Omega, dames-cardanfiets, ca 1900
Algemeen
Rond 1900 besteedden fabrikanten steeds meer aandacht aan damesfietsen. Het mocht ook wat kosten, want fietsen was voor de rijken. De ketting werd nog als een probleem gezien: af en toe braken ze, je moest hem opspannen en vooral dames konden hun rok tussen de ketting smerig maken of scheuren.
De fiets met een aandrijfas (we noemen dat cardanas) werd gezien als oplossing. Bijzonder van bouw, heel mooi gemaakt, maar zowel toen als nu duur, relatief zwaar en met meer weerstand dan een kettingfiets. Kortom: je moest er harder op trappen. Het grootste voordeel was eigenlijk het niet-hebben van een ketting. In Frankrijk heette het model sans-chaîne, in de USA sprak met van chainless. Ofwel: kettingloos.
Veel fabrikanten hebben cardanfietsen gemaakt. Burgers in Nederland bijvoorbeeld. In België bleef FN er nog heel lang mee doorgaan, tot ver in de jaren ’20. De relatief onbekende Franse fabriek van Omega in Parijs bouwde rond 190 dit prachtige damesfietsje met zwanenhalsframe. Het is een doortrapper. Wilde je langzamer, dan moest je maar ’tegentrappen’. Oorspronkelijk zat er ook een bandrem op het voorwiel, maar die is in de loop der jaren zoekgeraakt. Meer over Omega op deze pagina.
Specificaties
- Fabrikant: onbekend
- Merknaam: onbekend
- Bouwjaar: onbekend
- Model: onbekend
- Wielmaat: onbekend
- Framehoogte: onbekend