Welkom Gast !

Verander lettergrootte

Welk merk of bouwjaar is dit?

Weet er iemand iets over deze fiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.

Weet er iemand iets over deze fiets?

Berichtdoor WarmeSokken » 13 jan 2018, 10.34

Beste,

Ik heb deze fiets gekregen van een kennis. Hij lijkt heel erg oud en is in slechte staat. Ik vroeg me af of jullie me misschien iets kunnen vertellen over de fiets, of hoort deze naar het oud-ijzer te gaan? Ik had hem graag opgeknapt gezien, al dan niet met authentieke onderdelen. Is dit de moeite waard om tijd in te steken?

Indien jullie nog meer foto's nodig hebben, is dit zeker mogelijk.

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt.

Een foto van de fiets heb ik toegevoegd in bijlage.

WarmeSokken
Bijlagen
fiets1.jpg
fiets1.jpg (395.64 KiB) 189 keer bekeken
WarmeSokken

Re: Weet er iemand iets over deze fiets?

Berichtdoor de rode » 13 jan 2018, 11.34

robuust model ; het lijkt mij een dienstfiets ivm de zware voorvork , brugzadel, brede spatborden, velgen etc. [zeg maar een soort transportfiets maar dan met enkele bovenbuis] wat is de wiel/bandenmaat ? ] plaats eens een foto van het tandwiel dat lijk me vrij specifiek dus dat zal wel meer duidelijkheid bieden , is er nog een framenummer te vinden ?
de rode

Berichtdoor WarmeSokken » 13 jan 2018, 12.00

de rode schreef:robuust model ; het lijkt mij een dienstfiets ivm de zware voorvork , brugzadel, brede spatborden, velgen etc. [zeg maar een soort transportfiets maar dan met enkele bovenbuis] wat is de wiel/bandenmaat ? ] plaats eens een foto van het tandwiel dat lijk me vrij specifiek dus dat zal wel meer duidelijkheid bieden , is er nog een framenummer te vinden ?

Bedankt voor de snelle reactie! Een framenummer kan ik helaas niet terugvinden. De wielmaat is 26' en op de voorvork zit er een raar toestelletje waar in gemerkt staat 'Nederlandsch octr. aangevr.'
Ik voeg hier ook nog 2 foto's toe. De foto van de voorvork is helaas niet echt scherp.

Het voorste tandwiel heeft inderdaad een rare vorm en de ketting op de fiets is ook een pak zwaarder.

fiets3.jpg
fiets3.jpg (291.95 KiB) 179 keer bekeken

fiets2.jpg
fiets2.jpg (363.68 KiB) 179 keer bekeken

Groeten
WarmeSokken

Berichtdoor TheodK » 13 jan 2018, 15.54

dat frame is erg oud. het kettingwiel is nog van een blokketting. (rond 1900). de rug op de achtervork ben ik ooit tegengekomen op een Engelse fiets .
Het is erg de moeite waard om zo'n fiets eens helemaal te demonteren en goed te kijken waar nummers zijn ingeslagen. Dan kan je met behulp van forumleden waarschijnlijk wel meer te weten komen over wat origineel is en wat toegevoegd in de loop der vele jaren. zeker niet weggooien!!!
het ding op de voorvork is een Geha slotje (nederlands fabrikaat , zie laatste nummer van Het Rijwiel).

groet Theo
Laatst bijgewerkt door TheodK op 14 jan 2018, 16.48, in totaal 1 keer bewerkt.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
TheodK

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 13 jan 2018, 20.17

Dat is zeker geen schroot, en nog best wat van te maken. Vrij waarschijnlijk is het geen Nederlandse fiets (maar wel al heel lang hier). Het tandwiel voor blokketting is bijzonder. Maar wat voor datering hier aangeplakt kan worden hangt af van waar de fiets vandaan komt. In ieder geval van voor de oorlog. De achternaaf zou ook wat meer kunnen vertellen. Ik zie dat het een remnaaf is, daar staat waarschijnlijk een merk, en wellicht een jaartal op (beetje oppoetsen met staalwol helpt om het leesbaar te maken).
Jeroen Zuiderwijk

Berichtdoor WarmeSokken » 13 jan 2018, 20.42

Bedankt voor de positieve berichten!! Ik begin in de loop van volgende week met het uit elkaar halen van de fiets. Ik houd jullie in deze topic op de hoogte. Alvast bedankt voor de informatie!

Groeten
WarmeSokken

Berichtdoor Durabo88 » 15 jan 2018, 13.30

Een ander leuk detail is het ruggetje op de zijkant van de staande achtervork. Dit deed men om de stijfheid van de buis te vergroten. De Engelsen hebben ermee geëxperimenteerd en Juncker heeft er in Nederland wat mee gedaan. Over de herkomst van je fiets kan ik helaas niks zeggen.
Sportief fietsend!
Durabo88

Keer terug naar Welk merk of bouwjaar is dit?

Inloggen

Gebruikersmenu