Golden Sunbeam 1908

Algemeen

Dit statige rijwiel heeft een framehoogte van plusminus 71cm – een maat voor lange heren.

Sunbeam was absoluut topklasse. een soort Rolls Royce onder de fietsen. Dat zie je aan alles.
De Sunbeam is uitgevoerd met twee versnellingen, middels een planetair stelsel dat gemonteerd zit in het voortandblad. Het stelsel wordt gesmeerd met de olie die zich bevind in de kettingkast. Sunbeam was daar trots op en noemde dat in reclame het ‘little oil bath’.
Voor- en achternaaf zijn van het disc-adjusting type d.w.z. constructief vergelijkbaar met de BSA trapas. In plaats van de gebruikelijke constructie van cones die over de as in een cup worden geschroefd, gaat het hier om vaste cones op de as, waar de cup tegenaan wordt geschroefd. Een goede, maar dure constructie.
De voorrem is te bedienen met een hendel op het stuur.
De achterrem wordt in werking gesteld, door achteruit te trappen. Langs de zadelbuis is een mechanisme opgenomen om bij achteruit lopen met de fiets, de rem te kunnen ontkoppelen.
De Sunbeam heeft een vast parkeerslot en in het handvat (bluemels) zit een reparatie set voor de lekke band.
Als de opstapbout wordt losgedraaid, kan een binnenband tussen achtervork en naaf worden uitgenomen. Dit om te voorkomen, dat het gehele wiel (oliebadkettingkast = geklieder) losgenomen dient te worden.

Specificaties

  • Fabrikant: Sunbeam Wolverhampton
  • Merknaam: Sunbeam
  • Bouwjaar: 1908
  • Model: Golden Sunbeam
  • Wielmaat: 28 x 1 1/2 inch
  • Framehoogte: 71 cm / 28 inch