Welkom Gast !

Verander lettergrootte

Fietsen van vóór 1900

Xtraordinary stoeien met buizen

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Berichtdoor Maarten Waarlé » 14 jan 2018, 19.48

Hoi Nol,
Goed opgemerkt. Ik ben er nog mee bezig, die ruimte tussen backbone en voorwiel.
Iedere afbeelding van de Xtra ziet er weer anders uit al hebben ze alle een achterwiel wel wat verder weg staan dan bij een gewone hoge bi.
De xtraordinary die afgelopen jaar bij Copake te koop stond (de foto hier boven voor de bruine houten schuur) heeft een backbone waar aan gerommeld is. Dat schreven de veilingmeesters ook bij de fiets. En je kan het ook zien; er zit een knikje in de backbone. Deze fiets is wel een van de zeldzame xtra`s met de zelfde wielmaat als die van mij. De fiets die momenteel in de Jerusalem 200 jaar fiets tentoonstelling in het Bloomberg techniek museum te zien is lijkt dan weer een vergelijkbaar naar achter staande backbone te hebben als mijn fiets.
Het is voorlopig onduidelijk dus maar de backbone is ovaal en niet zo gewillig te buigen. Kortom het zou ook best eens zo
origineel kunnen hebben gezeten.

Singer exhibition Jerusalem.jpg
Singer exhibition Jerusalem.jpg (276.96 KiB) 438 keer bekeken


Singer Roermond.jpg
fiets uit het museum in Roermond 54 inch
Singer Roermond.jpg (38.71 KiB) 438 keer bekeken


Alle maten Xtra`s hebben een 22 inch achterwiel waar een gemiddelde hoge bi een 17 inch achterwiel heeft.
De berijder op een xtra belast ook het achterwiel verhoudingsgewijs meer dan bij een gewone hoge bi.
Zit er meer tussen in. Het zou overigens ook tot een beter rijgedrag op slecht wegdek leiden volgens de commentaren van destijds.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 5 jun 2012, 20.49

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Berichtdoor EdMondain » 14 jan 2018, 22.03

Dag Maarten,

Dit plaatje kwam ik toevallig tegen en moest even aan je project denken.
Bijlagen
35b7c0c9fb1fa62c9d7f67beed8989c4.jpg
35b7c0c9fb1fa62c9d7f67beed8989c4.jpg (48.94 KiB) 429 keer bekeken
EdMondain
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 27 sep 2013, 07.40

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Berichtdoor Maarten Waarlé » 18 jan 2018, 19.25

De kikker op de hoge bi doet mee ergens denken aan tekenaar Peter Vos. Wij hadden vroeger een groot boek van hem met allerlei sprookjesdieren.
Laatst was een documentaire over hem op tv.

Vandaag nog maar eens wat verder gegaan met de xtraordinary armen.
Ik wist dat ik verschillende massieve vormen moest maken maar het punt daarbij is dat je enerzijds de bouwwijze van de fabrikant wil volgen maar van de andere kant ook moet
kijken naar de haalbaarheid van het maken van een vorm.

Het kan bijvoorbeeld best zijn dat een vorm vroeger bij Singer in een klap uit een grote pers of stansmachine kwam gerold.
En dat je dat zelf in je werkplaats onmogelijk voor elkaar krijgt.
Opbouwen is dan het devies.
Overigens is ook vaak door lak of nikkel slecht in te schatten of iets is samen gesoldeerd of uit een stuk bestaat.

007 (800x533).jpg
eindstukje samengesteld
007 (800x533).jpg (246.04 KiB) 395 keer bekeken


In dit geval lijkt de bevestiging van de schroefbus (pedaal bevestiging)op het eindstukje bij de originele fiets ook gesoldeerd. Ik heb het met een boutje vast gezet zodat het met solderen niet scheef gaat zitten.Erg leuk om te maken . Ik slijp het uit een blok staal. Steeds
weer passen en slijpen.

008 (800x533).jpg
bijna definitief
008 (800x533).jpg (233.5 KiB) 395 keer bekeken


Ook het bovenste oog is nu grotendeels klaar. Ik heb de ronding en de voet los van elkaar gemaakt en daarna aan elkaar gelast.
Bij de originele fiets zal het zeker uit een stuk zijn gemaakt.

010 (800x533).jpg
010 (800x533).jpg (218.72 KiB) 395 keer bekeken


Met dit oog heb ik inmiddels een min of meer complete arm. De naaf met bevestiging voor de crank heb ik ook klaar nu maar daar heb ik geen foto`s van gemaakt blijkbaar .
Ik was natuurlijk benieuwd hoe het op de fiets zou staan. Ook om nog eens goed te
kijken hoe het met de maten uit zou pakken...

012 (800x533).jpg
012 (800x533).jpg (278.23 KiB) 395 keer bekeken


De maat van de pedaal tot onder het stuur is in deze hoge stand iets van 80 cm, dat gaat dus wel goed komen. M`n knie zal bij het rijden ergens bij het bovenste oog van de arm uitkomen.

009 (800x533).jpg
diverse onderdelen in de maak
009 (800x533).jpg (309.75 KiB) 395 keer bekeken


Nu nog een alles herhalen maar dan in spiegelbeeld...

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 5 jun 2012, 20.49

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Berichtdoor maartenB » 19 jan 2018, 08.52

het lijkt wel of er onderaan, bij het pedaal, een knik in de arm zit?

