I. Wi. S. Kettenschaltung

I Wi S Kettenschaltung

Jaar: 1950

Opmerkingen

Drie achtertandwielen, gecombineerd met een terugtrapremnaaf!
Doldwaze constructie, waarbij een kettingspanner weggelaten wordt ten gunste van een rekbare ketting. Het kan natuurlijk zijn dat de kettingspanner destijds nog niet bekend was, maar dan nog. In deze situatie is er kettinglengteverschil, veroorzaakt door het verschil in aantal tanden van de drie toegepaste achtertandwielen. Dit verschil neemt de ketting op, door meer of minder uit te rekken. Constructief is dat voor de ketting mogelijk gemaakt door deze uit te voeren met ovale pennen en een rekbare band aan een zijde. Ook de tandvormen van de achtertandwielen zijn aangepast. De fietser moet, om zich voort te bewegen, bij iedere trapbeweging de ketting opspannen. En deze energie komt, bij het afronden van de trapbeweging, niet ten gunste aan de voortgang, maar gaat verloren.

Jaartal is het jaar van uitgave van het boek, waarin dit fragment is aangetroffen:
Der Fahrrad Mechaniker von Walter Sattig und Bernard Kneuertz.

I Wi S Kettenschaltung
I Wi S Kettenschaltung

Toegang

Je ziet hier de I. Wi. S. Kettenschaltung. Wil je deze ook lezen? Meld je dan aan als lid voor slechts 33 euro per jaar. Ben je al lid? Welkom terug. Log in om het document gratis te lezen.