Welkom Gast !

Verander lettergrootte

Toerfietsen

Fongers BB 65 1934

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.

Fongers BB 65 1934

Berichtdoor ReinvB » 8 sep 2017, 12.51

Hpewel ik vooral Gazelle s heb gehad,ben ik altijd geimteresseerd geweest in de fietsenfabriek aan de Heereweg en toen ik op het prikbord in de supermarkt een Fongers aangeboden vond voor weinig, was ik meteen geinteresseerd,ook omdat op het matige fotootje te zien was dat dit een fiets moest zijn van voor1960.
.Ik was dan ook blij verrast dat het om een BB uit 1934 ging (als het een latere of simpelere was had ik m ook gekocht).De fiets maakt een solide indruk, alleen de trapas heeft speling en de voorvork is helaas niet meer de originele . De VTverlichting lijkt ook al lang bij de fiets te horen. Kortom, ik ben er erg blij mee.

Mijn vraag is is nog of ik de trapas en balhoofd met een torpedo sleuteltje kan demonteren of is daar een speciaal sleuteltje voor nodig?
ReinvB

Re: Fongers BB 65 1934

Berichtdoor Maarten Waarlé » 9 sep 2017, 08.20

Dag Rein,
Dat klinkt goed; een BB65 vinden via een briefje bij de supermarkt.
Het losmaken van moeren met sleufjes is vaak lastig.
Ik denk dat de torpedosleutel een te kleine diameter heeft om lekker te werken. Je kan het natuurlijk wel even proberen maar het beste lijkt het me om door te zoeken naar een passende of zelf iets (ver)maken. Mijn ervaring is dat het snel niet lekker past of zich zelf los werkt zodra je er kracht op zet.
Soms ook maak ik iets los met een waterpomptang en leer er tussen om beschadiging te voorkomen.
Heel vaak is er al gehamerd en is de vierkante uitsparing stuk gemaakt maar zonde om een fraaie onbeschadigde alsnog te vermoeren.
Een Fongers vork moet wel te vinden zijn al weet ik zo niet of ze in die jaren nog een vork zonder verdikte kroon hadden op de BB`s.
Ik heb er een uit `25 en die heeft een glad in de vorkbuizen doorlopende vorkkroon.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé

Berichtdoor ReinvB » 10 sep 2017, 13.04

Hierbij een poging fotos te uploaden.Ik ben nog steed heel blij met mijn vondst al is de fiets is niet in superstaat, het stuur lijkt wat rommelig en lak is niet meer in heel goede staat, maar de fiets is niet rot en de roest beperkt zich tot een stukje van de liggende achtervork en de niet originele voorvork. De trapas bus lijkt in zijn geheel los zitten,daar moet ik ook nog wat opvinden. Sowieso moet ik me even bezinnen op een plan van aanpak, en de trapas lijkt hierbij de grootste uitdaging.
Bijlagen
DSC08287.JPG
DSC08287.JPG (180.71 KiB) 248 keer bekeken
ReinvB

Berichtdoor ReinvB » 10 sep 2017, 13.05

en nog een
Bijlagen
DSC08282.JPG
DSC08282.JPG (293.41 KiB) 248 keer bekeken
ReinvB

Berichtdoor Durabo88 » 10 sep 2017, 22.22

Ik was even bang dat ze het oude balhoofdstel niet hebben overgezet, maar dat is gelukkig wel het geval. Nu kun je zoeken naar een passende Fongers vork. Wellicht moet je nog een sleufje in de binnenbalhoofdbuis maken, zodat de balhoofdstrop het stuur kan klemmen. Mooi project, dus succes!
Sportief fietsend!
Durabo88

Berichtdoor ReinvB » 3 okt 2017, 14.05

even een update, ik heb uiteindelijk de afgebroken bracketbout kunnen uitboren en het lijkt erop dat het schroefdaad het overleefd heeft. De fiets heb ik inmiddels geheel gedemonteerd en lijkt intensief te zijn gebruikt.Het frame heeft de gelugde achterbrug maar gewone plafgeslagen vorkeindes. De naven(allebie 36 spaaks)zijn uit 1953 en 1957 en dus niet origineel, het achterspatbord heeft ook een wit einde aan de binnenkant, betekent dat dat het van na 1936 is? Framenummer is 341206 en bracket nummer lijkt 214546.
groet , Rein
ReinvB

Keer terug naar Toerfietsen

Inloggen

Gebruikersmenu