Welkom Gast !

Verander lettergrootte

Transportfietsen

Overgebleven transportfietsen jaren '20 en eerder

Vragen, discussies en info over transportfietsen.

Overgebleven transportfietsen jaren '20 en eerder

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 13 feb 2017, 10.49

Ik weet dat er minstens nog enkele tientallen transportfietsen rondrijden uit de jaren '20. Maar van daarvoor ben ik nog geen overgebleven exemplaar tegengekomen die met enige betrouwbaarheid te dateren is. En van transportfietsen uit de jaren '20 zijn er maar een paar zichtbaar vertegenwoordigd op het internet. Dus bij deze zou ik graag iedereen uit met transportfietsen uit de begin periode tot en met de jaren '20 om deze hier te posten, om een overzicht te krijgen van wat er overgebleven is uit deze periode. Juist die periode is interessant, omdat toen de transportfiets nog in ontwikkeling was. In de jaren '30 was de transportfiets nagenoeg uitontwikkeld, en veranderde vrijwel niet meer tot ze buiten gebruik raakten eind jaren '60.

Hoe herken je of een transportfiets zo oud is?
- Als de fiets originele onderdelen heeft met ingeslagen jaartallen, zoals bijvoorbeeld een torpedo naaf, soms de trapas, of een logo dat te dateren is (bijvoorbeeld het F&S adelaar logo op niet Torpedo naven heeft een specifieke stijl die om de paar jaar veranderde).
- Als het een bekend merk betreft met een serienummer dat gedateerd kan worden
- Als de fiets een voordrager heeft van een duidelijk herkenbaar vroeg model
- Ingesoldeerde achterpadden voor de wielophanging. Voor zo ver mij bekend komt dit vanaf eind jaren '20 niet meer voor. Als de achervork platgeslagen is, dan is dat echter geen garantie dat de fiets niet uit je jaren '20 of eerder komt.
Laatst bijgewerkt door Jeroen Zuiderwijk op 13 feb 2017, 14.12, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Re: Overgebleven transportfietsen jaren '20 en eerder

Berichtdoor maartenB » 13 feb 2017, 10.55

Ingesoldeerde achterpadden voor de wielophanging. Dit is een van de makkelijkste herkeningspunten waarop je met zekerheid een fiets kunt dateren tot de jaren '20 of eerder.


Ha Jeroen, misschien geldt dat voor transportfietsen, maar in elk geval niet voor gewone fietsen. Daar hadden de basismodellen altijd al gewoon platgeslagen vorken.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Avatar gebruiker
maartenB
 
Berichten: 2788
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18.39
Woonplaats: Tilburg

Re: Overgebleven transportfietsen jaren '20 en eerder

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 13 feb 2017, 10.58

maartenB schreef:
Ingesoldeerde achterpadden voor de wielophanging. Dit is een van de makkelijkste herkeningspunten waarop je met zekerheid een fiets kunt dateren tot de jaren '20 of eerder.


Ha Jeroen, misschien geldt dat voor transportfietsen, maar in elk geval niet voor gewone fietsen. Daar hadden de basismodellen altijd al gewoon platgeslagen vorken.

Het was mij bekend dat dat pas rond eind jaren '10 voor het eerst werd toegepast, en ergens in de jaren '20 alle fietsenmakers om waren naar platgeslagen achtervorken?
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Re: Overgebleven transportfietsen jaren '20 en eerder

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 13 feb 2017, 11.02

Nog een kenmerk waarbij transportfietsen in de jaren '20 of eerder kunnen worden geplaatst: pomphaakjes aan de achterkant van de zadelbuis.

Correctie: dit blijkt bij meerdere merken nog tot ruim in de jaren '30 te worden toegepast, waaronder Gazelle, Fongers, Gruno.
Laatst bijgewerkt door Jeroen Zuiderwijk op 14 feb 2017, 12.05, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Re: Overgebleven transportfietsen jaren '20 en eerder

Berichtdoor maartenB » 13 feb 2017, 11.56

Jeroen Zuiderwijk schreef:
maartenB schreef:
Ingesoldeerde achterpadden voor de wielophanging. Dit is een van de makkelijkste herkeningspunten waarop je met zekerheid een fiets kunt dateren tot de jaren '20 of eerder.


Ha Jeroen, misschien geldt dat voor transportfietsen, maar in elk geval niet voor gewone fietsen. Daar hadden de basismodellen altijd al gewoon platgeslagen vorken.

Het was mij bekend dat dat pas rond eind jaren '10 voor het eerst werd toegepast, en ergens in de jaren '20 alle fietsenmakers om waren naar platgeslagen achtervorken?


