Welkom Gast !

Verander lettergrootte

Toerfietsen

Gazelle Dienst 1960/1961

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.

Gazelle Dienst 1960/1961

Berichtdoor ReinvB » 10 nov 2017, 20.40

Als werkpaard heb ik een Gazelle Dienst in niet al te originele staat ,en ik zou hem graag wat dichter bij die originele staat krijgen. Het framenummer begint met 159enz., maar in de Gazelle folder van 1961 in de documentatiebank vind ik hem niet terug, ook word daar de model 1 aangeprezen als werkpaard voor wie de fiets beroepshalve gebruikt, dus ik ga ervanuit dat het Dienstmodel toen al niet meer werd geleverd.
Mijn fiets heeft de Thompsonas zoals Model 1, en een zware voorvork zonder kapje, een haakse zadelpen ( maar of dat toen nog werd geleverd...) en een D ingeslagen in de zadellug en nog het oude goude transfer, maar alwel een buisje om de bagagedrager aan vast te maken.
Het stuur en achterwiel zijn in ieder geval niet origineel en de spatborden heb ik er zelf opgezet , en komen van een modelA uit 1958.
Heeft iemand ook een gazelle D of weet iemand wat bij een late model D de verschillen zijn met de gewone toerfiets ( maat spatborden, wel of geen sierblikje op voorspatbord, type stuur e.d.),bedankt, Rein
ReinvB

Re: Gazelle Dienst 1960/1961

Berichtdoor Fongers1952 » 20 nov 2017, 20.58

Lijkt me een interessante fiets Rein. Voor zover ik begrijp zijn de verschillen met het Type 1 van Gazelle niet groot. Ik meen dat de Dienstuitvoering een verstevigde voorvork en zadel heeft. En mogelijk ook zwaardere spaken. De spatborden zijn dacht ik identiek aan de Gazelle Nr 1.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Fongers1952

Re: Gazelle Dienst 1960/1961

Berichtdoor ReinvB » 25 nov 2017, 16.06

nog bedankt voor je reactie, zie ik nu pas :oops: , zou inderdaad wel kunnen dat de spatborden hetzelfde zijn als van Model 1,dus met varkenssnuit.De spatborden die er nu opzitten hebben geen varkensneusje en komen van een modelA. (en het te brede stuur komt van een Batavus )
groet, Rein
ReinvB

Keer terug naar Toerfietsen

Inloggen

Gebruikersmenu