Welkom Gast !

Verander lettergrootte

Onderdelen en verzamelobjecten

Overgang van blokketting naar normale ketting

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.

Overgang van blokketting naar normale ketting

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 13 nov 2017, 13.29

Gewoon uit nieuwsgierigheid: Weet iemand wanneer er werd overgestapt van blokketting naar normale ketting, met name voor toerfietsen? Dat zou ergens eind 19de eeuw begin 20ste eeuw moeten zijn. Maar weet iemand dat meer precies? En was dat een snelle omschakeling, of ging er een ruime tijd overheen voordat alle fietsen met normale ketting werden geleverd?
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 417
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Berichtdoor velophile » 13 nov 2017, 14.26

Hallo Jeroen,

In de tijd van de Safety was de "standaard"-ketting was een van de velen die op de markt kwam. De blokketting heeft zich nog jaren ernaast kunnen handhaven, en is zelfs tot in de jaren zestig bij het baanwielrennen gebruikt. De gratis pdf hieronder geeft een aardig beeld (1898).
https://ia801608.us.archive.org/19/items/modernbicycleits00schw/modernbicycleits00schw.pdf

Groet, Wiel
PS. Bij Amerikaanse merken was de blokketting tot na de oorlog de standaard ketting!
Laatst bijgewerkt door velophile op 13 nov 2017, 22.09, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
velophile
 
Berichten: 425
Geregistreerd: 8 aug 2012, 21.00
Woonplaats: Wijnandsrade

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Berichtdoor Maarten Waarlé » 13 nov 2017, 18.20

Ja klopt,
Coventry Machinist co. verruilde rond 1890 al de blokketting voor rollerketting. Nog wel in een grovere maat dan we nu kennen.
Humber had in haar 1898 catalogus voor haar modellen uit de Beeston fabriek een rollerketting van 5/8 inch en voor haar goedkopere Coventry modellen nog een blokketting.
In Engeland was het rond 1900 echt afgelopen met blokkettingen en skiptouth tandwielen. In Frankrijk gingen ze daar (voor toerfietsen) nog zeker een jaar of 10 mee door. Geen blokkettingen meer maar wel dubbelrol kettingen. Dus de blok is dan vervangen door een korte schakel met rollen.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
 
Berichten: 1195
Geregistreerd: 5 jun 2012, 20.49

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 13 nov 2017, 22.51

Dank je! Was dat onder Nederlandse fietsenmakers ook rond 1900 dat ze waren gestopt met blokkettingen zoals in Engeland?
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 417
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Berichtdoor Rob Houkes » 14 nov 2017, 01.12

In 1924 werden er door Stokvis nog transportfietsen gemaakt met blokketting, zie http://www.transportfiets.net/2009/10/08/rs-stokvis-zonen-1924/. Op een wat scherper plaatje van een advertentie uit 1921 staat dezelfde fiets, met duidelijk een tandwiel voor een blokketting.

Stokvis_transport_1921_detail.jpg
Stokvis_transport_1921_detail.jpg (62.72 KiB) 45 keer bekeken



Groetjes, Rob
Rob Houkes
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 17 mei 2016, 23.09

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 14 nov 2017, 07.53

Interessant! Zo laat nog had ik niet verwacht.
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 417
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 14 nov 2017, 08.10

Oh, zo te zien ook op deze Burgers slagersmachine uit 1906, als ik het goed zie:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Jeroen Zuiderwijk
 
Berichten: 417
Geregistreerd: 24 okt 2014, 11.59
Woonplaats: Leiden


Keer terug naar Onderdelen en verzamelobjecten

Inloggen

Gebruikersmenu

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten