Welkom Gast !

Verander lettergrootte

Transportfietsen

Restauratie Germaan (1942)

Vragen, discussies en info over transportfietsen.

Restauratie Germaan (1942)

Berichtdoor Viscount » 10 nov 2016, 08.19

Alweer twee maanden ben ik de gelukkige eigenaar van een Germaan Transportfiets uit 1942 (mét gebogen bovenbuis). In onderdelen en bijna compleet. Dit is mijn winterproject 2016-2017. Ik heb hulp nodig bij de verdere demontage: onder andere van de cranks, trapas, stuur, zadelpen en het recht maken van het stuur en het bagagerek. Wie kan me helpen met tips en/of gereedschap waarmee ik bovenstaande voor elkaar kan krijgen.
Uiteraard kom ik aanstaande zaterdag naar Vianen dus daar kunnen we afspreken.
Viscount
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 20 jun 2012, 08.42

Re: Restauratie Germaan (1942)

Berichtdoor mazell99 » 10 nov 2016, 20.31

Hoi Viscount

Bij het recht maken van een transport rek gebruik ik lijmtangen
en Blokken hout hiermee probeer ik alles eerst in het geheel weer in model te brengen .
Daarnaast gebruik ik ook een bankschroef welke je ook kan gebruiken
om de boel te richten { recht en in vorm te buigen } .
bij het stuur moet je juist voorzichtig zijn om de boel niet in te deuken /te vervormen en ik vind dat beter gaan als je het op de te buigen plaatsen verhit .
De stuurbuis welke de vork in gaat is ook nog wel eens verbogen
en hiervoor gebruik ik dan een ronde buis om het te richten .
Avatar gebruiker
mazell99
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 2 nov 2013, 11.51

Re: Restauratie Germaan (1942)

Berichtdoor Viscount » 11 nov 2016, 12.53

Bedankt voor je antwoord. Er zijn nuttige tips bij. Heb je er ook die helpen bij het losmaken van de vastgeroeste onderdelen, zoals het stuur, de cranks, zadelpen e.d.
Viscount
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 20 jun 2012, 08.42

Re: Restauratie Germaan (1942)

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 11 nov 2016, 20.27

Alles in ieder geval eerst goed in de WD40 zetten, en een tijd laten inweken. Voor het stuur, als je de spanbout aan de bovenkant van je stuur los draait, met het wiel tussen je benen klemmend kijken of je het stuur kunt verdraaien. Als dat lukt, kun je hem hen en weer draaiend eruit trekken.

Bij de zadelpen de klembout op de zadelbuis losdraaien. Dan kijken of je het zadel kunt draaien, en op de zelfde wijze omhoog werken. Zit er geen beweging in, en is het een haakse zadelpen, dan kun je daar een stuk staal inschuiven om wat extra moment erop te zetten.

De cranks losmaken is vaak de moeilijkste klus, en waar je ook de grootste schade aan kunt richten. Sloop je die, dan sloop je de fiets. Zowel trapassen en de cranks met kettingbladen worden schaars, zeker om de juiste maat te vinden. Om de spie los te krijgen, als je niet iemand in de buurt hebt met een spie pers: draai de moer los tot de bovenkant vlak is met de bovenkant van de spie. Zet er een vuisthammer op, en tik op de vuisthamer met een andere hamer om de spie los te krijgen. Sla niet direct op de spie, dan is de kans dat je of de crank beschadigd, of de spie vervormd veel groter. Is de spie eruit, dan hopelijk kun je de crank los krijgen van de trapas. Lukt dat niet, vraag hulp hier :) P.s. de kans dat je de spie er herbruikbaar uitkrijgt is klein. Vaak als die er lang inzit, en is vastgeroest, zul je die toch moeten vervangen. Maar wat je niet wilt is dat de schroefdraad dusdanig vervormd dat hij er niet uit te krijgen is. Dan moet je hem uitboren, en daarbij kun je je trapas kapot maken.

