Restauratie Gazelle uit 1940

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Henri Westerink
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jun 2019, 15.29

Restauratie Gazelle uit 1940

Bericht door Henri Westerink » 10 jun 2019, 18.00

Beste mensen,

Ik heb gisteren al één en ander in "Een voorstellen"geplaatst w.b. mijn 3 Gazelles.

Dit gaat specifiek over de laatste aanwinst. Mijn Gazelle uit 1940 met framenummer 632506

Nu wil ik hier graag wat vragen over kwijt en ik zoek nog iets speciaals hiervoor.
WP_20190607_20_01_36_Pro.jpg
WP_20190610_17_53_39_Pro.jpg
Kan iemand mij vertellen welk model/type dit is? ..origineel zit er ook nog een bagagedrager met riemklem op.

Er zitten de originele Lepper-wielen nog op....en in de achternaaf staat 40 M ..is daaraan te achterhalen welke maand van 1940 deze fiets is gemaakt?
WP_20190610_17_54_06_Pro.jpg
Weet iemand ook vanaf welk jaar en tot wanneer Gazelle de naam van André Vlaanderen in het balhoofdplaatje graveerde?
WP_20190610_17_53_48_Pro.jpg
Ik ben inmiddels aan het rondneuzen voor onderdelen. De fiets krijgt vervanging van de onderdelen die toch al niet meer origineel waren en ik probeer het verder zo authentiek mogelijk te maken. Dus een mix van nieuw en oud...eens kijken wat dat wordt.

Nu is de fiets ook overgeschilderd vermoed ik...weet iemand hoe ik de bovenste verflaag er voorzichtig af kan krijgen waardoor de originele lak weer te voorschijn komt? Ik hoop dat dan de transfers ook beter te zien zullen zijn.

Wie kan me helpen.

P.S.ik ben ook op zoek naar een FaKo verduisteringskapje voor de koplamp uit de oorlog.

Groeten Henri

Maarten Waarlé
Berichten: 1397
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Restauratie Gazelle uit 1940

Bericht door Maarten Waarlé » 10 jun 2019, 19.50

Henri, Je zou het beste nog een foto maken van de trapas omdat daar wat verschillen in zitten tussen de diverse modellen van Gazelle.
Ik heb het vermoeden dat dit een model A is omdat de schouders van de voorvorkkroon hol zijn . De model 8 fietsen hadden een vorkkroon met bolle vorm.
Er zit nog wat vervangwerk aan zie ik. Haakse zadelpen, pedalen en een stuur uit de tijd dus recht met opgebogen einden (een ''omafiets stuur'')
En de framemaat is relatief klein waardoor ze ook genoodzaakt waren een kort model balhoofdplaat te monteren.
Dat André van Vlaanderen is begonnen in 1925 toen dit type plaatje op de fietsen kwam. Tot midden jaren 50 heeft het erop gestaan.
Je zou als Gazelle liefhebber eigenlijk het Gazelle boek van de vereniging moeten kopen. Er is veel in te vinden op dit gebied.
Succes met de ombouw,
Maarten

Gebruikersavatar
Henri Westerink
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jun 2019, 15.29

Re: Restauratie Gazelle uit 1940

Bericht door Henri Westerink » 10 jun 2019, 20.09

Hallo Maarten,

Bedankt voor je info.
Er zit inderdaad heel wat vervangwerk aan te komen en het behouden van originele onderdelen.

Hierbij 2 foto's van de trapas...kun je daar wat mee?
WP_20190610_20_01_35_Pro.jpg
WP_20190610_20_01_19_Pro.jpg

Misschien klinkt het gek, maar ik heb de fiets vorige week gekocht in de week van de herdenking van Normandië D-Day...elke dag was het NOS Bevrijdingsjournaal erop, met daarin een moderne opzet in de tijd van toen....dus nieuw supermooi gecombineerd met origineel...alles bij elkaar passend.
Beetje zoals de Gazelle fabriek in Dieren....het oude originele kantoor met daarnaast de hypermoderne uitbreiding.

Op die manier zie ik deze fiets ook een beetje...en ik denk steeds rustig na hoe ik dat vorm kan gaan geven...met echt behoud van het originele, dat staat voorop.

Hartelijke groeten Henri

Ben benieuwd

Gebruikersavatar
Henri Westerink
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jun 2019, 15.29

Re: Restauratie Gazelle uit 1940

Bericht door Henri Westerink » 10 jun 2019, 20.11

Oh ja...en dat boekje ga ik inderdaad bestellen.

