Mijn Indonesië reis als Fongers verzamelaar - Mei 2016

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
JasperA
Contacteer:

Mijn Indonesië reis als Fongers verzamelaar - Mei 2016

Bericht door JasperA » 29 aug 2019, 22.47

Hoewel het alweer zo'n drie jaar geleden is lijkt het mij leuk om hieronder een reisverslag te maken van mijn ervaringen in Indonesië. In mei 2016 ben ik hier in totaal drie weken geweest. De eerste paar dagen samen met clubleden Jos Rietveld, Jen Fongers en zijn zoon Wouter. De weken daarna heb ik alleen verder gereisd.

Mijn 'itinerary' zag er als volgt uit:
1. Bandung 5 - 9 mei / Evenement Bandung Laoetan Onthel (‘Bandung zee van oude fietsen’).
2. Jogyakarta 9 - 11 mei / Op bezoek bij Towil fiets
3. Borobodur - Magelan 11 - 12 mei / Op bezoek bij Mr. Prambn en op een Fongers fiets naar de Borobodur
4. Juwangi - Solo 12 mei - 13 mei / Op bezoek bij Mumun
5. Surabaya 13 mei - 15 mei / Op bezoek bij Mr. Bambang
6. Ubud & Gili Air 15 mei - 25 mei / Vakantie en weer naar huus

Ik kijk met veel dankbaarheid en plezier terug op deze bijzondere ervaring en ik merk dat bij het terugzoeken van wat informatie en foto's er alweer veel mooie herinneringen naar boven komen. Hopelijk lukt het om daar wat van over te kunnen overbrengen op dit forum... :D

Hieronder wat foto's om alvast een eerste indruk te geven:
IMG_1757.PNG
De fietstocht met zo'n 6000 deelnemers door Bandung. Sommige deelnemers hadden dagenlang gefietst om bij dit evenement aanwezig te kunnen zijn. Het plezier dat er aan alle kanten vanaf spatte was geweldig!
IMG_2338.JPG
Indonesische gastvrijheid...
IMG_2463.JPG
Een aantal Fongers BB's
IMG_2704.JPG
Het ontvangstcomité in Surabaya. Op de banner staan mijn doopnamen die leden van de lokale oude fietsvereniging uit een kopie van mijn paspoort hadden gehaald. Verder staat er dat ik een Fongers verzamelaar ben uit Nederland. Mijn Groningse voorvaders zullen trots op me geweest zijn... ;)
IMG_3351.JPG
Prachtig land!
Voor mijn eigen verzameling (en het helpen van collega verzamelaars) ben ik altijd op zoek naar oud Fongers en Sturmey Archer rijwielmateriaal.

Heeft u of weet u iets ter overname stuur dan gerust een bericht.

Website; http://www.fongersgroningen.nl

Hendrik

Re: Mijn Indonesië reis als Fongers verzamelaar - Mei 2016

Bericht door Hendrik » 31 aug 2019, 15.55

Ik blijf het wel heel bijzonder vinden, dat het oude fietsgebeuren in Indonesië zo leeft, terwijl er op de achtergrond ook wel een duister kantje aan zit ten aanzien van ons koloniale tijdperk...
Aan de andere kant; het Rijwiel is wél een van de betere nalatenschappen!
Mooi en hartverwarmend lijkt me ook, de gastvrijheid waarmee je wordt onthaald.
Daar kunnen wij hier nog iets van leren :-)

Groet, Erwin

maartenB
Contacteer:

Bericht door maartenB » 1 sep 2019, 11.22

leuk, weer zo'n memoire van Jasper.
De banner met je voornamen (Well Come) is ook echt geweldig!!!

Hoeveel Fongers fietsen heb je nu eigenlijk?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

JasperA
Contacteer:

Bericht door JasperA » 3 sep 2019, 21.42

Haha, ja memoires inderdaad. Of in dit geval achterstallige forumberichten die ik al veel eerder had willen plaatsen.

Ik zal ergens later dit jaar nog eens een overzicht geven van wat ik momenteel in de verzameling heb. Ook zal ik dan wat uit de doeken doen over mijn nieuwe verzameldoel. De teller staat nu in ieder geval op 9 Fongers fietsen.

Voor deze fietsen zoek ik overigens nog een fijne/veilige plek om ze permanent op te slaan dus als iemand iets weet in Utrecht of omgeving dan houd ik me aanbevolen.

Ik zou het ook leuk vinden om iets te realiseren met meerdere oude fietsliefhebbers in de vorm van de opslag/tentoonstelling/klus mogelijkheid in de buurt van Utrecht. From unity comes strength zullen we maar zeggen dus meld je gerust als je hierin interesse hebt en mee wilt doen/denken.

Ik ben overigens al gestart met mijn reisverslag maar twee A4’tjes verder ben ik nog maar bij dag 2. Ik ga dus nog even nadenken over de vorm. Schrijven is schrappen toch?

Hieronder nog drie prachtige plaatjes (met credits voor Wouter) van deelnemers aan de fietstocht door Bandung.
Bijlagen
9D627338-A81A-4428-B594-8AFC12F57430.jpeg
D60387D6-D7FF-44FE-BF0A-8E4220D151F0.jpeg
7F349C10-6889-4485-B43E-628E9D1EA3E9.jpeg
Voor mijn eigen verzameling (en het helpen van collega verzamelaars) ben ik altijd op zoek naar oud Fongers en Sturmey Archer rijwielmateriaal.

maartenB
Contacteer:

Bericht door maartenB » 5 sep 2019, 14.31

leuk man, die foto's, ze staan er ook allemaal zo stoer bij!

Alweer 9 fietsen! Jij zet meteen weer een sprint in? :lol:

Iets van sleutelruimte in de buurt van Utrecht is een goed plan, ik zie ook iets als een meeting point voor de club wel zitten. Een soort van clubhuis. Jammer dat ik zelf niet in de buurt woon.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

JasperA
Contacteer:

Bericht door JasperA » 5 sep 2019, 15.18

Ideaal zou bijvoorbeeld een oude fietsenzaak zijn met plek voor het stallen van fietsen, een werkplaats en een goed alarmsysteem.

Misschien wil ik onbewust toch gewoon fietsenmaker worden... :shock:

Overigens heb ik 6 fietsen altijd al gehouden. Er zijn dus dit jaar drie toppertjes bij gekomen...

Plaats reactie