ERIO fiets

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Fongers1952

ERIO fiets

Bericht door Fongers1952 » 21 apr 2018, 18.48

Vandaag zijn wij in Zwolle op bezoek geweest bij de fietsen speciaalzaak van Gait Rigter. Hij had een hoop oude fietsen te koop die de moeite van het bezichtigen zeker waard waren.
Uiteindelijk zijn wij met twee fietsen naar huis gegaan, een "gewone" Gazelle No 8 damesfiets uit 1952 en een ERIO fiets.
Dit merk was mij volledig onbekend. ERIO staat voor Eper Rijwiel Industrie Ooms. Ook hier ging het om een damesfiets, vermoedelijk ook jaren 50. Dat moet ik nog eens op mijn gemak gaan bekijken.
Bijzonder aan deze fiets is dat hij overduidelijk weinig kilometers gemaakt heeft. Zo had de fiets nog de originele ERIO
DSC00001 (4).JPG
kettingkast en vermoedelijk zelfs nog de originele banden. Het slot had nog 2 sleuteltjes zelfs.
Alhoewel de banden na zo veel jaren duidelijk minder zijn ben ik vooralsnog niet van plan ze te vervangen. Een fiets is maar één keer bijna geheel origineel. Dus veel kilometers zal de fiets/rijwiel ook bij mij niet maken.
Ik vermoed dat de fabrikant Ooms onderdelen inkocht bij diverse leveranciers, het eerste wat mij namelijk opviel was dat het stuur van Juncker is. Grappig genoeg had de fiets slechts één trommelrem. (achter)
Ik ga de komende tijd eerst maar eens op mijn gemak proberen de fiets te dateren en alle onderdelen beoordelen op afkomst. Als ik iets bijzonders zie kom ik er op terug.

Iemand hier die bekend is met ERIO? :oops:
DSC00001 (4).JPG
Bijlagen
DSC00004 (4).JPG
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia

Fongers1952

Re: ERIO fiets

Bericht door Fongers1952 » 21 apr 2018, 18.50

Oops, de eerste foto per ongeluk twee keer geplaatst, weet niet hoe ik die kan verwijderen. :oops:

hoge bi

Bericht door hoge bi » 21 apr 2018, 20.42

staat er geen empo op het stuur ik woon kort bij ooms ik ga het eens vragen u hoor nog van mij roeten van hoge bi

Fongers1952

Bericht door Fongers1952 » 22 apr 2018, 09.46

hoge bi schreef:
21 apr 2018, 20.42
staat er geen empo op het stuur ik woon kort bij ooms ik ga het eens vragen u hoor nog van mij roeten van hoge bi
Dank, je hebt helemaal gelijk. Het is een EMPO stuur.
De transfer op het balhoofd lijkt erg op een Fongers transfer. Tenminste qua kleurstelling.
Alle informatie is welkom.

Fongers1952

Bericht door Fongers1952 » 5 mei 2018, 20.19

DSC00040.JPG
DSC00039.JPG
DSC00038.JPG
DSC00037.JPG
DSC00036.JPG
DSC00035.JPG
DSC00034.JPG
DSC00033.JPG
DSC00031.JPG
DSC00030.JPG
DSC00029.JPG
Had vandaag eindelijk tijd om de ERIO fiets, die ik van Gait Rigter in Zwolle heb gekocht, eens goed te bekijken. Het framenummer is dus 46940. (raar kort nummer)
Ik dacht eerst dat het waarschijnlijk om een EMPO frame zou gaan omdat er een EMPO stuur op zit. Maar dit nummer correspondeert dus niet met EMPO. Ook niet met andere bekende merken. Heeft iemand enig idee waar het frame vandaan komt? Pon?
Verder kan ik vermelden dat de fiets slechts één (trommel) rem heeft, de datum in de S/A naaf is 9-57. Ik hou het bouwjaar daarom op eind 1957 of begin 1958. De verlichting is duur, namelijk van Lucifer alhoewel deze er ook pas later op gezet kan zijn. En er zit een leren Lepper zadel op.
De doorvoer van de stroomdraad voor het achterlicht doet mij denken aan Phoenix of Juncker evenals de achterspatbordstang. De bagagedrager doet mij weer aan Simplex denken.
Zou Ooms van alle fabrikanten iets gebruikt hebben? Bij mekaar geraapte fiets? Ha ha.
Nu zijn mijn vragen 1) wat is er bekend over ERIO (Ooms uit Epe) en 2) welke fabrikant heeft het frame geleverd?

