Er zijn 1305 resultaten gevonden

door Maarten Waarlé
5 dec 2018, 18.19
Forum: Welk merk of bouwjaar is dit?
Onderwerp: Project Fongers H65 uit 1934
Reacties: 18
Weergaves: 694

Re: Project Fongers H65 uit 1934

Ha ,ja dat is gaaf als je de catalogus erbij hebt. De fiets ziet er trouwens ook veel beter uit dan de eerste keer op marktplaats! Van Fongers zijn ook nog veel seriegarantie boeken bewaard gebleven. Ik weet niet of 1934 daar ook bij zit. Hier en daar mist een boek geloof ik maar in een aantal geval...
door Maarten Waarlé
3 dec 2018, 18.06
Forum: Fietsen van vóór 1900
Onderwerp: Sparkbrook? Tricycle
Reacties: 14
Weergaves: 457

Re: Sparkbrook? Tricycle

Dat is een gaaf ding Roel! En inderdaad ,deze lijkt wel op die in de catalogus van B.A. Jansen, Misschien een jaartje jonger maar verder zelfde rem en framevorm. Sparkbrook was eigendom van Hillman Herbert and Cooper las ik laatst. Oorspronkelijk in Birmingham maar na overname in 1883 is de fabriek ...
door Maarten Waarlé
1 dec 2018, 09.38
Forum: Vragen die je nergens anders kwijt kan
Onderwerp: messing spatbordboutjes en moeren
Reacties: 7
Weergaves: 458

Re: messing spatbordboutjes en moeren

Messing boutjes met schroevendraaier kop kan je tenminste bij mijn doe het zelf zaak gewoon kopen. Ze zijn dan wel cilindrisch en plat maar door ze in een boormachine te steken kan je vrij snel met een vijl een ronde kop aan de schroef maken. Blijft dat ze dan wat blinkend overkomen maar daar heb je...
door Maarten Waarlé
20 nov 2018, 18.16
Forum: Welk merk of bouwjaar is dit?
Onderwerp: Project Fongers H65 uit 1934
Reacties: 18
Weergaves: 694

Re: Project Fongers H65 uit 1934

Hallo Gerard, Lijkt me dat er niets mis is met voorspatbord en voorrem. Er zouden aluminium remankerplaten voor en achter in moeten zitten. Die zijn wat dikker en boller dan de latere plaatstalen.In de 1934 catalogus vragen ze speciaal aandacht voor de type met trommelremmen. In de 1932 catalogus sp...
door Maarten Waarlé
18 nov 2018, 18.32
Forum: Toerfietsen
Onderwerp: Humber met VEEL werk gevonden
Reacties: 4
Weergaves: 318

Re: Humber met VEEL werk gevonden

Mooi frame in ieder geval! En daarmee een mooie vondst ook. Ik sta te kijken van het stuurklem hendeltje. Mijn Raleigh kruisframe (23) heeft dat ook maar dan zit het aan de andere kant. Als het framenummer met een A begint dan zou je bijna denken dat het frame uit 1925 is. Volgens de Raleigh framenu...
door Maarten Waarlé
6 nov 2018, 18.12
Forum: Fietsen met technische bijzonderheden
Onderwerp: Simplex cycloïde trapas rond 1920
Reacties: 6
Weergaves: 438

Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920

Over de belasting Fietser heeft het juist. Namelijk je rechter been drijft de crank aan met tandwiel; hier is geen kracht op de spie bij gemoeid. Zelfs zonder spie zou je kunnen aandrijven. Het linker been drijft de losse crank aan die via de spie de as aandrijft vervolgens drijft de as via de ander...
door Maarten Waarlé
5 nov 2018, 12.22
Forum: Fietsen met technische bijzonderheden
Onderwerp: Simplex cycloïde trapas rond 1920
Reacties: 6
Weergaves: 438

Simplex cycloïde trapas rond 1920

Beste groep, Deze ochtend heb ik de originele trapas van m`n Simplex Cycloïde weer terug gezet in de fiets. Een Engelse kennis vroeg me om een Simplex trapas en dat gaf aanleiding om nog eens naar mijn keuze van destijds terug te gaan. Ik had de trapas uit de fiets gelaten omdat ze de spievlakken ni...
door Maarten Waarlé
3 nov 2018, 16.34
Forum: Gezocht
Onderwerp: afwijkende bandenmaat
Reacties: 9
Weergaves: 715

Re: afwijkende bandenmaat

En het (moeilijk te verkrijgen) bandje voor een Union Strano fiets dat week ook op een of andere manier af van een stepbandje 12 1/2 x 1 1/4, Zou dat mogelijk de passende band zijn?

Groeten,
Maarten
door Maarten Waarlé
12 okt 2018, 11.38
Forum: Technische vragen, reparatie en restauratie
Onderwerp: verwijderen spie uit crank
Reacties: 10
Weergaves: 1024

Re: verwijderen spie uit crank

Dan wil ik nog wel een poging doen om je van gedachte te doen veranderen. Als je namelijk over een bankschroef en enkele oude moeren en stukken as beschikt dan kan je het zelf heel goed voor elkaar krijgen. Wat je doet is een grote moer of dop van een dopsleutel over de spie zetten aan de kant waar ...
door Maarten Waarlé
8 okt 2018, 20.10
Forum: Technische vragen, reparatie en restauratie
Onderwerp: gazelle opoefiets tour populair 1978 opknappen roest er af
Reacties: 3
Weergaves: 585

Re: gazelle opoefiets tour populair 1978 opknappen roest er af

Ik zou denk ik de spatborden en bagagedrager van de fiets demonteren, Ook de spatbordbeugeltjes er af en de sier-neus van het voorspatbord ook. Vervolgens zou ik met schuurpapier de roestplekken goed schuren . Eerst grof en dan steeds fijner zodat er een gladde overgang ontstaat tussen de roestplekk...