Maarten Waarlé
Berichten: 1397
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Restauratie Gazelle uit 1940

Bericht door Maarten Waarlé » 10 jun 2019, 21.08

Nou ik verwacht bij een Gazelle A eigenlijk trekbouten onder de trapas. Dat lijkt hier niet het geval maar dat zou ook kunnen betekenen dat ze die rond 1940 niet meer toepaste. Naast de verschillende type trapassen in verschillende modellen van Gazelle had je ook een ontwikkeling van die modellen en type trapassen. Mijn houvast zijn twee Gazelle`s A van rond 1936 die beide trekbouten hebben en ook van die holle schouders aan de vorkkroon.
Ik meen te zien in de Gazelle catalogus van 1939 dat model P ook zo`type vork had. Maar wat voor trapas zit in het model P??

Groeten,
Maarten

Gebruikersavatar
Henri Westerink
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jun 2019, 15.29

Re: Restauratie Gazelle uit 1940

Bericht door Henri Westerink » 10 jun 2019, 23.40

Hoi Maarten,

Ik heb werkelijk geen idee. Ik ga het boekje van Gazelle sowieso bestellen.

Maar ik denk dat ik hier morgen even een aparte topic van maak...puur om te weten welk model het is.

Bedankt alvast

Groeten Henri

ArjanKop
Berichten: 8
Lid geworden op: 5 jun 2019, 10.11

Re: Restauratie Gazelle uit 1940

Bericht door ArjanKop » 11 jun 2019, 09.41

Je zou inderdaad verwachten dat die 'M' niet voor niets op de naaf staat. De mijne heeft dezelfde code, en die is in ieder geval van vóór mei 1940. De letter staat niet direct voor een maand, want ik heb ook al eens een '37 K' gezien.

ArjanKop
Berichten: 8
Lid geworden op: 5 jun 2019, 10.11

Re: Restauratie Gazelle uit 1940

Bericht door ArjanKop » 12 jun 2019, 09.57

Gevonden: Van 1920 tot 1957 stond op de naaf links onder het logo het jaartal, en rechts een letter, die aangeeft uit welke batch het materiaal voor de huls is gekomen. In 1940 waren ze dus bezig met de 13e staalvoorraad.

fietser
Berichten: 687
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Restauratie Gazelle uit 1940

Bericht door fietser » 12 jun 2019, 11.09

Omdat de M de 13e letter van het alfabet is? Dan doe je twee veronderstellingen: elk jaar werd aan een nieuwe batch begonnen en daarvoor werden de letters in alfabetische volgorde gebruikt. Zo help je een gerucht de wereld in. Beide veronderstellingen kloppen niet, en ook dat de letter op een batch van het gebruikte ruwe materiaal slaat is alleen een veronderstelling die naar mijn weten voor het eerst is geuit in een artikel in het voormalige Duitse fietstijdschrift "0 bis 100" in 1998 en toen ook duidelijk niet als een feit is neergezet. Over een bewijs hiervoor heb ik tot nu toe niets gelezen.

Die letters rechts onder het arend-logo van F&S stonden er van 1930 t/m 1957 (het jaartal links stond er inderdaad al in 1920). Er zijn binnen hetzelfde jaar verschillende letters te vinden. Zo ken ik uit 1930 de D, P en W die ook de jaren daarna veel voorkomen. Later zijn er o.a. veel K's, vanaf 1938 ook de M die na de oorlog veruit het meest voorkomt terwijl je de andere letters dan niet meer terugziet. Alleen de R komt dan naast de M nog met enige regelmaat voor.

Als iemand hiervoor een verklarende theorie kan bedenken is dat welkom. Mij is het niet gelukt en zelfs de theorie van de batches vind ik wat twijfelachtig omdat voor de oorlog meer variatie in die letters zit dan daarna. Wat hierbij rust geeft is de indruk dat deze letter rechtsonder voor ons nu waarschijnlijk niet echt van betekenis is.

Groeten,
fietser

Gebruikersavatar
Henri Westerink
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jun 2019, 15.29

Re: Restauratie Gazelle uit 1940

Bericht door Henri Westerink » 12 jun 2019, 12.17

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb ook werkelijk geen idee, ik zou me wel o voor kunnen stellen dat het iets met het jaartal te maken zou hebben.

Ik zal Ed ook nog eens vragen....want bij Gazelle zelf weten ze het waarschijnlijk ook niet.

Ik ga nog een andere topic maken om te achterhalen welk type ik heb.

Hebben jullie misschien een idee?

Plaats reactie