TheodK

Bericht door TheodK » 6 mei 2018, 08.24

De onderdelencatalogus van Empo van 1956 staat op de documentatiebank. Als je daar in kijkt zie je dat Empo (grootste onderdelenleverancier van Nederland) veel onderdelen die op jouw fiets zitten leverde.
Het stuur: het duurste verchroomde stuur van Empo kon je alleen met de naam Empo er in bestellen. Blijkbaar heeft Ooms dit gebruikt. Het achterspatbord met bumper was ook leverbaar voor 28 inch. (ook weer wat duurder). Blijkbaar heeft Ooms een fiets met de duurdere kwaliteitsonderdelen gemaakt. Ik denk dat het meeste afkomstig was van Empo. Sturen maakte Empo zelf. De bagagedrager zal ongetwijfeld van een bagagedragerfabriek komen. Volgens mij maakte geen enkele nederlandse fabriek in die tijd nog zelf bagagedragers.
Ik vraag me wel af of Ooms de fetsen zelf aflakte en zijn eigen framenummer er in sloeg. Het is in ieder geval geen framenummer dat past in de Empo systematiek. Je zou eens contact op moeten nemen met de familie Ooms uit Epe. De rijwielhandel zit er nog steeds. (telefoonnummer staat in de telefoongids). Best kans dat er nog iemand leeft die veel weet over hoe dat in de jaren '50 ging.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net

Durabo88

Bericht door Durabo88 » 7 mei 2018, 17.58

Kleine kanttekening bij dit verhaal is dat Durabo wel zelf begagedragers maakte, maar dat terzijde.
Sportief fietsend!

Fongers1952

Bericht door Fongers1952 » 8 mei 2018, 20.00

Hartelijk dank Theo. Ik ga zeker met Rijwielhandel Ooms contact opnemen. Je weet maar nooit. Wat ik dus vooral hoop achter te komen is welke fabrikant het frame geleverd heeft. Want zo'n kort framenummer kom ik niet tegen bij de grote fabrikanten in de jaren 50.

Fongers1952

Bericht door Fongers1952 » 15 mei 2018, 17.59

Theo, ik heb jouw advies opgevolgd (dank je) en Tweewielers Ooms in Ede gebeld. Ik kreeg daar de heer Ooms te spreken die mij vertelde dat zijn vader inderdaad fietsen onder de naam ERIO afmonteerde en verkocht in de jaren 50 (?). Zijn vader was in 1928 begonnen begreep ik als rijwielhandelaar.
Op mijn vraag over het frame vertelde hij mij dat zijn vader vermoedelijk de frames kocht bij Empo of bij Durabo in Woudenberg. Ik vermoed daarom dat het om een Durabo frame gaat. Het framenummer 46940 is te kort voor Empo. Weet iemand of het om een Durabo frame kan gaan qua nummering?
De heer Ooms bezit zelf ook een Erio, herenfiets. Voor zover hem bekend zijn er geen andere overlevende fietsen van dit merk. Maar goed, je weet maar nooit. Vermoedelijk had zijn vader er ook niet veel geleverd in de omgeving van Epe.
Wel bezat hij nog wat documentatie over prijzen, etc. Dit zou hij mij tzt via de mail sturen.
Mogelijk interessant voor de documentatiebank?

hoge bi

Bericht door hoge bi » 24 mei 2018, 16.41

ik ben van daag bij ooms geweest het rijwiel gedeelte is haast zeker een durabo uit woudenberg en de spart borden ook en de velgen ook want zijn vader was voor goed spul kijk maar naar het stuur van empo

Plaats reactie