Spreek je nu enkel over transportfietsen? Ik heb hier gewone fietsen uit 1890 staan met platgeslagen vorkeinden, een zeer luxe Burgers van 1914 idem. een goedkope Gazelle van 1916 idem.
En ik ken veel sportfietsen uit de jaren 60 met ingesoldeerde padden. En juncker toefietsen tot in de jaren 60.
Voor transportfietsen weet ik wel dat ik ingesoldeerd enkel bij de zeer oude modellen ken, maar of het dan ook niet al met platgeslagen uiteind werd geleverd?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Avatar gebruiker
maartenB
 
Berichten: 2788
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18.39
Woonplaats: Tilburg

Re: Overgebleven transportfietsen jaren '20 en eerder

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 13 feb 2017, 12.19

Oh, dan ben ik verkeerd geinformeerd. Ik kan de referentie niet meer terugvinden, maar ik had gelezen dat de frame constructie met een platgeslagen achtervork, en staande vork verbonden met een bout of klinkverbinding rond 1917-18 voor het eerst werd toegepast op normale fietsen.

Bij transportfietsen weet ik van enkele exemplaren die met redelijke zekerheid gedateerd kunnen worden tot de jaren '20 dat ze ingesoldeerde achterpadden hebben Ook in prijscouranten die voldoende detail laten zien om dit te kunnen onderscheiden zie je het tot in de mid jaren '20 voorkomen, alsmede oude foto's. Maar vanaf eind jaren '20 en daarna ken ik geen enkele transportfiets die daar nog mee uitgevoerd is. Vanaf de jaren '30 en later zijn nog veel transportfietsen over, en die hebben allemaal een platgeslagen achtervork. Om die reden zie ik het als redelijk herkenningspunt dat een transportfiets met ingesoldeerde achterpadden vrij waarschijnlijk niet recenter is dan mid jaren '20. Maar als de achtervork wel platgeslagen is, dan zou de fiets alsnog potentieel ouder kunnen zijn dan dat.
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Re: Overgebleven transportfietsen jaren '20 en eerder

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 13 feb 2017, 14.17

maartenB schreef:Spreek je nu enkel over transportfietsen? Ik heb hier gewone fietsen uit 1890 staan met platgeslagen vorkeinden, een zeer luxe Burgers van 1914 idem. een goedkope Gazelle van 1916 idem.

Ik zag het nu ook op Burgers site, weer wat bijgeleerd :) Vooralsnog tot het tegendeel bewezen is lijkt het redelijk aannemelijk dat een transportfiets met ingesoldeerde achterpadden uit de jaren '20 of eerder komt. Maar het is goed om ook even mijn kennis te toetsen voor herkenning van oude transportfietsen.
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Re: Overgebleven transportfietsen jaren '20 en eerder

Berichtdoor maartenB » 14 feb 2017, 10.07

Blijft een leuke zoektocht.
Zoek je enkel nederlands of ook buitenlandse fabrikaten?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Avatar gebruiker
maartenB
 
Berichten: 2788
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18.39
Woonplaats: Tilburg

Re: Overgebleven transportfietsen jaren '20 en eerder

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 14 feb 2017, 11.07

Enkel de Nederlandse exemplaren, tenzij het een vergelijkbare fiets betreft die overeenkomt met de typische Nederlandse transportfiets. Dit zijn alvast wat exemplaren die vrij waarschijnlijk van voor 1930 zijn die online te zien zijn:

De Göricke van Charles (1925):
http://www.transportfiets.net/2013/04/19/de-goricke-van-charles/

De Fama van Charles (1928?):
http://www.transportfiets.net/2012/07/13/utrechtse-fama-in-tilburg/

Onbekende transportfiets van rond 1927:
http://www.transportfiets.net/2010/06/16/een-glimp-uit-het-verleden-iii/

Gazelle uit 1929:
http://www.transportfiets.net/2011/09/05/fietsmuseum-de-barrel-haulerwijk/

Juncker uit 1929:
http://www.transportfiets.net/2014/06/10/renak-uit-ruinerwolde/

Potentieel heel vroeg exemplaar:
http://www.transportfiets.net/2009/12/10/transportfiets-met-bijzondere-details/

En mijn eigen exemplaar (geschat mid jaren '20, iig 1928 of ouder):
http://oudetransportfiets.blogspot.nl/2016/05/transportfiets-4-nu-helemaal-kompleet.html?view=magazine#!/2016/05/transportfiets-4-nu-helemaal-kompleet.html
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Re: Overgebleven transportfietsen jaren '20 en eerder

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 14 feb 2017, 13.40

Bij deze transportfiets (of wat er nog van over was) werd ook de suggestie geopperd dat deze mogelijk een heel vroeg exemplaar zou kunnen zijn:

http://www.transportfiets.net/2011/02/11/frits-van-den-wittenboer-heeft-een-vraagteken/

Die gesloten gaten in de voorvork, is daar een leeftijd aan te verbinden?
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Volgende

Keer terug naar Transportfietsen

Inloggen

Gebruikersmenu

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten