Er zijn 659 resultaten gevonden

door Jeroen Zuiderwijk
10 nov 2018, 11.29
Forum: Technische vragen, reparatie en restauratie
Onderwerp: Reparatie pedaallagers met bronzen lagertjes
Reacties: 1
Weergaves: 151

Re: Reparatie pedaallagers met bronzen lagertjes

Dat lijkt me toch geen prettige oplossing. Een glijlager heeft een aanzienlijk hogere weerstand. Dat merk je niet als je het pedaal vrij draait, maar wel als je er kracht op gaat zetten, en helemaal als je langere afstanden fietst. Het gaat voelen alsof je continue tegenwind aan het fietsen bent. Zo...
door Jeroen Zuiderwijk
7 nov 2018, 10.48
Forum: Fietsen met technische bijzonderheden
Onderwerp: Simplex cycloïde trapas rond 1920
Reacties: 6
Weergaves: 326

Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920

Ah ja, jullie hebben gelijk. Dan was het idd best een slimme oplossing, mits beide spieën dan op het brede vlak steunen.
door Jeroen Zuiderwijk
6 nov 2018, 14.44
Forum: Fietsen met technische bijzonderheden
Onderwerp: Simplex cycloïde trapas rond 1920
Reacties: 6
Weergaves: 326

Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920

Apart van die spieën. Ze worden dan juist niet hetzelfde belast, want de een steekt naar voren en de ander na achteren als je het pedaal naar beneden duwt. Wel een leuke obscure zijstap in de ontwikkeling. Het blijven wel fraaie crankstellen met die driepoten. Hoe is de driepoot trouwens bevestigd a...
door Jeroen Zuiderwijk
30 okt 2018, 08.46
Forum: Even voorstellen
Onderwerp: Hallo!
Reacties: 27
Weergaves: 609

Re: Hallo!

P.s. bij een Torpedo remnaaf is het meestal een kwestie van al het oude vet verwijderen, en de juisten vetten en oliën op de juiste plek aanbrengen, en dan loopt en remt hij weer als nieuw. Soms moet je een onderdeel vervangen, als de conus versleten is. Het zou best eens kunnen dat de naaf zelf nog...
door Jeroen Zuiderwijk
30 okt 2018, 08.39
Forum: Gezocht
Onderwerp: fietsbeurs banden!!
Reacties: 7
Weergaves: 429

Re: fietsbeurs banden!!

Let op dat dit gaat om de oude 28 x 2 maat carrier band, niet te verwarren met moderne 28 x 2. En het was slechts één band + velg.
door Jeroen Zuiderwijk
23 okt 2018, 11.13
Forum: Even voorstellen
Onderwerp: Fietsenrestaurateur?
Weergaves: 502

Re: Fietsenrestaurateur?

Zelf de fiets leren onderhouden is het allerbeste natuurlijk, als je je handen vuil wilt maken. Hoe beter je je fiets kent, hoe makkelijker ervoor te zorgen dat hij in goede staat blijft, en goed blijft rijden. Bij gebrekkig of geen onderhoud, gaat de fiets steeds verder achteruit (of minder goed vo...
door Jeroen Zuiderwijk
19 okt 2018, 13.25
Forum: Welk merk of bouwjaar is dit?
Onderwerp: Merk en bouwjaar
Weergaves: 388

Re: Merk en bouwjaar

Ik heb de folders hier in de database op de site (alleen toegankelijk voor leden), er even op nageslagen, die zijn met hogere resolutie ingescand dan de afbeeldingen op transportfiets.net. Met name aan de voorvork is te zien dat dit het model is dat in 1929 is geintroduceerd. Helaas dus niet een nog...
door Jeroen Zuiderwijk
19 okt 2018, 11.10

Ik ben heel benieuwd. Ook delen als de trapas bijvoorbeeld zijn interessant (vind ik ;) ). De fiets is voor zover ik kan zien ooit overgeschilderd. Het zou interessant kunnen zijn of met verfafbijt nog delen van de originele lak eronderuit te krijgen. Maar dat laat ik aan jou over hoe je dat aanpakt.
door Jeroen Zuiderwijk
19 okt 2018, 09.05

P.s. hier zie je de ontwikkeling van Simplex transportfietsen: http://www.transportfiets.net/2009/04/18/simplex-begin-vorige-eeuw/ Het kettingwiel is een 5 puntige ster als ik me niet vergis? Als die origineel is is het het model dat vanaf 1929 werd ingevoerd. Maar grote kans dat die ooit vervangen ...
door Jeroen Zuiderwijk
19 okt 2018, 08.00

Hoi Richard, Welkom op de site! En ik herken die transportfiets, die heeft een tijdje op marktplaats gestaan. Het is een bijzonder exemplaar, vrij waarschijnlijk een van de oudste overgebleven transportfietsen. Dit is te zien aan de manier waarop de staande en liggende achtervork samenkomen in wat h...