P.s. het klinkt als een mooi project. Als je de mogelijkheid hebt, laat er foto's van zien, en eventueel van de restauratie. Dat vinden wij weer mooi om te volgen :)
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 373
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Re: Restauratie Germaan (1942)

Berichtdoor Viscount » 12 nov 2016, 09.44

Bedankt voor deze waardevolle tips Jeroen. Eerst maar eens een voorraadje WD-40 aanschaffen. Ik zal foto's maken en ze plaatsen.
Viscount
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 20 jun 2012, 08.42

Re: Restauratie Germaan (1942) foto's

Berichtdoor Viscount » 13 nov 2016, 08.50

Germaan Transportfiets 800.jpg
Germaan Transportfiets 800.jpg (376.15 KiB) 1186 keer bekeken
Germaan Transportfiets frame 800.jpg
Dit is um, lak is in slechte staat, zeker een keer overgeschilderd. Fiets is tamelijk compleet.
Germaan Transportfiets frame 800.jpg (465.15 KiB) 1192 keer bekeken
Germaan Transportfiets kettingwiel 700.jpg
Kettingwiel en crank ((brommer-)pedaal zeker niet origineel)
Germaan Transportfiets kettingwiel 700.jpg (445.43 KiB) 1192 keer bekeken
Germaan Transportfiets voorrek 621.jpg
Voorrek (merk?)
Germaan Transportfiets voorrek 621.jpg (436.68 KiB) 1192 keer bekeken


Hierbij enkele foto's. Zodra ik tijd heb ga ik er aan beginnen. Vandaag alvast alle vast(geroeste(e) onderdelen inspuiten met WD 40, en misschien de velgen schilderen. Ik heb gister op de onderdelenbeurs een nieuwe voornaaf gevonden. Bij wie moet ik zijn voor nieuwe spaken?
Viscount
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 20 jun 2012, 08.42

Re: Restauratie Germaan (1942)

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 13 nov 2016, 23.22

Mooi! Wat is er mis met de originele voornaaf? Vaak is het alleen een kwestie van de conussen vervangen, en dan kun je de originele voornaaf behouden. Spaken zijn online te bestellen bij verschillende fietsonderdelenwinkels (voorbeeld http://hollandbikeshop.com ), zodra je de dikte en lengte maat weet.

Is de fiets ooit overgeschilderd? In het algemeen is het beter om de originele lak te behouden als die nog aanwezig is, en alleen roest verwijderen en behandelen. In ieder geval niet geheel blank maken, tenzij iemand je al voor is geweest. De originele gemoffelde lak is verreweg superieur wat betreft hechting en roestwering in verhouding tot verf die je zelf aanbrengt (wordt niet beter dan kwaliteit Halfords fiets).
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 373
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Re: Restauratie Germaan (1942)

Berichtdoor maartenB » 14 nov 2016, 20.52

wat een ontzettend leuk en eigenwijs frame!
Mooi project.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Avatar gebruiker
maartenB
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18.39
Woonplaats: Tilburg

Re: Restauratie Germaan (1942)

Berichtdoor Viscount » 14 nov 2016, 22.57

Dank je Maarten. Dat is ook mijn idee. Er zitten nog wel wat uurtjes werk aan. Zal rapporteren over de voortgang. Groet, Ben
Viscount
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 20 jun 2012, 08.42

Re: Restauratie Germaan (1942)

Berichtdoor Stadsimker » 7 jan 2017, 10.17

Leuk zeg... Ik zie nu dat ik ook denk ik een Germaan heb. Maar dan wel eentje met rechte buizen... Maar verder lijken veel details gelijk...
Wat denken jullie... Is het een Germaan? 8-)

Afbeelding
Rij dagelijks vele kilometers op mijn oude Bakfiets.
Stadsimker
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 6 jan 2017, 08.39

Volgende

Keer terug naar Transportfietsen

Inloggen

Gebruikersmenu

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast