Doktersfiets met esculaap, 1942

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
De dokter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 okt 2018, 13.28
Locatie: Bunnik

Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door De dokter » 19 okt 2018, 12.53

Deze Gazelle is door mijn opa, een voormalig huisarts in Schiedam en garnizoensarts in het Nederlands leger, in de oorlog (framenummer uit 1942) ‘op de bon gekocht’ en gebruikt voor het bezoeken van zijn patiënten. Zodra er, na de oorlog, weer voldoende brandstof was, verdween de fiets achterin de garage. Wel heeft hij de fiets goed onderhouden. Na zijn overlijden heeft de fiets eerst nog 'ns twintig jaar bij mijn ouders gestaan en daarna tien jaar bij mijn broer, waar ik 'm begin dit jaar herontdekte. In het afgelopen half jaar heb ik 'm laten restaureren.

De zeer zeldzame emaille esculaap (‘arts symbool’) op het stuur is uit 1942/43 en was verplicht gesteld door de bezetter via de Nederlandsche Artsenkamer. Idee hierachter was dat zij hiermee artsen beter konden controleren. De fiets had van oorsprong een zelfgemaakte grote leren frametas voor de doktersbenodigdheden. Deze tas bestaat helaas niet meer. Wel heeft deze tas de lak van het frame flink beschadigd; daarom heb ik het frame opnieuw laten moffelen en de gouden biezen laten trekken. Naam Gazelle stond niet op de fiets, dus die ontbreekt ook nu. Spatborden, velgen ed waren nog in goede staat en zijn alleen wat opgepoetst. Achterspatbord is in de jaren vijftig wit geverfd.

Verder is de fiets in originele staat op trappers, kettingkast en zadel na. Trappers en kettingkast heeft mijn opa in de jaren zeventig laten vervangen. Het Brookszadel afkomstig van de oude Raleigh sportfiets van mijn vader heb ik zelf door een Lepper uit de juiste tijdsperiode vervangen. Gekocht op de beurs in Berlicum. Ook de oorspronkelijke pleisters voor de bedrading heb ik vernieuwd, want als arts plakte mijn opa alles met pleisters aan elkaar.

En dan, wat wil ik dan met deze fiets doen? Om eerlijk te zijn had ik daar niet goed over nagedacht voorafgaand aan de restauratie. Nu deze klaar is denk ik dat ik hem maar ophang in de 'mancave' bij ons thuis, de biljartkamer, als verhaal uit andere tijden.



Groet, Alexander
Bijlagen
IMG_7746.jpg
IMG_7747.jpg
Laatst gewijzigd door De dokter op 8 nov 2018, 10.22, 175 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 507
Lid geworden op: 4 aug 2012, 13.07
Locatie: Weesp

Re: Doktersfiets met esculaapteken, 1942

Bericht door wimjansen » 19 okt 2018, 17.11

Zie ik dat er gewone verlichting op zit? Was het niet voorgeschreven dat er verduisteringslantaarns werden gevoerd? Al viel er toen in Rotterdam vrees ik niet zo veel meer te verduisteren...
Overigens een prachtige fiets met een verhaal, dat het daglicht zeker verdragen kan, dus goed dat -ie er even "uit" is.
DCR gaat nooit verloren....

De dokter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 okt 2018, 13.28
Locatie: Bunnik

Re: Doktersfiets met esculaapteken, 1942

Bericht door De dokter » 19 okt 2018, 21.07

Goeie vraag, geen flauw idee of de verlichting op deze fiets tijdens de oorlog verduisterd was. Ook nog nagevraagd bij mijn vader ('de schoonzoon', zij-instromer in de familie begin jaren zestig), maar ook hij weet het niet. Koplamp is trouwens een Philidyne met verklikkerglaasje met Philipslogo. De dynamo is een Philips 7422.

Weet iemand anders op dit forum of alle fietsen in de oorlog verplicht verduisterde verlichting hadden of dat er uitzonderingen waren??? Of dat er voor Philidyne aparte accessoires waren?
Laatst gewijzigd door De dokter op 3 nov 2018, 16.11, 3 keer totaal gewijzigd.

