Simplex Servo

Algemeen

Nederland maakt kennis met de trommelrem
Simplex beschrijft 1928 de toepassing van de trommelrem op een van haar zwaardere rijwielen en een jaar later krijgt het type met de trommelrem in het achterwiel een eigen benaming; Simplex Servo. Dit type rijwiel zou volgens Simplex in eerste instantie als politiefiets geleverd zijn. Mogelijk is dit al aangevangen in 1924.
In de daaropvolgende jaren blijft dit model gehandhaafd en wordt ook vanaf 1931 melding gemaakt van het zowel links als rechts te bedienen remhendels.
De hier getoonde Simplex is met een dergelijk systeem uitgerust. De rechter remhendel is eenzijdig gekoppeld met de linker remhendel die op haar beurt de achterrem activeert. Vanaf 1935 is een tweede rem in het voorwiel een optie en het jaar daarvoor al ontstaat de cycloïde uitvoering van dit remsysteem.
Na 1935 is het gedaan met de specifieke Servo versie en komen de trommelremmen in meerdere type Simplex fietsen voor.
Ook verandert de lay-out van de remhendel op het achterwiel rond 1938.
Bij deze fiets nog fraai met een boogje voorlangs. Bij de latere modellen op de meer gebruikelijke wijze onderlangs de rembevestigingsplaat.
Het type lagering is van het model Simplex Neo; cups en conussen in wielen en trapas.
Bekend product op Simplex begin jaren 30 is de HOPMI bagagedrager.
Dit bijzondere rijwiel is gedurende de crisis jaren van de tweede wereld oorlog uitgerust met massief rubberen wielbekleding, gemaakt van stroken autoband.
De fiets maakte langere tijd deel uit van de Velorama collectie.

Framenummer: 43973

Simplex catalogus 1929

Simplex catalogus 1934

Specificaties

  • Fabrikant: Simplex, Amsterdam.
  • Merknaam: Simplex
  • Bouwjaar: onbekend
  • Model: Servo
  • Wielmaat: 28 x 1 1/2 inch
  • Framehoogte: 68 cm