Rudge -Whitworth Aero special damesfiets rond 1935

Algemeen

De eigenaresse van deze Rudge-Whithworth is erg zuinig met haar rijwiel omgesprongen. Dat is duidelijk.

Ze moet hem rond 1935 in haar bezit hebben gekregen en nu na zo`n 87 jaar zijn biezen ,lak en chroom nog in erg goede originele staat .

Deze Rudge is van het model Aero Special. Een type dat Rudge  vanaf 1903 in haar catalogi hebben staan.

Rudge bouwde gedurende de 20e eeuw een type rijwiel dat op vele vlakken afweek van de gemiddelde standaard in de  Engelse rijwielbouw.

Zo heeft deze fiets een soort uitvalpatten voor het achterwiel met een vaste staande achtervork waar in die tijd de Nederlandse en Engelse  toerfietsen  met kettingspanners waren uitgevoerd.

De kettingkast is complex gebouwd .Door de grote schroef buiten op de kast los te draaien kan het onderste gedeelte naar beneden geklapt worden voor onderhoud en afstellen van ketting.

Het stuur is bekleed met kunststof waarbij door de beschadiging te zien is dat een touwtje de vorm van het handvat heeft bepaald. De remhendels zijn middels een gepatenteerd systeem aan elkaar gekoppeld.  De fiets is voorzien van aan Rudge toegeleverde maar wel in Engeland gefabriceerde trommelremmen.

Jasbeschermers zijn hier in Nederland op de fiets gekomen. Mogelijk als voorkeur vanuit de klant toegepast. Ook de verlichting is niet uitgevoerd zoals Rudge het voorzien had. De knobbel op de staande achtervork is gemaakt om een Lucas dynamo in combinatie met achterlicht te huisvesten. Daar lijkt in dit geval geen gebruik van te zijn gemaakt.

In 1935 werd EMI eigenaar van Rudge -Whitworth en in 1942 werd het bedrijf doorverkocht aan Raleigh.

Vanaf dat jaar zijn zowat alle typisch kenmerken van het merk definitief verdwenen.

Framenummer A318894

Specificaties

  • Fabrikant: Rudge-Whitworth
  • Merknaam: Rudge
  • Bouwjaar: 1935
  • Model: Aero special
  • Wielmaat: 28 x 1 1/2