Xtraordinary stoeien met buizen

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
gerritkan
Berichten: 339
Lid geworden op: 10 apr 2012, 13.44
Locatie: Workum

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Bericht door gerritkan » 21 jul 2018, 11.36

Hallo Maarten .

Net je hele verhaal weer eens van voor af aan gelezen .
Ik hoop dat het tzt weer als je eerder restauratie avonturen in het clubblad komt te staan .

Sta elke keer weer versteld van je mogelijkheid om oplossingen te bedenken voor elk probleem wat zich voor doet , je werkplaats zal onderhand wel volstaan met diverse zelf gemaakte hulpstukken .

Tot Beaulieu .

Maarten Waarlé
Berichten: 1292
Lid geworden op: 5 jun 2012, 20.49

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Bericht door Maarten Waarlé » 22 jul 2018, 08.11

Hallo Gerrit,

Ja, de hulpstukken maken het mogelijk. Dat is de sleutel.
Er liggen zeker plannen voor een stuk in Het Rijwiel maar dat heb ik ook met de St Bavo/Koopman/Haarlem.


Tot in Beaulieu!
Misschien wel de laatste keer als de UK straks de oceaan op gaat drijven.
Blijven we achter met Ierland een eindje uit de kust.

Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 629
Lid geworden op: 24 okt 2014, 11.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk » 22 jul 2018, 17.38

Maarten Waarlé schreef:
20 jul 2018, 17.09
Bart, dank wederom voor je aanbod.
Ik zal eerst nog eens kijken wat ik met het huidige materiaal nog uit kan proberen. Maar mocht het niets opleveren dan is het goed om te weten dat je materiaal voorhanden hebt.

Jeroen ,Ik had ook het idee dat ik met dit materiaal onder aan de hardingsmogelijkheden zit.Maar wat is ''super quench'' voor techniek?

Het is quenchen in een medium dat nog sneller afkoelt dan bijvoorbeeld water. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet dat het gedaan wordt om staal met een laag koolstofgehalte nog wat te harden. Hier staat een recept:
https://grauenwolf.wordpress.com/2017/0 ... ild-steel/
Maarten Waarlé schreef:
20 jul 2018, 17.09
Mijn idee is om proefondervindelijk te werk te gaan. Ik neem twee stukken van het zelfde materaal. Ik heb wel voor 3 of 4 zadelveren liggen, en wil dan een stuk harden met de vlam.
Nadien ga ik kijken of de ene stang onder de zelfde belasting verder blijvend vervormd dan de andere. Ik zit met de huidige veer al erg in de richting dus heel veel harder is niet nodig en misschien ook niet gewenst. Ik heb diverse veren gezien die gelast waren omdat ze eens gebroken zijn. Dus enige elastisiteit is wenselijk.
Plasticiteit bedoel je. Elasticiteit verhoog je juist door te harden, namelijk je kan het verder doorbuigen zonder blijvende vervorming. Het breken komt door metaalmoeheid. Een harder materiaal is daar wel gevoeliger voor, maar het is met name het spanningsniveau en het aantal wisselingen. Als je de spanning kunt verminderen, dan zul je veel minder last van breuken hebben. In principe, als de veer niet doorbuigt zonder harden, zal die ook zeker geen vermoeiingsproblemen hebben indien gehard. Wat nog wel vermeden moet worden is brosse breuk. Je moet het staal wel voldoende ontlaten dat het niet te bros is. Dat is verwarmen tot tussen 300 en 320 C (blauw oxidatie).

Maarten Waarlé
Berichten: 1292
Lid geworden op: 5 jun 2012, 20.49

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Bericht door Maarten Waarlé » 23 jul 2018, 07.53

Dat is een interessante aanvulling Jeroen.
Ik zal als de Singer weer aan de beurt is daar mee gaan experimenteren.
In eerste instantie met een kortere veer en dan als dat nog nodig blijkt met dat harden
en koelen in die mix van stoffen.

Groeten,
Maarten

Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 629
Lid geworden op: 24 okt 2014, 11.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk » 25 jul 2018, 07.05

P.s. nog ter aanvulling: ieder staal heeft zijn quench medium. Sommigen moeten sneller afgekoeld worden dan anderen. Met een hoger koolstofgehalte is langzamer afkoelen, bijvoorbeeld in water aan te raden. Maar als er legeringselementen in zitten, dan is vaak olie (nog trager) aan te raden. In het algemeen als je het type staal niet weet, probeer je eerst het langzaamste quench medium uit, en als het daarin niet hard naar een snellere quench medium Het quench medium wordt vaak ook verwarmt, omdat koud te ongelijkmatig hard door grote belvorming. Als je een staal te snel hard, dan breekt of barst het. Dus zowiezo ook controleren op eventuele barstjes door het harden. Ik werk zelf het liefst met oliehardende staalsoorten, wat veel makkelijker te harden is zonder breuken, vervormingen etc. Voor veren wordt vaak 5160 staal gebruikt, wat in olie gehard wordt.

Maarten Waarlé
Berichten: 1292
Lid geworden op: 5 jun 2012, 20.49

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Bericht door Maarten Waarlé » 26 jul 2018, 18.09

Dank voor je aanvulling Jeroen,
Ik sla het allemaal op en kijk wat ik kan gebruiken.

Punt is dat ik dicht bij een juiste veer zit en ik denk dat een verkorte versie het wel eens zou kunnen worden.

Hoe slechter het resultaat des te nauwkeuriger de zoektocht naar de juiste materialen en behandeling gaat worden.


Groeten,
Maarten

Plaats reactie