Fongers1952
Berichten: 423
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20.18

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door Fongers1952 » 20 okt 2018, 19.07

Ik denk dat de esculaap ook als doel had dat de fiets niet gevorderd mocht worden door de Duitsers. Iets wat met regelmaat gebeurde als de rechtmatig eigenaar geen brief cq bewijs van de Duitse bevelhebber had dat de fiets noodzakelijk was voor de eigenaar/berijder.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia

Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 356
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door Lidnr13 » 20 okt 2018, 21.05

Verduistering van voertuigverlichting was voorgeschreven in WW2. Ook van fietsverlichting. Er waren tal van verduistering plaatjes in de handel.

Groeten van
Henk
P1010487.JPG

De dokter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 okt 2018, 13.28
Locatie: Bunnik

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door De dokter » 21 okt 2018, 10.09

Dank. Vrij logisch natuurlijk dat dit losse plaatjes waren...

ReinvB
Berichten: 68
Lid geworden op: 8 sep 2017, 08.35

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door ReinvB » 22 okt 2018, 16.40

Leuk zo'n fiets met (persoonlijke) geschiedenis. Zelf zou ik de lakslijtage van de tas hebben laten zitten , omdat die het verhaal van de fiets verteld, naar dat is aan ieder voor zich.
Oberigens betwijfel ik of de fiets een Dienstrijwiel is, dat was destijds een apart model van Gazelle, waarvoor men een voorvork gebruikte van een transportfiets, zonder t glimmende kapje.Ook de standaard is een type wat pas veel later werd gebruikt, ik zou m weglaten als ik de fiets zoveel mogelijk in jaren 40 staat zou willen brengen. Maar waarom m beperken tot je mencave, hij fietst vast heerlijk. veel plezier ermeen

De dokter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 okt 2018, 13.28
Locatie: Bunnik

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door De dokter » 22 okt 2018, 18.51

Specifiek voor deze fiets heb ik gekozen voor de combi van restaureren en conserveren. Het frame was op een lelijke manier beschadigd (ik bedoel niet: gepatineerd), vandaar dat ik 'm opnieuw heb laten moffelen. Gelijktijdig wilde ik de fiets ook niet terugbrengen naar de nieuwstaat in 1942, maar naar de staat zoals ik 'm kende als kind met behoud van latere toevoegingen. Vandaar dat er aan de spatborden niks gedaan is en ook de latere aanpassingen zijn behouden, behalve dat Brooks zadel van mijn vader, want dat kon echt niet.. (sorry pa). Deze heb ik vervangen door een Lepper drieveer, wat ik wel een stoer zadel vind. In mijn herinnering zat er echter oorspronkelijk een Lepper Elasco op??

'Dienstrijwiel' heb ik weggehaald in de tekst. Op basis van het celluloid stuur dacht ik dat het een Dienst was, maar volgens de Gazelle verkoopfolder van 1939 moet de voorvork dan wel versterkt zijn. Ik weet er te weinig van af om te zeggen of deze wel/niet versterkt is. De standaard is dan ook uit de jaren zeventig, denk ik.

Tja, nu een paar keer ermee gefietst. Hij fietst heerlijk, maar ja, die esculaap, ik ben bang dat die gestolen of afgebroken wordt. Ik kan hem er natuurlijk wel afhalen, maar dan is voor mij deze fiets de fiets niet meer... Dan maar liever ergens mooi ophangen en er af en toe erop fietsen.

Efcee22
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2013, 11.58

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door Efcee22 » 4 nov 2018, 10.56

Hoi, Bij mij in de tuin staat de fiets van mijn overleden schoonvader, die ik overigens niet heb gekend.
De goede man was tandarts, en had ook een esculaap op zijn fiets, merk niet bekend.
Bijgaand enkele foto`s.
groeten, Frank.
002.JPG
001.JPG

De dokter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 okt 2018, 13.28
Locatie: Bunnik

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door De dokter » 4 nov 2018, 13.06

Fietsmuseum Velorama in Nijmegen neemt de esculaap graag in hun collectie op...
Laatst gewijzigd door De dokter op 4 nov 2018, 22.42, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie