Welkom Gast !

Verander lettergrootte

Technische vragen, reparatie en restauratie

F&S 1936 remonderdeel

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.

F&S 1936 remonderdeel

Berichtdoor ASTRAro » 5 mei 2017, 11.49

Van de Torpedonaaf in mijn transportfiets ASTRA 1936 is een onderdeeltje afgebroken. Het betreft een ring met twee gevouwen nokken die past in een remmantel zoals op de foto's.

WIE KAN MIJ HELPEN AAN ZO'N RING?

Een alternatief is wellicht een remmantel met twee inwendige nokken (maten remmantel hoogte x dikte = 39 x 33,5 mm.)
Bijlagen
rem met pijl.jpg
Hier is de nok afgebroken
rem met pijl.jpg (277.59 KiB) 342 keer bekeken
ASTRAro

Re: F&S 1936 remonderdeel

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 8 mei 2017, 07.19

Komt dat uit een reguliere torpedo naaf? Zo ja, dan hoort dat onderdeel er niet in. Wellicht handig om een overzichtsfoto te plaatsen van de onderdelen die er wel in zitten, want als er onderdelen inzitten die niet kloppen, dan is er wellicht meer mee gerommeld. In deze handleiding zit en afbeelding met alle onderdelen die erin horen:

http://www.scheunenfun.de/images/naben_infomaterial/pdf/torpedo-freilauf-betriebsanleitung-1938.pdf
Jeroen Zuiderwijk

Berichtdoor Durabo88 » 8 mei 2017, 17.54

Goedenavond,

Kijk nog eens goed in die twee uitsparingen in de remmantel of daar ooit nokken van af zijn gebroken. Dan is het ringetje met de twee nokken een niet regulier vervangingsonderdeel (dus niet van F&S zelf) om de waarschijnlijk toen niet meer verkrijgbare remmantel te kunnen redden.

Succes!
Sportief fietsend!
Durabo88

Berichtdoor Chiel fietst » 8 mei 2017, 21.26

Ik sluit me aan bij Durabo en Jeroen, dit onderdeel kan geen orgineel Torpedo zijn. De twee nokken hebben ooit in de remmantel gezeten, zijn afgebroken (een veel voorkomend euvel), en vervangen door een zelfgemaakt dingetje. Deze remmantel is eigenlijk niet meer te vinden omdat je een transport Torpedo hebt. Deze remmantel is 1 cm langer dan een gewone en je kunt het ook zien aan de 2 klinknagels in de remmantel, een reguliere heeft er maar 1. Transport torpedo's zijn zeldzaam dus wees er zuinig op. Rij desnoods tijdelijk met een ander wiel tot je de juiste remmantel een keer vindt. Misschien op de fietsenbeurs een keer?
mvrgr. Chiel
Chiel fietst

Berichtdoor Jeroen Zuiderwijk » 8 mei 2017, 21.42

Oh, dat is pech. Die transport torpedo's zijn idd erg zeldzaam en vaak extreem duur als ze worden aangeboden en ook de unieke onderdelen ervoor, zoals de remmantel. Zie bijvoorbeeld: http://www.scheunenfun.de/f+s-transport-torpedo-freilauf-nabe.htm

Nu is die site wel een factor 2 a 3 duurder dan de gangbare prijzen voor torpedo materiaal (ook al schijnt hij het er wel voor te verkopen). Maar voor dingen die echt zeldzaam zijn, dan rijzen ook op ebay.de de prijzen de pan uit. En laatst bood iemand op transporfiets.net nog zo'n remmantel aan voor 100 euro, waar we nog een beetje verbaasd op reageerden :) (zie http://www.transportfiets.net/2010/02/03/torpedo-moped-freilaufnabe/#comment-350250)
Jeroen Zuiderwijk

Berichtdoor Durabo88 » 8 mei 2017, 22.25

Schuifmaat mee naar een beurs en een donornaafje uit de één of andere bak grabbelen. :lol:
Sportief fietsend!
Durabo88

Berichtdoor Fotomaan » 9 mei 2017, 12.11

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat er een ander model remkonus in hoort.
Die hebben geen uitsparingen waar de nokken van de remmantel in vallen maar juist andersom. De konus heeft dan nokken die in de remmantel vallen. Daar zou je ook mee geholpen zijn.
Als ik weer eens door mijn voorraad aan het grasduinen ben, a.s. vrijdag waarschijnlijk, dan zal ik kijken of ik er een heb liggen.
Als ik iets vind meld ik het hier.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fotomaan

Berichtdoor Durabo88 » 9 mei 2017, 18.06

Ik heb er misschien ook wel één, ooit uit een Oost-Europese kloon gehaald. Maar weet niet of ik die nog heb en zo ja waar?
Sportief fietsend!
Durabo88

Berichtdoor ASTRAro » 17 mei 2017, 10.48

Allen dank voor jullie reacties.

Het onderdeel ziet er nochtans zeer authentiek uit. De binnenzijde van de remmantel vertoonde voor zover ik me kan herinneren geen sporen van afgebroken nokken, maar bij een volgende demontage zal ik dat nog eens goed checken.

Charles en Durabo, mochten jullie een onderdeel aantreffen waarmee ik uit de voeten zou kunnen, hou ik me zeer aanbevolen.

Grtz,
Ro
ASTRAro

Keer terug naar Technische vragen, reparatie en restauratie

Inloggen

Gebruikersmenu