Als de lagers nog niet uit elkaar zijn geweest dan is het wel de moeite waard om dat eens te doen.
Je komt bij die oude fietsen regelmatig gebroken of lelijk geworden kogels tegen.
Die maken kans de lager schalen verder te beschadigen.
Nu meen ik dat de safety van Kuif af komt en daarmee zullen de lagers al wel eens bekeken zijn.
Bij hele oude wrakjes is het lagerwerk soms een waar slagveld en soms ook is het puntgaaf.
Die vroege safety`s werden gesmeerd met vreemde producten oa walvistraan dacht ik.
En dat moest vaak omdat de afdichting slecht was en het smeermiddel dun.
Met onze moderne vetten en olie is dat veel beter geregeld. Met name met vet natuurlijk

Groeten,
Maarten

Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Onderhoud

Bericht door Loopt spaak »

Deze safety is inderdaad van kuif geweest.
Goed gezien dus.👍👍

Hij is helemaal opgeknapt en alles zit in de olie en vet.
Maar de lagerschalen en dergelijke ziet er heel open uit en ik heb wel eens gehoord dat je safety’s en hoge bi’s meer moet smeren dan nieuwere fietsen.
En ik zou het heel erg zonde vinden dat ik de boel kapot maak terwijl dat met onderhoud voorkomen had kunnen worden...

Maarten Waarlé
Berichten: 1808
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Onderhoud

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja begrijp ik!
Ik heb ook het vermoeden dat het wel mee zal vallen als het idd al een keer normaal gereviseerd is.

Groeten,
Maarten

m-gineering
Berichten: 649
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Onderhoud

Bericht door m-gineering »

nog een opmerking, cardanolie is ook verleidelijk dik, maar de zwavel (dat is die specifieke geur) verdraagt zich niet met het brons uit glijlagers, vulplaatjes ed
/Marten

Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Onderhoud

Bericht door Loopt spaak »

Dat is een belangrijke tip!

Plaats reactie