Zal ik wel verkeerd zien. Welke delen moet je nou harden? Is dat bij het bovenste stangetje?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Avatar gebruiker
maartenB
 
Berichten: 2822
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18.39
Woonplaats: Tilburg

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Berichtdoor Maarten Waarlé » 19 jan 2018, 18.41

Hoi Maarten,
IK zag het ook terug op de foto die knik of deuk maar dat is gezichtsbedrog .In werkelijkheid zit ze er niet in.

De naven die aan de armen zitten hebben natuurlijk geharde schalen al zou je bij het origineel denken dat het geheel gehard is. Je ziet daar geen aftekening van losse schalen.
Ik ga daar dus schaaltjes gebruiken uit een bromfietswiel aan de binnenkant (grote diameter) en een fiets achterwiel buiten op.
precies de juiste maten .Ik heb ze gekocht op de beurs in Rosmalen. Overigens nagenoeg geen fietsen gezien daar.

Het echte hardingswerk zit `m in de armpjes van vork naar arm.

001 (800x533).jpg
kant van de voorvork
001 (800x533).jpg (193.87 KiB) 360 keer bekeken


005 (800x533).jpg
op elkaar zonder de kogel
005 (800x533).jpg (187.99 KiB) 360 keer bekeken


En de andere kant:

014 (800x533).jpg
draaipunt aan arm kant
014 (800x533).jpg (190.85 KiB) 360 keer bekeken


015 (800x533).jpg
015 (800x533).jpg (163.9 KiB) 360 keer bekeken


Best ingewikkelde vormen. Helaas van het onderste scharnier geen afbeelding uit elkaar maar dat zijn twee schalen met draad een vast en een afstelbaar en een as met centraal een ronde groef voor de 3/16 kogels. De afmetingen zijn plusminus voorwiel maat.
Je drukt al aandraaiend de kogels tussen de twee halve schaaltjes links en rechts naar beneden op de as. Beetje ongelukkig ontwerp. Het gaat snel los zitten bleek al bij de fiets die ik twee jaar terug heb gedaan. Niets zo onprettig als losse wiebelige armen.
Daar staat of valt het comfort bij deze fiets bij.
Mogelijk ga ik de schaaltjes uit en voorwiel aanpassen anders moet ik echt gaan harden.
Het beste zou natuurlijk een paar moderne kogellagers zijn .Spelingsvrij,stofvrij en berensterk. Probleem is dan het hoge mesicek gehalte.
Ik had het al over het volgen van de bouwwijze van het origineel en het afwijken daarvan als het niet lijkt te kunnen worden gemaakt.
Maar de keuze voor en kogellager is daarmee wel een halte te ver.
Liever zo`n rottige constructie met schaaltjes en lastige afstelling zodat het functioneert als een originele.
Dat is het historisch belang; te ervaren hoe het was, niet hoe het beter zou kunnen....

Aan de kant van de kogel (bij de voorvork) lijkt het materiaal ook gehard.
Een vijltje had er geen grip op.
Ik moet wel zeggen dat de armpjes met zeer kleine slag draaien.
Ik denk niet dat het hard zal slijten.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 5 jun 2012, 20.49

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Berichtdoor maartenB » 21 jan 2018, 10.45

Het zit complex in elkaar, dat wordt me wel duidelijk. Oh, geen fietsen in Rosmalen? Terwijl ze het dit jaar in hun promotie extra hadden aangedikt dat ze echt ook een fietsenbeurs zijn! Niet dus.

Originele constructie lijkt me ook het beste. Je gaat er toch niet mee van Rotterdam naar Leeuwarden fietsen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Avatar gebruiker
maartenB
 
Berichten: 2822
Geregistreerd: 10 apr 2012, 18.39
Woonplaats: Tilburg

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Berichtdoor Michiel Röben » 25 jan 2018, 08.50

Heel fraai Maarten, altijd ontzettend leuk en interessant om jouw posts te lezen. Al die zelfgebouwde machines voor toepassingen zijn mooi om te zien en leuk om over te lezen.

Hartelijke groeten, Michiel ;)
Michiel Röben
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 7 jun 2012, 13.23

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Berichtdoor Durabo88 » 25 jan 2018, 15.47

Beste Maarten,

Ook ik geniet weer mee zoals vele anderen. Het namaken van de oude onderdelen, natuurlijk met moderne middelen en zonder rookwaar in de mond, zal denk ik wel respect afdwingen voor de ambachtsheren van weleer.

Succes,

Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
 
Berichten: 2090
Geregistreerd: 2 jun 2012, 22.40
Woonplaats: Landsmeer

Re: Xtraordinary stoeien met buizen

Berichtdoor Fotomaan » 27 jan 2018, 15.54

Weer een prachtige klus geklaard!
Mooi werk hoor en wat een voorbereidingen.
Ik heb zelf ooit de tafel waar mijn bankschroef op vast zit aan de muur vast gemaakt met keilbouten. Dat was toen om een frame te richten.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Avatar gebruiker
Fotomaan
 
Berichten: 790
Geregistreerd: 1 jun 2012, 18.24
Woonplaats: Tilburg

Vorige

Keer terug naar Fietsen van vóór 1900

Inloggen

Gebruikersmenu

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast